Påminner en hel del om CFDerna 2008. Att träden växer upp till månen har vi ju inte sett ännu. Kineserna behövde inte sänka Japan. Det gjorde de själva helt enkelt. Anti-invandring, låga födelsetal. Ja….det kan ju bara sluta på ett sätt. Till alla som säger ”stäng gränserna” vänta tills befolkningspyramiden vänder upp och ned. Det måste bli fler svenskar helt enkelt för att kunna upprätthålla servicen vi har idag. Alternativet blir skatteuttaget så pass högt att folk inte orkar med längre.
Jag hade definitivt blivit nojig om börsen gick ner under 5-10 år i sträck. Frågan vilka alternativ som hade funnits. Idag så finns ju inte alternativ till aktier. Hade räntor, guld, krypto eller något annat kunnat ge bättre avkastning än inflationen så hade jag nog viktat om min portfölj. Nu kör jag på typ 100% aktier, eftersom det mesta andra ger så dålig avkastning. Hade inga andra investeringar gett någon bra avkastning hade jag fortsatt som innan.
Men svårt att säga, jag har som högst upplevt 1-2 år av nedgång innan det vänt upp igen. Så svårt att veta hur man hade agerat. Nu vet jag dock mer än tidigare 
Jag hade hoppats på att jag hade fortsatt köpa indexfonder och värdebolag även i den dålig marknad.
Jag som tror att nästa stora nedgång som kommer vara är ett eventuellt proxykrig mellan USA och Kina, troligen taiwan eller liknande område i västra asien. Hur tänker man när stormakter skickar bomber på varandra. Vi äger ju trots allt mycket aktier i USA och asian. Det gäller nog att tänka på följande graf:

Även vid stora krig så klarar sig marknaden okej, och om man inte får panik så återhämtar det sig. Man får hoppas att mänskligheten inte vill dö ut 
Nej det där är jobbigare!
Sen är det ju så att den Japanska ekonomin absolut blev skadad av deras extrema bubbla, men livet har gått vidare i Japan och folk lever ändå bra.
Finanskrisen förstår jag var sjukt läskig, jag gick själv i skolan då och jobbade extra på en Statoil-mack. Det jag minns var ett nyhetsbrev från Statoil där de såg en ökad försäljning av småsaker (skräpmat och fika) under krisen. Folk spenderade fortfarande pengar, men på mindre småsaker. Högst anekdoktiskt men intressant att tänka tillbaks på. 
Problemet med kriserna är att det kommer väldigt bra narrativ, historierna som folk berättar gör att allting känns så jäkla illa. Som Ben Felix på Rational Reminder podden snackade om för något avsnitt sedan. Han och hans fru satt och pratade om att köpa plywood för att täcka för fönstren i början av Corona-krisen, att då sitta och rebalansera sin portfölj och byta ut sina kontanter mot aktier är ett bra narrativ som man oftast klistrar på i efterhand.
Frågan är hur man vet när en kris är långvarig och att man skulle anpassat sin strategi efter den? Förmodligen bara i efterhand. Corona-dippen, den kunde ha varit starten på en 5 års bullmarket. -30 % på så kort tid tror jag är någon slags rekord, så visst kunde det ha varit startskottet på en riktig tråkig period.
Så vid nästa nedgång hur vet man att det är en 5-10 års björnmarknad som just startat? Jag tycker det finns en hel del oro i världen som skulle kunna motivera en björnmarknad just nu men ändå så går börserna som aldrig förr. Eller så är det bara jag som inte förstår makroekonomin och vad som egentligen påverkar börsen. Och därmed har jag inte heller kunskap att parera nedgångar, utan hoppas att jag har lite av en allvädersportfölj.
Inte visste Japanerna 1987 eller -88 att den här nedgången kommer hålla i sig i 35 år så bäst jag säljer nu.
Jag upplever att man snabbt kommer in på ett annat sätt att försöka time:a marknaden. Många försöker fast forskningen säger att det inte går, men vissa har tur och det motiverar andra att försöka göra likadant.
Jag tror det. Har begränsat med andra möjligheter att få kapital att växa, så det känns som man får acceptera vad börsen ger. Jag hoppas att jag skulle lita på att en längre nedgång är en möjlighet att köpa billigt en längre tid för att sedan håva in desto mer när den går upp.
Jag hade nog fortsatt att peta in kapital varje månad. Jag har bara varit på börsen i några månader och har därför inte så mycket där så det skulle inte vara någon större katastrof med en börskrasch. Då kan jag passa på att köpa billigt under lång tid och vara redo när nästa tjur kommer.
Jag tänker lika.
Det är först i efterhand som man vet hur crashen var. “Innan” kan man bara välja strategi som man tror på, eller då vad forskningen visar.
Min förhoppning är att nästa crash gör jag som vanligt. Månadssparar i index, kör LYSA.
Har sett vissa konton på instagram. Helt sjuka portföljer men just nu funkar de. Men vid en crash tror jag det blir tufft att hålla en sådan portfölj. Men men…det är ju bara jag som kanske tänker så.
Alltså jag mår illa av oro när jag läser den här tråden. Bullmarket i 35 år… 
Jag är en sån som i stort sett legat utanför marknaden fram till för drygt ett år sen. Då tog sambon tag i sin ekonomi och lade in typ allt han hade sparat ihop på vanligt konto (vad kan det ha varit, 300K) på olika indexfonder. Sen kom Corona. Det brydde inte honom så mycket, han hade ju läst att det är bättre att vara i marknaden. Iaf, då var han lite insatt och jag gick in lite pö om pö under nedgången med lite av mitt kapital. Sen har det ju känts ganska bra till fram till för ett tag sen.
Just ja, nyligen kastade jag in en för mig större summa på Lysa. Det var kke mars. Den ligger på minus nu 
Jag kan inte låta bli att dras med en illavarslande känsla av att vi kanske står inför något av en långvarig nedgång, att vi är i en bubbla. Men jag vill inte ligga utanför marknaden heller. Det misstaget har jag ju gjort alltför länge redan. Jag känner att även om jag kom in liiite rätt i corona-dippen, så kom jag in helt fel, alldeles försent. Jag grämer mig och försöker “ta igen”.
Läser även om ränta på ränta och “plågar” min 10-åring och sambo med info om det
. Men tänk om det är fel? Tänk om vi står inför något helt nytt?!
Kan vi inte bara bestämma att vad som än händer så kommer vi finnas kvar här så man kan få läsa och höra alla kloka tankar?
Ja, det är ju hjärnspöken som man får ha koll på 
Vanligaste rådet gällande fonder och aktier som man hör, är att “satsa inte mer än du kan förlora”.
Men samtidigt tänker jag att ingen på det här forumet går väl in i aktier/fonder i tron att de kommer tappa allt eller det mesta på längre sikt??? Krypto eller vissa riskbolag är kanske en annan femma.
.
Jag tycker att detta är ett så fascinerande Rika Tillsammans-avsnitt. Frågan är man om vid mitten på 40-talet “visste” att det som ger bäst avkastning på sikt är obligationer, även om några akademiker kanske drog hypotetiska resonemang om att aktier nog vore bäst under vissa bestämda förutsättningar som för tillfället inte är uppfyllda. Någon kanske rent av hade äldre släktingar som drog märkliga anekdoter om när aktier var bra att äga.
Jag ställer mig frågan om vi egentligen vet så mycket bättre nu. Kommer de kommande 25 åren ens att likna någon av de generationsavkastningar som beskrivs i avsnittet? Och under vilka förutsättningar ska man ge upp och anpassa sig till nutiden? Hur länge ska man sitta still i den havererade U-båten med sina globalfonder och hoppas på bättre tider, i stället för att aktivt försöka ta sig upp till ytan?
Det logiska är ju dock att produktiva tillgångar ger bäst avkastning på sikt eftersom de är just produktiva, så mitt svar skulle vara aldrig.
Det är svårt att tänka sig ett verkligt scenario som detta händer i utan någon fundamental anledning. Varfö går börsen ner så länge?
Det är logiskt, men vad gör man om kursutvecklingen säger något annat? Om vi hamnar i något som liknar 1929.
Frun drar när hon inser att du spekulerat bort familjens framtid på månadssparande i globalfonder och ungarna växer upp och inser att de har en knäppgubbe till farsa.
– Men pappa, varför envisas du hela tiden med att köpa globalfonder?
– Lilla gumman, så här är det förstår du. När jag var ung hittade jag en sida på internet som hette Rika Tillsammans. Där fanns det en farbror som hette @janbolmeson och han skrev att man skulle köpa globalfond oavsett om börsen går upp eller ner. Så nu gör jag det.
– Men pappa, du har ju inte gått med vinst på 15 år! Alla mina kompisars pappor har köpt obligationsfonder i stället och är jätterika.
– Jo, men…
Steg ett är att hålla tanten borta från investeringsbesluten 
Du får ju en riskpremie för att hålla aktier istället för obligationer, om den premien av någon anledning försvinner håller man såklart inte aktier längre. Ser dock inte hur ett sådant scenario skulle utspela sig i dagens värld med all information tillgänglig hela tiden för alla, och kan inte heller detaljerna kring åren efter kraschen, men misstänker att sjunkande räntor var avgörande. Om du då håller långa räntepapper ökar de i värde rejält. Ser inget annat scenario där räntor går bättre än aktier, och idag är räntan noll.
Man får ju dock vara mer selektiv och enbart gå på företagens earnings yield om ett sådant scenario trots allt skulle uppstå, growth och förhoppningsbolag är bara att kasta ut direkt.
Något man kan vara säker på att historien upprepar sig. Misstaget är ju att lägga in en större summa och på endast 2 månader tro att börsen rör sig upp eller ned. Bubblor har existerat vare sig det har varit tulpanlökar eller fastigheter :).
Haha, alltså vi kan ju hoppas att farbror fortfarande tror på diversifierade tillgångar där både aktier, räntor och guld ingår.
Jag själv har ju svårt att tro på något enskilt scenario tillräckligt mycket för att optimera på det. Det vill säga jag kommer aldrig ha (rekommendera) 100 procent aktier lika lite som 100 procent räntor eller 100 procent guld. Det är ju därför jag tänker mer på “muddle through” och gillar mina fyra-hinkar med olika vikt och olika tillgångsslag. Kompletterar man sedan med lekhinken så borde man alltid ha något som går hyfsat okej. Det tar ju dock längre tid att skapa pengar på det sättet än köra all-in på ett scenario (aktier, krypto, onoterat) som faller väl ut.
Även om jag tycker Japan-liknelsen är något man ska vara medveten om så tror jag inte att den är en risk för oss i RT-communityn. Den är ju mest jämförbar med ett all-in-scenario i t.ex. USA, Sverige eller liknande. Något vi är överens om är en dum idé. Även om Japan hamnade i skiten så har ju börsen globalt gått bra under perioden.
Sedan tror jag också att det är lätt att glömma bort att “börsen” inte är en frikopplad sak. Det vill säga att börsen är ju en samling företag, som är en samling människor som är en samling individer som är kreativa, har ett behov att skapa och förbättra saker. Så länge det inte ändras så tror jag inte att vi kommer se dramatiska skillnader över någon längre tidsperiod.
Kan rekommendera lite läsning, t.ex.:
Samt mina två favoritbilder. Den första är från boken ovan och visar en “genomsnittlig” börskrasch.
Den andra visar amerikanska börsen från 1950 till 2013 från ett lite annorlunda perspektiv.
Sammanfattningsvis, jag vill gärna tro att jag hade fortsatt månadsspara. ![]()
PS. Den sista grafen har en logaritmisk y-axel. Just saying…
Det allra troligaste scenariot för min del är att jag kommer minska mitt månadssparande och lägga pengar på hög. Om räntan dessutom stiger så sparkonton blir ännu mer intressanta hade jag flyttat mer dit. Helt känslostyrt såklart!
1739 sidor. ![]()
Det finns nära nog timslånga klipp på Youtube som sammanfattar, tolkar och ger läsanvisningar till boken. Lite som bibelskola, följt av YouTubes uppmuntrande förslag på fler filmer jag borde se:
Man vill ju gärna tro att man har kylan nog att fortsätta månadsspara enligt plan även om börsen går ner.
Tror att många, inklusive mig själv, har svårt att sätta sig in i hur det känns att fortsätta pumpa in pengar månad efter månad på en börs som gått ner i flera år.
Jag tror att det är extremt prövande och den stora majoriteten kommer inte fixa att fortsätta investera enligt plan.
Jag vet inte om jag skulle klara det. Omöjligt att säga på förhand. Jag skulle nog få radera Nordnet-appen, låta allt skötas automatiskt och försöka glömma bort allt.
Hehe, menade inte att jag har utvärderat allt utifrån mina två månader i Lysa. Menade mer inför hela scenariot i världen. Har lyssnat mig igenom ganska många avsnitt RT nu och hör om “forskningen säger si och så”. Men tänker att den perioden det finns forskning om ändå är relativt begränsad och TÄNK OM VI STÅR INFÖR NGT NYTT?! Något nytt som forskningen inte sett än. Är kanske en med känselspröten ute och (lite för) lätt känner av oron i omvärlden. Det var lättare när allt gick uppåt i rasande fart varje dag kan jag meddela
Lite ny i branschen, så läser och lyssnar på en del.