Tja, mysterium eller inte. Det går ingen nöd på oss. Låt oss kalla det häxkonst.
Men för transparensens skull ska jag säga att jag inte har räknat in eventuella bilrelaterade kostnader av språngkaraktär, som till exempel en större service eller nya däck. Min sammanställning är definitivt inte en detaljstudie i sifferexercis, utan mer ett koncept. Nyckeln ligger i att vara konsekvent åt båda hållen.
20000 kr per månad i utgifter låter väldigt lite. Gjorde en verklig uppföljning och blev förvånad över att det var väsentligen högre än vad jag trodde. Varje månad känns det som att något extraordinärt har hänt… Glöm inte heller ta med större kostnader som renoveringar, bilbyte etc
Det jag vill mena är att 5 vuxna personer, boende m 1.5 MSEK lån + mat&dryck, bör normalt bli 20k/mån bara det. Minst.
Det är möjligt att hålla det så, men inte spec lätt. Själva har vi, 2 vuxna 55+ mat&dryck -kostnad på ca 10k/mån, löpande. Det går rent teoretiskt att minska rejält, men det blir rätt frugalt – en så minimalistisk nivå avseende mat och dryck vill vi inte ha.
Man kan spara mycket pengar på att vara helnykterist också, men det är inte aktuellt för oss. Vi bor i storstad och det finns ingen plan att ändra på det, trivseln är hög.
Vi har greppat att du är en cash-splasher nu @var3gen
Viktigast är oavsett att man trivs i livet och om maten då kostar 1000 eller 10000 per person kvittar ju, så länge man betalar för sig och känner att man har råd.
Ånä, så är det inte heller. Det är det där med mat & dryck, det drar rätt mycket, ja. Av flera skäl – bl.a. både intressen och lathet.
Och boendet förtstås, det blir fort så i Sthlm när man bor centralt. Men alls inget lyxigt el jättestort där heller. På andra områden är jag ganska frugal t.o.m. snål. Både självskattat och andras syn
Ni får väl betrakta mitt upplägg som en studie i frugalt leverne.
Men det är väl som med allt annat, det blir mest en fråga om relativa jämförelser, vilket är helt naturligt och önskvärt på ett forum. Över åren har jag dock noterat att det lätt uppstår rätt-och-fel recensioner, vilket är olyckligt. Exempelvis är min erfarenhet att man uppfattas som en kuf om man inte har resor och “upplevelser” som sitt stora fritidsintresse.
Haha, skönt att höra att det är möjligt, annars kanske vi riskerar dimensionernas upplösning och oändliga slukande svarta hål.
Skämt åsido, för vissa är vissa saker lätta och för andra är andra saker lätta. För övrigt: vi varken röker, snusar eller dricker alkohol, vilket är bra för både kropp, själ och plånbok.
Utan att gå in på några detaljer kommer överenskommelsen ganska exakt täcka våra månadsutgifter fram till 55, när Steg 2 i planen drar igång. Jag kände mig väldigt trygg med den ursprungliga Steg 1-planen, men det här innebär ytterligare en uppsättning hängslen.
Har ni något annat också eller är ni 100% i globala indexfonder? Säger inte att det är fel utan mest nyfiken. Cohones deluxe isf men har väl gått ruskigt bra under åren
Grattis @Nescio ! Förstår att du inte kan släppa några detaljer, men kan du ge lite info om hur du och arbetsgivaren resonerade runt en ”överenskommelse”. Vad var det som låg till grund för deras intresse av en ”överenskommelse” som gjorde att de kunde räkna hem det? Hur lade du upp argumentationen från ditt håll?
Ja… Ett bra tips är att alltid bara räkna med inflationssäkrade siffror i dagens penningvärde. real Avkastning har en tendens att vara relativt okänslig för inflationen i genomsnitt över tid. Dvs det är enkelt och vettigt att göra vettiga långsiktiga kalkyler med skattat avkastning med inflationen avräknad statistiskt sett.
PS: Svensk inflation i snitt över 100+ år var 2,85% i snitt kunde man räkna ut via data från SCB.
Glöm inte heller avdrag ca 0,4 % för pensionsfonder och säg 1% för ISK i kalkylerna.
Tackar! Utan att gå in på detaljer, organisationen ville genomföra större förändringar. Jag var inte speciellt imponerad av dessa utan föreslog andra lösningar som exkluderade mig på den fortsatta resan. Det är grundprincipen, de förnämliga villkoren är resultatet av trettio års erfarenhet av förhandling.