Skyffla pengar mellan konton med högst ränta?

Hade pengar på ett konto med 0,7% ränta som ändrats till 0,6% och är på väg ner till 0,5% samtidigt som jag ser konton dyka upp med 0,75%… Hur gör ni - brukar ni skyffla över till högstbjudande?
Många här planerar nog inte ha majoriteten av sina pengar på ett sparkonto och då handlar det inte om stora summor, men någon summa. Och nu i dagarna är det ju inte alls svårt att göra den överföringen även om det inte handlar om ett klick. Finns det några nackdelar? Hur gör ni?

Jag har ett sparkonto med 15k på min vanliga bank för att lätt föra över till kortet om så behövs. Ränta…jättelåg. Typ 0,05 % kanske? Ingen aning.

Sen har jag min buffert och övriga “säkra” pengar för större köp på Sparkonto+ på Avanza. Har endast 50k här stadigvarande så känns inte värt krånglet att jaga några kronor till. Smidigare att ha allt kapital samlat på Avanza.

Nästan exakt samma upplägg som jag :slight_smile:

Har man 100 000 kr på kontot så gör 0,1 procent 100 kr per år. På 50 000 kr blir beloppet 50 kr.

För min del orkar jag inte jaga avkastning på den nivån.

1 gillning

Och dessutom skatt på det, så då blir det 70 spänn kvar. Tjohoo :partying_face:

6 gillningar

Jag har även märkt att många nischbanker gör en fuling där dom ligger med den högsta räntan bland alla banker ett kort tag och sedan drar ner räntan endast efter någon månad för att få in mer kapital.

Man får glädjas åt att det är nästintill gratis att låna pengar istället :partying_face: och att man dessutom får göra avdrag på räntekostnaderna :ok_hand::+1::sweden:

1 gillning

Gjorde en snabb jämförelse mellan att ha pengarna på Avanza Sparkonto+ kontra direkt hos samarbetande bank och att låta pengarna vara på ett konto med rörlig ränta kontra jaga högst ränta.

I jämförelsen antar vi ett hypotetiskt buffert-konto med ett fast mål om 200 000 kr som ligger där i 20 år, i beräkningen tar vi hänsyn till skatt.

Sparkonto+ kontra direkt hos bank
I jämförelsen får vi 0,2% högre ränta om vi har pengarna direkt hos samarbetande bank än i ett Avanza Sparkonto+ (t.ex. Santander idag - som via Avanza ger 0,55% kontra 0,85% direkt hos dem).

Schablonmässigt skulle då ett Sparkonto+ ge 5737 kr lägre avkastning, eller alltså Sparkonto+ har en årskostnad på 287 kr.

5700 kr på 20 år är i sammanhanget en smärre summa men skulle jag ha valt Sparkonto+ även om de erbjudit samma ränta som banken själva men med en årsavgift på 290 kr…?

Rörlig ränta kontra jaga högst ränta
I jämförelsen låter vi i ena fallet pengarna ligga på ett konto med en högst fiktiv rörlig ränta. I det andra fallet sänker banken vi har våra pengar på sin ränta men vi hittar då en annan bank som erbjuder den högre räntan. Vi flyttar våra pengar dit och detta sker varje år i 20 år.

Genom att jaga får man 2887 kr högre avkastning efter 20 år, eller, årskostnaden för att vara bekväm och låta pengarna ligga blir 144 kr.

Kan hålla med. Tycker dock att tex Sevenday bank alltid ligger bland de med högst ränta. Så där har jag haft min buffert i många år. Det har också alltid funkat bra med allt där.

Beror väl också på hur mycket pengar man har på sparkontot om det är värt det. Om man ex håller sig på 50 000 i buffert på sparkonto så är ju skillnaden på 0,5% och 0,75% typ 100 kr, så då känns det ju för mig iaf inte supervärt att sitta och byta mellan banker hela tiden, mer prioriterat att ha en bra bank man litar på. Om man däremot har satt över en kontantinsats för boende på sparkonto för ett köp om 2 år så är det ju definitivt värt att jaga en så hög ränta som möjligt

Om du kan tänka dig att binda pengarna och planerar att ha en portfölj med korta räntor under längre tid se här:

När du väl bundit pengarna kan de inte ändra räntan. Min tanke är att ha hälften av de korta räntorna bundna och hälften rörligt.

För den rörliga delen så skulle jag välja en bank med hyfsat hög ränta och vara kvar på den om den inte gick alltför lågt.

Rocker ger för närvarande 0,95 procent obunden ränta med fria uttag och insättningsgaranti. Undrar bara hur länge det varar?
Ser jag tillbaka på ett drygt år har sparräntorna hela tiden successivt sänkts. Nu går det inte längre att hitta någon som har en sparränta (rörlig med fria uttag och garanti) på 1 procent eller mer, något som var ganska vanligt för drygt 1 år sedan. Var kommer detta att sluta? Negativ sparränta?

Eftersom du kan låna på villan till runt 1 procent, är väl detta helt naturligt.