Skuldfri - Opponera på min plan

Hej! Har under senaste året följt och inspirerats av Jan & Carro samt RT-forumet i tysthet. Har under tiden byggt hus och har nu den materiella basen på plats för familjen. Vi kommer skifta fokus till resor och upplevelser samtidigt som jag nu är redo för nästa ekonomiska steg som för mig innebär att sikta på att bli skuldfri.Har ni lust att opponera/ge feedback på min spar/investeringsplan? :smile:

Som en inflygning så är huset värderat till 5,6 mkr och jag har 4,76 mkr i lån (85% belåningsgrad). Dock har taxeringsvärdet satts till drygt 5 mkr vilket pekar mot en värdering på 6,66 mkr. Byggår 2022. Jag har buffertspar på plats och kommer inte ha några andra investeringar än indexfonden, dvs ingen lekhink.

Min plan har en tidshorisont på 20-25 år och är nog relativt enkel. Amortera enligt amorteringskravet, 2% från 85% till 70% och därefter 1%. Utöver amortering så kommer jag År 1 att sätta av 5 000 kr/månad i en Global indexfond, ex LF Global.

År 2 och varje kommande år kommer jag öka avsättningen med ytterligare 150kr/månad, vilket motsvarar ca halva kostnadsminskningen som amorteringen skapar.

Jag kommer efter 7,5 år, när amorteringen går från 2% till 1% öka investeringen i indexfonder med motsvarande belopp (ca +4000kr/mån).

Jag räknar med att indexfonderna levererar 5% avkastning i genomsnitt årligen. Detta efter ISK-skatt och fondavgifter. Anser ni att det är ett rimligt antagande?

Givet detta så får jag efter ca 21 år ihop ca 3,3 mkr genom fonderna och kan då välja att lösa alla lån. Vi skippar diskussionen om man bör göra detta eller inte.

Självklart kommer jag tävla med mig själv att göra större avsättningar till indexfonderna än planen säger samtidigt som jag inte ska glömma bort och leva i nuet och allt det där :laughing:

Tänker jag fel någonstans? Vad kan jag göra bättre? Tips mottages tacksamt.

1 gillning

Borde inte resor och upplevelser komma sist eller åtminstone senare i din plan. Stor risk att det inte blir mycket över att investera.

Resor och upplevelser kommer göras med pengar som finns kvar när avsättningen till fonderna gjorts. Så planen är att både spara och resa/uppleva samtidigt.

Låter helt klockrent! :grinning::+1:

5% avkastning netto över 20-25 år låter lite konservativt. Skulle nog säga 7% men det skadar ju inte att vara lite konservativ om börsen utvecklas sämre nästa årtionden. En kudde i planen som man bör ha i alla projekt.

Du kan eventuellt addera att framtida löneökningar så är målet att ta 50% in i sparandet och tillåta er att leva upp de andra 50%.

Utmaningen är såklart som alltid på långsiktiga planer att hålla sig till den samt att om/när livet ändrar sig att man också får anpassa den.

Stort lycka till :grinning::+1:

Tack för bra feedback! :smile: Då finns det möjlighet att bli positivt överraskad alltså. Är ju lite ekonomiskt skolad i grunden och tillämpar gärna försiktighetsprincipen. Som du är inne på så är en plan bara just en plan, men jag är disciplinerad vill jag tro.

1 gillning

Bara en kommentar. Nytt/satt taxeringsvärde är ett ganska trubbigt instrument för värdering. Med de nya värdena nu kommer taxeringsvärdet på vår sommarstuga överstiga marknadsvärdet.

Ok. Tack för info. Det väckte mest min förhoppning om att göra en omvärdering av huset när räntorna sjunkit tillbaka. På så sätt kan man med lite tur få ner belåningsgraden och därigenom vikta över från amortering till investering lite snabbare. Vi får se.