Skulle du binda elpriset på 540 öre per kWh i dagsläget?

Hej, vi är relativt nyinflyttade (1 aug) i vår lilla villa på ca 100 kvm plus biarea garage/förråd ihopbyggd med huset på 50kvm (där en del är vår groventre samt tvättstuga mellan garage och hus så det tillhör boytan mer, som vi får räkna med är “kall” denna vinter, finns elelement och en avfuktare som avger lite värme där men tänkt att inte ha dessa igång mer än absolut nödvändigt).

Första egna ägda boendet och har tagit fortum för möjlighet att “vintersäkra” två månader i taget under vinterhalvåret. Vi har inga nyare vitvaror el dylikt att styra så timpris för oss är ingen större ide.
(Vi har elpanna från ca 2010, luft luft värmepump av äldre modell samt vedkamin samt ved för hela vintern med inbyggd fläkt).

Vi behöver nog starta elpannan i okt/nov för garaget/förrådets skull och lite fisljummet de kallaste dagarna för vår skull i huset.

Aug: 315 kwh förbrukade
Sep: 360 kwh förbrukade än så länge…

Alltså, nu fick vi erbjudandet om ca 540 öre per kwh under nov-dec. Är detta bra? Är det så att vi kanske inte ska binda nu utan jan-feb sen istället då det kanske inte uppgår till 540 öre kwh nov?

Ni erfarna och som har inblick (om man ens kan ha det nu) i hur priserna ser ut framöver, gör vi bort oss med att binda relativt högt kontra dagens priser? Hur tusan ska/kan man tänka?

Jag har skrivit om hur man kan tänka och resonera här:

2 gillningar

Eller så kostar det 700 öre då i jan-feb. Tyvärr så vet ingen hur det blir, så det är en chansning hur du än väljer. Väljer du att binda idag, så vet du vad det blir per kWh i alla fall och då vet du vad du har att rätta dig efter.

Med tanke på hur låg elförbrukning ni verkar ha så skulle jag säga att det trots allt inte spelar så stor roll vad ni väljer. :slightly_smiling_face: Som jämförelse förbrukade vi 972 kWh i augusti och i fjol hade vi 3400 kWh som mest (december, då det var ovanligt kallt). Hoppas landa lite lägre i år eftersom vi försöker hålla nere på förbrukningen.

Vilket elområde pratar vi om?

Ja vi har klarat oss rätt bra men då har inte elpannan tickat igång på elementen än, kan tänka mig att den rackaren drar en del :sweat_smile:

1 gillning

Oj, glömde skriva med det- vi är inom område 3 :slight_smile:

Jag tänker generellt att man ska se det som en försäkring som man i genomsnitt får betala extra för.
Har du marginaler att klara sig om det skulle bli svinkallt och 1000 öre i stället? Om ja så hade jag valt rörligt eller timpris i stället.

I er situation skulle jag valt Dala elfond, läs mer på Dalakrafts hemsida. Är ett bra alternativ när man har rörligt avtal i nuläget. Nu är jag i och för sig hemmablind (dalmas…), men jag har varit och är en nöjd kund hos Dalakraft i över 30 år.

Så kan man också se det :thinking:
Ja vi har marginaler och lutar åt att se vad vår elpanna drar och priserna rusar upp till under dessa månader inför jan-feb perioden.
Samtidigt kan det vara tryggt att veta exakt pris när man följer sina kwh under månaden…

Ska kolla in det! Tack

Väljer man rörligt finns alltid en utväg at sänka värmen rejält och klä sig varmt om det skulle sticka iväg sjukt högt några dagar eller veckor.

Det fasta priset är uträknat av elbolagen för att de med deras information idag fortfarande ska tjäna pengar på det. Dvs du betalar I de flesta fall mer, men får en jämnare och förutsagd utgift.

1 gillning