Eftersom ingen FIRE-plan är den andra lik tänkte jag att min och min frus kunde vara av intresse för andra.
Först lite allmän info om våra förutsättningar. Hushållet består av mig, min fru, tre hemmaboende barn över 18 år, vi är gifta, bor i villa och har bil. Både min fru och jag arbetar heltid. Min fru tjänar cirka 25 000 kr och jag cirka 60 000 kr netto. Jag har tjänstepension i xTP2 samt lite IPS och bonussystem. Vi har till fullo gemensam ekonomi. Bolån 1,5 MSEK (30% belåning, ingen amortering). Min fru och jag är lika gamla, strax under 50.
FIRE-planen är relativt ny, inledde ett mer dedikerat FIRE-sparande för cirka 5 år sedan. För min del kändes det helt rätt att börja med FIRE-planen så sent i livet, vi har sett livet i olika perioder med olika behov och förutsättningar. Jag har inte ångrat någon fas i mitt liv, allt har haft sin tid. Utöver barnen har vi spenderat pengar på hus, bilar, resor, prylar etc och känner att vi är i en ny fas nu där dessa saker inte längre lockar. Vi har helt enkelt blivit mer minimalistiska över åren, dock utan att gå till överdrift.
Jag har nämnt tidigare att min primära drivkraft mot FIRE är att varva ner från ett arbetsliv som har gett mig enormt mycket positivt under de senaste 30 åren, men börjar tära på mig mentalt. Planen är att istället fokusera på mina hobbies. Min fru har inte samma behov av att sluta arbeta, utan arbetar gärna vidare till 55 års ålder, därefter tänkte hon fatta beslut om att antingen gå ner i tid eller sluta helt och fokusera sin tid på annat. I vår plan har vi dock räknat på att hon slutar arbeta vid 55 år.
Vår trestegsplan ser ut enligt nedan. Beloppen är netto.
Steg 1
Jag planerar att sluta jobba vid 50 års ålder och tar ut min tjänstepension vid 55 år. Vi har utgifter på cirka 20 000 kr.
Alltså, från 50-55 år har jag slutat arbeta, men min fru fortsätter, och våra inkomster är följande:
- Min frus lön 25 000 kr
- Mina hobbies 10 000 kr
Estimat av vårt sparade kapital:
- 4,5 MSEK i Globala indexfonder + sparande av månatlig diff mellan inkomst och utgift.
Kommentar: Trots att jag slutar arbeta anser jag att vi har goda marginaler att leva på.
Steg 2
Vid 55 år slutar även min fru att arbeta. Vi har utgifter på cirka 18 000 kr.
Vid 55 år tar jag ut min tjänstepension fram till 70 år.
Alltså, från 55-70 år har vi båda slutat arbeta och våra inkomster är följande:
- Min tjänstepension 38 000 kr
- Mina hobbies 10 000 kr
- 5,5 MSEK i Globala indexfonder (4% över 5 år) + sparande av månatlig diff mellan inkomst och utgift.
Kommentar: Då jag har samlat på mig en ordentlig tjänstepension, som mer än väl täcker våra utgifter kan vi helt enkelt bara fortsätta låta våra investeringar puttra på.
Steg 3
Vid 70 år tar vi båda ut allmän pension och min fru tar ut tjänstepension. Vi har utgifter på cirka 15 000 kr.
Alltså, från 70+ arbetar vi inte och våra inkomster är följande:
- Gemensamt allmän pension + min frus tjänstepension 48 000 kr
- Mina hobbies 10 000 kr (om jag fortfarande har intresse och ork)
- 10 MSEK i Globala indexfonder (4% över 15 år) + sparande av månatlig diff mellan inkomst och utgift.
Kommentar: Våra gemensamma allmänna pensioner (och min frus tjänstepension) ger oss goda marginaler att leva på. Vi behöver fortfarande inte använda våra investeringar, som istället kan fortsätta puttra på. Beloppen är ju mycket svåra att estimera med den här tidshorisonten, så intervallet är medvetet stort.
Sammanfattningsvis kan man väl säga att en ordentlig tjänstepension vid 55 kan skapa väldigt goda förutsättningar för en hållbar FIRE-plan, utan några enorma investerade belopp eller detaljräknande på SWR.
Om jag skulle vilja sänka risken ytterligare skulle jag kunna hoppa över steg 1 och istället fortsätta arbeta till 55 år, vilket sannolikt skulle öka våra fonder till närmare 10 MSEK och vi skulle direkt kunna leva på tjänstepensionen från första dag. Men jag är beredd att ta en lite högre risk för att kunna lämna nuvarande arbete redan vid 50 år.
Edit: Jag har gjort en del justeringar och förtydliganden. Med speciell hänsyn tagen till hantering av inflationsjustering. Samtliga belopp bör nu vara jämförbara. Jag har även separerat månatliga inkomster från sparat kapital samt tydliggjort förhållandet mellan inkomst och utgift. Det vill säga, det finns en positiv differens mellan inkomst och utgift som kan sparas (eller nyttjas till annat).