Exempel på en FIRE-plan i tre steg

Tack!

Jag är, precis som du skriver, säker på att vi finner användning för kapitalet. Saken är bara den att sådant vi finner givande i livet inte nödvändigtvis kostar mycket pengar. Spendera tid med nära och kära, vara i skog och mark, greja på tomten, fnula på utmaningar i verkstaden etc.

2 gillningar

Som förberedelse på nästa fas har vi precis flyttat bolånet till SBAB. Bedömer det som bästa lösningen framåt, slippa förhandla ränterabatter och helhetsåtaganden. Så länge du inte är en högriskkund är ju banken mer intresserad av att du inte amorterar.

Vi skulle ju kunna betala av lånet, men känner att pengarna gör större nytta investerade. Ett antagande som ytterligare kommer att stärkas av kommande räntesänkningar.

Jag har själv tänk ta ut min pension så tidigt som möjligt och startar med tjänstepensionen.
Min pension är väldigt låg jmf med din men varför vänta. Jag har större behov av pengar när jag är 55-65 än när jag är 80. Så jag tycker du ska ta ut så mycket som möjligt så tidigt som möjligt. Överskottet kan du ju ändå få avkastning på.

2 gillningar

Menar du här ISK på 10 MSEK eller ISK+TJP(fonder) = 10 MSEK?

Här är det där drastiska antagandet igen. Farligt, som jag ser det att anta att detta är sant. Jag antar samma behov när jag räknar, men av olika anledningar (givetvis).
Det är mellan 80 och 90 som risken för “portfolio depletion” är som störst. Och då kommer resten av livet inte bli kul; väldig frugalt i kanske ett decennium. Livslängden bara ökar. Och samhällets resurser för äldrevård kommer bara att minska.

82 är det nya 75, så kommer det att bli för er som är födda på 1980-talet.

Det är nog bra om du jobbar fullt och lite till tills du är 70. Då har du gott om pengar när du är 85.
Själv tror jag att jag mest kommer hålla mig i mitt närområde och ha ett litet behov av mat, kläder och annat som kostar. Det blir nog mycket promenader, tv och en och annan bakelse.

1 gillning

Jag räknar inte ens TJP som tillgångar. Man kan ju dö imorgon och det blir finns i sjön.

Jag ser absolut TJP kapital som tillgång.

Dör man imorgon så spelar det ju ingen som helst roll vart man har sina pengar, allt sparande är då förgäves vart man än sparat dem.

I det scenariot hade det varit bäst att inte sparat alls, och så kan man ju inte tänka.

2 gillningar

Beror ju också på hur stora TJP man har. Finns ju en hel del där TJP är ett större kapital än den allmänna pensionen och de går de ju även ärva om man själv inte “behöver de”.

Så i min värld är det precis lika mycket tillgångar jag räknar med (efter skatt) inför pensionsfunderingar som alla andra tillgångar vi har. Särskilt när jag nu snart fyller 57 år och funderar på att börja ta ut lite pension.

2 gillningar

Problemet med TJP är att den dagen man hämtar ut pengarna så kan skatten plötsligt vara 50%. Därför räknar jag inte med de. Det är endast de TJP med efterlevande skydd som mina arvingar kan ta del av. 10 miljoner på ISK går ju till de direkt. Dock kan arvsskatten komma tillbaka. Den som lever får se.

Fyller 45 i år och tänker mer på nästa generation. Allt i pensionsväg är bonus för min del. Vill helst klara av att leva bara på det jag skrapat ihop under arbetslivet.

Exakt samma sak med ISK: skatten kan plötsligt höjas. Så att du absolut inte vill ha alla pengarna du sparat ihop där.
Håller med: arvsskatten kan komma tillbaka.

Alla de här typerna av saker runt ev högre skatter i framtiden är politiska risker och går inte att räkna på och inte att kvantifiera.

Jag anser det väldigt drastiskt att som du inte räkna med TJP och istället helt lita på ISK.
Själv tror jag att det är sannolikare med minskade bidrag och “gratislån” av hjälpmedel etc i framtiden för äldre pensionärer. Utan egna pengar (ISK, rejäl TJP) blir det ett mkt frugalt liv utan minsta slack mellan 80 & 90. 10 fattiga år, även om man är ganska pigg och klar, och sen dör man.

Det torde väl vara som vanligt, att diversifiera är att föredra. Att undvika koncentrationsrisker genom att sprida tillgångsslagen. Så inte en enskild händelse utanför din kontroll gör att allt havererar.

Så är det ju. Jag vet att TJP finns, men jag räknar inte med det. Finns det något kvar så är det positivt :wink: tyvärr lite för att det är krångligt som tusan. Som valet till AKAP-KR. Hur mycket blir det i slutändan?

Nä det behövs alls inte (för mig). Men sluta jobba vid 55, det funkar inte – för stor risk för “portfolio depletion”. Vid ca 60 går bra. :ok_hand: :slightly_smiling_face:

AKAP-KR är ju alldeles nytt (2023). Det är en premiebestämd modern typ av pension som finns i trad. och fond, snarlik valen och konstruktionen i ITP1.
AKAP-KR – för dig i kommun, region och kommunala bolag

Inget jättekonstigt med detta vad jag kan se, kan du räkna på hur mycket pengar kommer finnas på ditt ISK om 10+ år så kan du räkna och simulera på AKAP-KR också. Finns ingen anledning att skippa det och anta att det är noll i värsta fall, eller betrakta det som en ren “bonus”.

Det som är svårt att simulera är ju din egen framtida löneökning, men det är väl samma svårighet med din sparkvot till ditt ISK? Även den är beroende av din (framtida) lön.

Naturligtvis kan skatten vara högre i framtiden på uttag av TJP men likväl kan skatten på ISK ändras uppåt…

3 gillningar

Kollade lite på “Snålgrisen” bara av ren nyfikenhet. Jösses. Den är så nedlusad med reklam av allehanda slag att jag blev tokig och gick därifrån efter 2 min typ. Omöjligt att läsa där. :frowning_face:

Nå: det lilla jag läste, hans senaste deklaration med siffror, sade mig dock att det där är verkligen frugal nivå – att sluta jobba med de finansiella förutsättningarna är inget för mig ändå. Snålgrisen indeed

EDIT: den andra bloggen, FIRE2025, är ganska bra. En del nyttig info där i inläggen. Inte minst nu nyligen, under Q1 2024

Jag gissar att du inte använder någon form av ad-blocker. Själv får jag inte upp någon reklam alls när jag besöker sidan i fråga. :+1:t2:

3 gillningar

Du har rätt. Gick till Snålgrisen-bloggen i en annan browser m ad blocker och då är det bra. :+1: :slightly_smiling_face:

EDIT: läste mer, ordentligt, i Snålgrisen-bloggen och jag ändrar mig – den är rätt bra.
Citat från ett hyfsat nyligt inlägg:

“Utmaningen blir nog att inte gå varandra på nerverna när man är flera här hemma samtidigt.”

“Jag räknar med att våra kostnader för att “leva” kommer att hamna på ca 30000 kr i månaden.”

“Redan idag handlar vi i olika affärer för att pressa matpriserna. Jag är inte övertygad om att det är billigare att vara ledig.”

Klokt skrivet tycker jag. Sådär tänker jag också, men jag är betydligt äldre än Snålgrisen och det jag inte riktigt får ihop är hur 30000 utgifter/mån i så många år ska med hög sannolikhet täckas av de besparingar och investeringar (“pengamaskin”) som bloggen tycks beskriva.
Även om Fru Snålgris ska fortsätta jobba 9 år till minst och dra in pengar, men det finns barn som måste försörjas i 10-11 år till också…

Det som är mest uppseendeväckande här i din kalkyl känner jag är detta:

Vi har utgifter på cirka 20 000 kr. (nu)
Vi har utgifter på cirka 18 000 kr. (senare, steg 2)
Vi har utgifter på cirka 15 000 kr. (vid 70 år)

Med 1.5 MSEK i bolån. Tre (3) hemmaboende barn över 18 år.
Hur du/ni bär er åt är ett mysterium. Siffrorna säger att marginalkostnaden per hemmavarande barn är i det närmaste noll (0). Varför skulle nån av dem flytta hemifrån under de förhållandena? De kanske tjänar pengar idag och betalar för vad de äter allra minst, eller har fullt studielån.