Skydda privata investeringar omöjligt/svårt vid skiljsmässa?

Ska snart gifta mig och vill ha enskild egendom på mitt företag och mina privata investeringar.

Trodde de var rätt enkelt men visar sig vara praktiskt omöjligt om jag läser enligt lawline?

Det går alltså tyvärr inte att göra ett växande innehåll på ett visst konto till enskild egendom med ett äktenskapsförord. Däremot är det möjligt att göra de pengar som finns på ett konto när äktenskapsförordet skrivs till enskild egendom, om man specificerar beloppet. Man kan därefter uppdatera med jämna mellanrum genom att skriva ett nytt äktenskapsförord. Gör man såhär är det viktigt att pengarna på kontot inte sammanblandas med andra pengar som är giftorättsgods.

Inte tusan ska man väl behöva uppdatera sitt äktenskapsförord varje år för att skydda tillväxten i form utav framtida insättningar!?

Det är väl för att du sätter in gemensamma pengar på kontot?

Jag tolkar det som egna konton under enskild egendom med? Eller missar jag något?

Jag är ingen expert. Men rent logiskt så blir det svårt att skydda ett växande konto. Så fall kan du ösa in allt du äger i det kontot precis innan en skillsmässa…

Ja har läst en del om det och verkar vara just pga av detta som de är orsaken.

Men om de stämmer så är ju hela poängen med enskild egendom värdelöst om ett konto säg nu är värt 2 miljoner och om 10 år på 20 miljoner och de är endast 2 miljoner som är skyddade.

Det här är ju verkligen inget unikt problem så förstår inte hur alla andra med enskild egendom har löst det här.

Det som står på länken är att problem uppstår om du sätter in nya pengar på kontot, exempelvis månadssparande.

Avkastning på kontot kan regleras i äktenskapsförordet enligt länken:

Om ni vill att avkastningen av de fonder och aktier ni gjort enskilda också ska vara din enskilda egendom måste ni alltså särskilt ange det i äktenskapsförordet (7 kap. 2 § andra stycket ÄktB).

Ja exakt.

Så all framtida insättning är ju då alltså inte skyddad, vilket betyder att man regelbundet behöver uppdatera nuvarande värde för kontot som ska gälla vid enskild egendom.

Det går alltså inte att skydda framtida insättningar.

Exakt, precis så.

Nu vill jag inte påverka ditt beslut på något sätt. Men jag har varit gift och skilt mig. Med facit i hand, från mitt liv, så ser jag ingen fördel med giftermål överhuvudtaget. Det leder till mer uppoffringar, som kan skapa en bitterhet och kontroll i en relation. Man får en gemensam ekonomi och det kräver en hel del tillit.

Om du känner att du vill skydda dina tillgångar och att ni har så olika ekonomiska förutsättningar. Så är det kanske något du borde fundera igenom en extra gång.

Hoppas du tar detta på rätt sätt.

4 gillningar

Anledningen är att du sätter in giftorättsgods på kontot. Giftorättsgodset och avkastningen på giftorättsgodset är också giftorättsgods.

Låt bli att sätta in giftorättsgods på kontot så behöver du inget nytt äktenskapsförord.

Klokt inspel. Syftet med ett giftermål är att slå samman två förmögenheter till en. Om det inte är det man vill så förstår jag att det upplevs som krångligt.

Lite samma sak som att fråga “Jag ska använda en spade för att gräva i min gräsmatta men jag vill inte ha ett hål i gräsmattan. Hur ska jag använda spaden när jag gräver så att det inte blir något hål?”. Är du säker på att du vill gräva i gräsmattan?

1 gillning

Låter som skitsnack. Du kan skriva in i äktenskapsförord att såväl framtida inkomster och egendom ska vara enskild egendom, som att all framtida avkastning på enskild egendom också ska vara enskild egendom.

(Det förutsätter dock ev att man skriver äktenskapsförordet så att ALL egendom är enskild egendom…)

1 gillning

Om jag förstår rätt så menar du de pengar jag för över på kontot räknas som giftorättsgods alltså något som ska delas.

Då undrar jag hur man rent praktiskt investerar som privatperson eller företagare med ett äktenskapsförord om inte framtida investeringar är möjliga?

Jag får nog ta och kontakta en jurist, alla sidor säger olika. Vad jag har läst så kan man inte avtala “ALL egendom” utan de måste specificeras så det kan identifieras.

Men du menar det är möjligt och formulera “All egendom” och alla framtida konton, bostäder etc är automatiskt enskild egendom?

Det verkar vara möjligt. Men vad är i så fall poängen med att ni gifter er?

Om man är krasst ekonomisk och bortser från romantiska aspekter?

Det gör stor skillnad juridiskt när det kommer barn med i bilden, arvsrätt m m.

1 gillning

Så är vårt äktenskapsförord formulerat. Familjerättsjuristen vi anlitade rekommenderade det just för att det inte ger några öppningar för olika tolkningar om vad som egentligen avses, och man slipper hålla på å uppdatera om man ändrar bolagsengagemang m m.

2 gillningar

På vilket sätt?

• Om man dör, så ärver barnen 100%, samma som om man är ogift. Risken att din partner måste flytta ut är också samma.
  • Om man går skilda vägar, så sker ingen bodelning, samma som om man är ogift.
  • Den enda fördelen jag ser, är om man får barn som gifta. Då sköts faderskapsfrågan direkt, du blir pappa. Är ni inte gifta måste faderskap fastställas.

Vad missar jag?

Alltså, vilka pengar är det som du för över till kontot? Om de pengarna är giftorättsgods så fortsätter de att vara giftorättsgods även när de hamnat på kontot. Det är det som är hela kärnan i problemställningen.

Ja, kontakta en familjejurist så kan du få bra hjälp!

1 gillning

Nopes. Make/Maka ärver med fri förfoganderätt. (Om det inte finns särkullbarn.)

1 gillning

Stämmer inte riktigt heller. Om man är ogift men samboende är det i praktiken ett juridiskt snår, för då ska på något vis fastställas vad som köpts för gemensamt bruk och vad som köpts för enskilt bruk. Ett exempel på riktigt krokben är om den ena personen köper ett hus med avsikten att flytta ihop dit, så kommer huset delas lika vid en separation enligt sambolagstiftningen, så där kan man bli rejält bränd om man tro att allt alltid är enskild egendom sålänge man inte är gift.

2 gillningar

Sen. Om man har allt som enskild egendom, är det såklart viktigt att då istället vara noga med att saker man faktiskt äger tillsammans, hus/bostadsrätt t ex, har korrekta ägarandelar registrerade, alt har avtal sinsemellan om hur stor andel var och en äger. Annars kan man bli blåst åt andra hållet s a s, om båda betalat med en står på pappret.

1 gillning