Föräldraledig vill boosta löneväxling senare

Hej!

Jag är föräldraledig och sparar ca 10.000 kr/mån i Avanza. Det slog mig idag att dom här pengarna kommer ingå i bodelning vid en ev. Skilsmässa.
Funderar på att maxa löneväxlingen när jag går tillbaka till jobbet och ta ut pengarna successivt från Avanza. Har ni tips och idéer om vad jag bör tänka på? Är det dumt att göra på det här sättet? Finns det smartare sätt? Vill helst undvika att skriva äktenskapsförord…

Du vill inte skriva äktenskapsförord utan vill hellre gömma pengar från din partner i hemlighet låter det som, så att denne inte kommer åt dem vid eventuell skilsmässa?

1 gillning

“Maxa löneväxling” vad innebär det för dig? Maxar du den dvs 35% av lönen så ingår den delen inte i ev bodelning utom i “specialfall” Nackdelen är att du inte får något jobbskatteavdrag på beloppet då det klassas som pensionsinkomst när du tar ut det någon gång efter du fyllt 55år. Har du lön under 46000 i mån så missar du även statliga förmåner såsom pensionsavsättning och till viss del sjuk och föräldrapengersättning. Vad tycker din make/maka om upplägget? Håller man det hemligt kan det upplevas som ett svek av den du älskar och potentiellt vara ett skäl till att äktenskapet spricker.

Nej utan att skydda mina pengar genom att växla in dom till att ligga i tjänstepension. Äktenskapsförord har inte landat rätt när vi diskuterat det tidigare

Landar det bättre med din partner att du undanhåller pengar till det gemensamma bohaget så att du vid en eventuellt skillsmässa får behålla dem själv?

Vad är din partners argument för att inte skriva äktenskapsförord?
Hur mycket tjänar du så att vi kan få en uppfattning om hur stor avsättning i smyg du planerar att göra? Snackar vi några tusen är väl det OK och kan ses som smart sparande, är det många 10k tycker jag det kommer i annat ljus.

Kan man verkligen kalla löneväxling för “i smyg”? Jag har inte frågat vad min sambo sätter av och jag har heller inte berättat hur mycket som dras för mig i månaden i löneväxling. Inte för att det hemligt på något sätt, men kan inte se att det handlar om att smyga med sin egen ekonomi. Det gör man väl som man vill med.

Till TS. Jag kan se att det finns scenarion där det är känsligt om en person vill spara och den andra inte alls ser behovet, exempelvis. Men löneväxling är ändå en rätt dålig idé eftersom pengarna är låsta till pensionen. Dessutom får du lägre tjänstepension av att löneväxla, beloppet som tjänstepensionen räknas på är din lön efter löneväxlingen är dragen så det kan vara en bra idé att inte dra för stora belopp. Jag skulle undersöka andra möjligheter, kanske genom andra familjemedlemmar.

Alla relationer har sina ramar, ekonomiska och andra.
Men eftersom det iaf för mig framstår som att hennes respektive inte vill skriva ett äktenskapsförord, och att hon vill därför sätta av pengarna på ett sätt så denne inte kan komma åt dem, så faller det för mig inom ramarna för att “smyga”.

Bara båda parter är med på det och inte en av parterna bestämt att hen tycker att de ska vara på detta viset.

Jag är lite inne på Andreas’ och Philips linjer faktiskt.

Men som (del-)svar på frågeställningen så är väl den största nackdelen med den här idén att TS låser upp största (hela?) delen av sitt sparande fram till pensionen. Kan bli problematiskt i framtiden.

Här tänker vi nog väldigt olika. Jag anser att man kan om man vill komma överens om vissa delar av lönen som ska gå till det gemensamma. Resten gör man som man vill med och har ingen plikt att fråga om lov. Jag kan hålla med om TS motiverade det hela på ett lite bryskt vis men i sak anser jag att hon har helt rätt att göra så. Ens lön är ens egen att förfoga över, så länge man bidrar till det gemensamma på det sättet man har kommit överens om. Om man väljer att köpa teknikprylar, kläder, inredning eller löneväxla är sak samma.

Här håller jag med dig. Men om den överenskommelsen finns så bör det heller inte vara några problem att få spara pengarna “på vanligt vis” dvs inte som löneväxling eftersom den överenskommelsen finns.
Och finns den överenskommelsen så bör den väl också kunna komma ner på ett papper, i form av ett äktenskapsförord.

Ditt resonemang (och mitt) bygger på att man har en bra dialog om detta svåra ämne, pengar.

Jag kan dock villigt erkänna att jag uppmanat nära vänner till mig som tjänar 2M mer än sin partner per år att i “smyg” löneväxla för att säkra dessa pengar till sig själv.

"Som huvudregel ska inte tjänstepension ingå i bodelningen enligt 10 kap. 3 § 1 st. Äktenskapsbalken. Löneväxling bör emellertid inte undantas från bodelningen då det kan argumenteras för att maken redan valt att förfoga över lönen. Om en make inom tre år innan talan om äktenskapsskillnad väcktes i inte obetydlig omfattning minskat sitt giftorättsgods till att öka värdet av sin enskilda egendom, ska värdet ingå i bodelningen mot bakgrund av 11 kap. 4 § Äktenskapsbalken.

Om makarna anser att löneväxlingen ska undantas från bodelningen kan makarna tillsammans genom äktenskapsförord under äktenskapet eller genom överenskommelse i samband med bodelning reglera löneväxlingen."

Källa: Ingår min löneväxling i vår bodelning? | Fråga Advokaten

3 gillningar

Det känns spontant som att det där ”eventuellt skilsmässa” kan bytas ut till ”överväger skilsmässa.”

Men om du vill planera för framtiden och spara till din pension så är löneväxling smart. Om du behöver pengarna på kort sikt så kan du ju faktiskt ta ut pengar och ha dom i kontanter. Så klart en gråzon om det ingår i en bodelning men antar att ingen kommer anstränga sig särskilt mycket för att hitta eventuella kontanter.

Kalla mig gammaldags, men varför inte investera i relationen ?

2 gillningar