Feedback på frihetsplan önskas

Arbets- och skuldfria innan 50/55

Dags att ställa om privatekonomin och börja bygga egen pengamaskin efter att ha bekostat färdigställande av hus/tomt med egna besparingar.

Tanken är att både min fru och jag ska kunna ha möjligheten att vara arbetsfria om 20år (året vi fyller 55). Väl där vill vi ha någon form av fat-FIRE kanske man kan jämföra det med.
Uttag till barnen är ingen summa som är fastställd men redovisar ungefärligt vad vi vill ge dem när vi anser att de kan hantera/är i behov av pengarna.

Har jag tänkt relativt korrekt eller är jag ute och cyklar?
Är denna frihetsplan görbar?

Bidra gärna med egna erfarenheter, tankar, frågor, tips och trix osv.

Frihetsplanen:
2023

Startkapital 300.000kr
Investering 15.000kr/månad.
(planen bygger på att börsen avkastar 6% om inget annat anges)
Vi har planerat att lägga våra investeringar i fondrobot, indexfonder samt räntor längre fram.

2034
Uttag 250.000kr (Barn 1)
Kapital efter uttag 3.080.000kr.

2036
Uttag 250.000kr (Barn 2)
Kapital efter uttag 3.590.000kr

2038
Uttag 250.000kr (Barn 3)
Kapital ca 4.160.000kr
Sambon fyller 50 och blir arbetsfri. Vi lever härifrån på en inkomst, slutar månadsinvestera och låter kapitalet växa på egen hand.

2043
Uttag 1.550.000kr (lösa huslån)
Kapital ca 4.000.000
Båda två arbets- och skuldfria.
Fördelar om risknivå i portföljen, förväntad avkastning 4%.
Utbetalning av tjänstepension under 10år.
Årligt uttag 240.000kr/år i 10år.
Månadsutgifter 20.000kr.

2053
Kapital ca 2.910.000kr
Utbetalning av allmän pension börjar.
Fördelar om risknivå i portföljen, förväntad avkastning 3%.
Årligt uttag 150.000kr/år i 20år.
Månadsutgifter 20.000kr.

2073
Kapital ca 1.100.000kr
Båda 85år gamla. :woman_white_haired::person_white_hair:

En fundering jag har är att om det är smart/vettigt att lösa huslånet?
Eller ska man hoppas på lägre bolåneränta, binda långt och låta kapitalet va kvar i pengamaskinen?

Förstår att den potentiella avkastningen både kan vara högre eller lägre än 6/4/3%. Jag ville räkna på en nivå som känns trolig snarare än en nivå som blir önsketänkande.
Är det så att avkastningen blir högre så får jag se det som positivt! :wink:

2 gillningar

Barnen kostar som mest när de är tonåringar. Ni kanske inte har lika bra marginaler under deras tonårstid, som ni har idag?

Å andra sidan, ni kommer ha toppen på er karriär runt 50, så ni kommer ha relativt högre lön när det behövs som mest.

Barnsparande – kanske vänta lite med att betala ut pengarna tills de stadgar sig lite? Att ge några hundratusen till en arbetslös ungdom kan ge olika bra resultat beroende på hur bra de mår för tillfället. Det behöver inte vara när de fyller 18.

Jag tycker att ni verkar ha ett realistiskt sparbelopp och tidshorisont.

1 gillning

Det är ett bra utkast till en plan!

Hur väl bekant är du med Sequence of Return Risk? Jag får lite känslan i planen att ni utgår från en ganska jämn utveckling på börsen under dess år, så kommer det troligen inte se ut. Vilka marginaler tycker ni finns i planen?

Den kritiska punkten kommer ju såklart någonstans efter 2038, hur agerar ni om ni får ett initialt kraftigt ras när pensionerna fortfarande är 5-10 år bort? Fördelen är ju att du kan fortsätta jobba några för att undvika uttag i den fasen. Eller låta bli att lösa huslånet? Det känns positivt att ni successivt har pensioner att luta er emot. Men oavsett, bra att prata igenom.

Kan rekommendera att lägga några timmar här för att bli lite mer detaljerade i er plan: https://earlyretirementnow.com/

3 gillningar

Absolut, vi har faktiskt förmånen att ha två välavlönade arbeten, vilket egentligen möjliggör ett högre sparande för oss. Vi väljer dock att använda det till oförutsedda utgifter(läs: t.ex tonårsbarn) :wink:

Här delar vi din tanke. Är inte alls säkert att utbetalningen sker i samband med 18årsdagen, utan snarare när vi anser att det är “rätt” tid. Och summan är inte heller huggen i sten.

Tack så mycket för återkopplingen, det uppskattas verkligen :slightly_smiling_face:

Tack! Har hört det men ska läsa på mera. Absolut, så har jag presenterat det nu. Men vi har både marginal i att kunna spara mer samt dra ner utgifterna. Vi vill som sagt inte leva på så lite som möjligt, utan planen ligger mot typ fat-FIRE, men kan justeras om så krävs :slightly_smiling_face:

Precis, det är ju sant!
Är det så att börsen svajjar just här kring 2038 så kan vi ju överväga att inte lösa bolånet. Det är ju en vattendelare om man ska sikta på att bli skuldfri eller behålla lånet då humankapitalet inte finns där när man väl tagit pension på riktigt.
Vi kan också justera de tänkta uttagen från 2043. Dessa är nu väl tilltagna för att, tillsammans med pensionsutbetalningar, kunna leva “lyxigt” utan att egentligen behöva tänka på vad vi konsumerar.

Absolut! Det ska vi definitivt göra. Tack så hemskt mycket för återkoppling :smiley:
Alltid kul att få andra infallsvinklar. Är lätt att man fastar i egna hjulspår, och ibland behöver man hjälp för att komma på banan :slightly_smiling_face:

1 gillning