Exempel på en FIRE-plan i tre steg

Är målet att hålla hårt i budget från 50 års ålder för att sen dö med 30 miljoner investerat?

Är utgifterna per person? Om inte så är era sammanlagda inkomster av pension, lön och hobbies vida överstigande era utgifter under alla steg och ni skulle inte behöva något investerat kapital ö h t. Det samma gäller även om utgifterna skulle vara per person, förutom under Steg 1, då det skulle behövas ett tillskott på 5kkr. Som jag tolkar det under 5 års tid = 300kkr i sparat kapital.
Vad är det jag inte förstår?
Steg 1: utgifter 20kkr, lön+hobbies 35kkr
Steg 2: utgifter 18kkr, pension+hobbies 48kkr
Steg 3: utgifter 15kkr, pension+hobbies 58kkr

1 gillning

Tack för feedback. Jag har tydliggjort det ursprungliga inlägget och säkerställt konsekventa och mer realistiska värden.

Men du har rätt i din första fråga, vi behöver inte nyttja avkastningen på kapitalet för våra löpande kostnader. Vi kan ju dock bränna det på en Ferrari om vi så önskar.

Du kan ha rätt gällande allmän pension, ska simulera lite mer kring dessa detaljer, tanken var att låta PPM-växa till sig maximalt, eftersom den i vårt fall står för en väsentlig del av den allmänna pensionen.

Jag har justerat det ursprungliga inlägget och gjort det mer konsekvent avseende inflationsjustering. Poängen är att det egentligen inte spelar så stor roll för oss om beloppet växer med 4, 6 eller 8 %.

Förtydligade även att vi inte avser ta ut några 30 000 kr från fonderna, utan jag ville bara påvisa att det finns en ständig buffert. Men jag har istället valt att presentera den som ett sparat kapital.

Vi kommer definitivt kunna resa och göra annat kul, till och med utan att använda det investerade kapitalet. Vi har ju en positiv diff mellan inkomst och utgift som kan nyttjas.

Om du detaljstuderar beloppen ser du att vi inte är beroende av hobbyinkomsten för att täcka våra kostnader under något av steg 1-3.

Jag har justerat till 4% avkastning för att göra beloppen jämförbara i kalkylen. :+1:t2:

Diffen mellan inkomst och utgift kan användas fritt eller sparas, så det finns utrymme.

1 gillning

Haha, vi förbrukar pengar i den takt vi känner det nödvändigt. Jag förstår att vårt förhållningssätt till pengar kan skilja sig drastiskt från andras. Att förbruka mer pengar gör oss inte lyckligare.

Så målsättningen är inte att få ihop ett stort belopp innan vi dör, men målsättningen är heller inte att bränna sagda belopp på något, för oss, meningslöst.

Det är totala utgifter för hela familjen (två vuxna och tre barn, men förhoppningsvis bara två vuxna vid steg 2 och 3).

Jag tror inte att du har missförstått något. :+1:t2:

I så fall blir sparandet irrelevant om utgifterna täcks av ”inkomster”-investeringar. (Vad sparar ni till?). Ni kan båda gå i pension i morgon om sparandet inkluderas.
Det man möjligen kan lägga till i beräkningen är hur din hustrus ekonomi och möjligheter till tidig pension ser ut om du trillar av pinn i morgon.

Jag menade mer att det inte direkt är en FIRE-kalkyl eftersom ert egna kapital inte behövs alls, och att ni helt enkelt planerar att gå ner i tjänst och sedan pensionera er.

1 gillning

Japp, som jag nämnt tidigare. Vi sparar inte till någonting specifikt. Planen är just att jag under året slutar arbeta. Min fru har inte samma typer av hobbies som jag, så hon är mer intresserad av att fortsätta arbeta. Det kan ju ändras i framtiden, det är därför vår plan tar höjd för det från 55 år.

Min fru är förmånstagare av min tjänstepension, i kombination med vårt sparade kapital samt att hon fortfarande vill arbeta gör att det känns väl omhändertaget. Jag har även sedan många år tillbaka överfört min PPM till henne.

Det är möjligt, beroende på hur en exakt definition ser ut. Tanken med inlägget var att förmedla en alternativ väg som som jag inte ser nämnas så ofta. FIRE primärt genom tjänstepension, med investerat kapital som buffert eller extra säkerhet. På samma sätt som alla kan påverka sina utgifter vill jag påstå att man även kan påverka sina inkomster (och därmed i förlängningen pensionskapitalet).

Det blir helt klart en senare exit, men jag känner att vi har både ätit kakan och har den kvar. :+1:t2:

1 gillning

Får erkänna att jag är lite fascinerad av utgiftsnivån med 5 i familjen och 1,5 milj bolån.
75% sparkvot. Inte mkt lifestyle creep i er familj inte.

2 gillningar

Korrekt. :sweat_smile:

1 gillning

Vad är syftet på att behålla / fortsätta spara kapital i globala indexfonder med sådana summor? Varför ska de inte användas/ tas ut ?

Vill ni lämna ett stort arv till era barn eller vad är planen där? Eller är det så att pensionen kan ta slut och då går ni över och nyttjar uttag ifrån det sparade kapitalet därefter?

1 gillning

Jag har nämnt det tidigare i tråden. Rent investeringstekniskt finns inget självändamål med just Globala indexfonder, vi skulle kunna sätta en del på sparkonto för att minska risken. Men eftersom det sparade kapitalet inte krävs för vårt dagliga leverne har det relativ liten betydelse för oss.

1 gillning

Kul tråd! Fyller 45 i år och har liknande funderingar som du. Har drygt 3 miljoner i globala indexfonder idag. Frugan är 33 och har drygt 600K i indexfonder. Tanken är att hon kanske inte ska behöva jobba tills hon är 67 innan hon går i pension. Själv kommer jag försöka jobba så länge som möjligt så att hon slipper. Målet är att nå 10 miljoner för min egen del innan pension.

2 gillningar

Väldigt intressant tråd. Är själv långt från FIRE, men har läst mycket om det och är på god väg. Har du läst några av alla de bra bloggar som finns där de som skriver antingen är på väg in i FIRE eller redan är där. Dessa två tycker jag är bäst, främst för att de är väldigt verklighetsnära och tar upp många av de där krångliga frågeställningar som många missar:

Snålgrisens ekonomiblogg (snalgrisen.blogspot.com)

FIRE2025 (fire202555.blogspot.com)

Finns säkert många fler, kolla i deras länklistor.

1 gillning

Måste hålla med flera andra om att det var kul att se er plan. Ni ser ju verkligen ut att ha goda förutsättningar för att sluta löneslava tidigt!

Det enda som känns lite konstigt i sammanhanget är ju att ni inte planerar använda ert ihopknegade ISK-kapital utan det kommer bara ligga och växa och vara som störst när ni dör.

Sen är det ju en jättefin trygghet såklart och ni hittar säkert en fin användning av det längs vägen.

Snyggt planerat hur som helst!

Tycker också att det är en kul tråd att läsa. :+1:Tänker på det här med huset ni bor i. Är det möjligt att med 30% belåning och 1,5 miljoner i lån få amorteringsfritt resten av livet? Det har jag helt missat. Väldigt intressant.

Jodå, jag läser frekvent många av FIRE-bloggarna, inklusive de du nämner. Precis som du skriver, så är det intressant att få båda sidorna av myntet recenserade.