Slå ihop bundna bolån vid bostadsaffär

Hej!

Jag och min flickvän är kunder hos Nordea och äger idag varsin lägenhet. Vi har båda två en bunden räntan fram till runt mitten av 2024. Vi går nu i tankarna om att flytta ihop och då köpa något nytt gemensamt.

Jag funderar därför på om det är möjligt att vi slår ihop våra bundna bolån till ett gemensamt bundet bolån?

Någon som har erfarenhet från ovan och hur gick ni tillväga? Tacksamt för all hjälp! :blush:

/Johan

Två lån med idéniskt lika räntesats och bindningstid, ja då går det kanske. Annars lär svaret bli nej. Dessutom gäller det ju att synkronisera tillträdesdagen för alla tre lägenheterna.

Själv är jag tveksam. Fråga Nordea!

1 gillning

För de som undrar så fick jag nedan svar från Nordea:

"Hej!
Nej man kan inte slå ihop två bolån från olika bostäder då det är olika säkerhet för lånen.

Men om ni ska sälja en bostad så löser ni ju det lånet så då försvinner det. Om inte kanske ni ska hyra ut det och då löper lånet på som vanligt."

Dock borde det gå att flytta de två lånen ni har till den nya bostaden och stå på dessa gemensamt. Alltså om du har 1 miljon och din sambo 1.5 miljoner står ni på båda dessa tillsammans fast uppdelat i två belopp likt idag. Givet att lånen ryms inom 85 % av nya bostadens värdering. Annars får ni betala av en del på ett av lånen vilket antagligen inte lät kosta något.

Jag har omformulerat fråga med ovan essens till banken. Nordea menar att två bundna lån inte kan läggas om till ett lån med samma löptid och ränta.

1 gillning

Kanske kan göra en säkerhetsflytt (förutsatt att Nordea erbjuder det)? Blir dock inget gemensamt lån tänker jag, men att ha kvar era respektive lån så länge de är bundna iaf. Förutsätter väl dock att eran totala lånesumma är max 85% av köpesumman på nya lägenheten. Har ingen egen erfarenhet av två olika lån, men när jag och sambon flyttade så kunde vi flytta med oss lånet till den nya lägenheten utan att riva upp något (dock Handelsbanken i vårt fall).

Iofs kanske eran kontaktperson skulle föreslagit det när ni frågade ifall det var möjligt?

1 gillning