Hej,
Jag har brottats med detta hela dagen idag och kommit fram till att det självklart är för bra för att vara sant.
Man får alltså betala rejält för att ”låna tillbaka” redan inbetald skatt då skv vill ha uppskovsränta för alla år som gått sedan försäljningen, trots att dom alltså fått in skatten redan och haft tillgång till ”dina” pengar sedan du betalde in dem.
Som grädde på moset beräknas räntan dessutom på den totala reavinsten, och inte som man kan tro på det faktiska belopp du betalt in, själva skatten, eller nu ev. vill ha uppskov med!
Ett exempel. Du har gjort en reavinst på 2 miljoner och alltså betalt in 22% av den vinsten, dvs 440000kr.Säg att detta gjordes 2015 om du sålde huset 2014, då får du snällt betalat 0,5% av 2 miljoner, PER ÅR, sedan försäljningen:
- dvs 2015 t.o.m. 2020, 6 år x 10 000=60 000 kr, i runda tal.
- Så kvar av dina 440 000 som du betalt in blir 380 000 kr som sätts tillbaka in på ditt skattekonto.
Ganska hårresande om man tänker efter. Alltså får du betala ränta på pengar du aldrig lånat av skatteverket.
Jag undrar, lite svenskt och stillsamt, med handen i fickan, hur detta kan motiveras och ens kan vara lagligt. Man kan ju vara ganska säker på att om du eller jag tagit/begärt ränta, på ett totalt irrelevant belopp dessutom (2 miljoner istället för 440 000 som ju vore den egentliga ”krediten”), för pengar som vi INTE lånat ut i verkligheten,…ja då hade vi nog fått både fängelse och böter för diverse förseelser…
Dessa tankar borde vara något för ekonomijournalister att sätta tänderna i men det verkar inte vara någon som reagerat på att detta inte kan vara helt okej för jag hittar inte ett ord om det någonstans på nätet…
Om någon vet hur skatteverket motiverar hur man kan ta ut ränta på:
- själva reavinsten istället för det faktiska skattebeloppet som reavinsten medför och/eller
- ett belopp som dom aldrig ”lånat ut” eftersom skv faktiskt haft tillgång till beloppet ända sedan du betalade in det…
Ja,om någon vet detta så skulle iaf jag vara tacksam för ett svar,eller någon form av åsikt är ju också välkommen såklart.
Jag frågar mig, och alla jag talat med idag, inklusive skatterådgivare, om detta verkligen kan vara sant, och allting pekar på att det faktiskt är så. Fast jag hoppas fortfarande att jag bara drömt eller missförstått och vaknar upp mer klarsynt imorgon…
Önskar er alla på detta fenomenala forum en fin jul och att ni alla är rädda om er och varandra i dessa tider.
Med vänliga hälsningar,
Veronica