Hej.
Jag har en liten fundering. Min hustru har tagit ut mycket mer föräldraledigt och vab än mig vilket kommer påverka hennes pension väldigt mycket. Jag kom på för sent att flytta över mitt ppm-sparande till henne och skulle vilja kompensera med ett privat sparande. Läste lite på Avanza om detta.
Tyvärr förstår jag inte exakt hur det ska gå till. Om vi skulle vilja skilja oss i framtiden så måste det gå rätt till. Om den dagen kommer så är det inte säkert att vi är så givmilda någon av oss.
Om jag förstår det rätt kan man skriva ett äktenskapsförord om ett specifikt konto, så att det kontot inte tas med vid bodelning vid en eventuell separation. Men rent principiellt skulle hon då kunna flytta en stor del av våra pengar till detta konto innan hon tar ut skiljsmässa. Man kanske kan skriva ett specifikt månadssparande i äktenskapsförordet? Men då blir det knasigt om vi vill ändra beloppet efter några år.
Är det någon som vet hur detta skulle gå till? Kompensationssparande verkar ju existera, så det borde finnas ett sätt.
Som du skriver så kan skulle ett sånt upplägg kunna ha väldigt märkligt konsekvenser, och man kan därför inte “tinga” ett konto i ett äktenskapsförord. Själva kontot har inget värde, bara tillgångarna som måste specificeras. Dvs löpande sparande går inte att skydda så enkelt.
Det man kan göra är att justera äktenskapsförordet regelbundet med uppdaterade belopp. Det måste dock registreras hos Skatteverket.
Kanske kan din fru löneväxla lite extra om utrymme finns? Eller att ni säkrar en mer “lättadministrerad” tillgång åt henne i ett förord.
Hej!
I ett äktenskapsförord kan ni förorda att pengarna som sparas i eget namn ska anses som enskild egendom. Om din fru skulle, innan skilsmässa flytta över från er gemensamma konto till sitt konto en stor summa pengar kommer detta att synas på transaktionen och då betraktas det som “planerad”. En bodelningsförrättare skulle därför ogilla transaktionen. Kontakta dock en advokat med din fråga för det är precis som du skriver- vid en skilsmässa visar sig vem man har varit gift med.
Helt korrekt. Ni kan ange att ett visst konto skall ses som enskild egendom vid en skillsmässa. Ni kan också skriva att alla insättningar fram till ett visst datum skall ses som enskild egendom om du vill komma undan problemet i trådstarten. Men om ni skriver in ett visst datum så får ni uppdatera äktenskapsförordet efter hand som ni ser det nödvändigt. Kan ju bli tjatigt…
Ett alternativ är att ni specificerar att alla insättningar på (hennes) det specifika kontot skall vara gjorda av dig för att anses som enskild egendom.
Jag tycker att det är stort av dig att i förväg se till att allt går rätt till vid en eventuell skillsmässa. Det i sig gör att jag tror att hela saken är en övning i onödighet.
Om du är omtänksam i det här skedet så är du det förmodligen också vid en skillsmässa. Även om det går att lösa via äktenskapsförord så tror jag att det är mycket enklare att prata om det “som vuxna människor” i förväg.