Hej!
Jag flera gånger återkommit till rikatillsammans.se när jag googlat info kring hyresfastigheter, mindre fastighetsbolag osv. Här kommer mitt första inlägg och det har säkert svarats på förut någonstans utan att jag har hittat det.
Jag har fått nys om två stycken småhusenheter (220) på den centrala orten (10k-15k invånare) med 2st lägenheter per hus och undrar om det går att köpa dem som ab med avsikt att inte ta ut någonting ur företaget under ett par år? Tanken är alltså att inte själv bo i någon av dem någonsin. Blir den svårt när det är taxerat som småhus?
När jag räknat på det som privatperson med 2,5% ränta, 2% amortering och med en schablonkostnad på 500kr/kvm/år har jag en direktavkastning på ca 9%.
Men är det kanske för smått och för krångligt att försöka bedriva näringsverksamhet i något som inte riktigt har klassats som det från början?
En annan tanke jag har haft är att börja som enskild firma för att sedan ploppa in det i ett ab på sikt. Är det dumt? Kan man göra det och finns det någon som har erfarenhet kring hur banken reagerar på det? Blir det högre ränta per automatik el.dyl.
Anledningen till att jag tar upp det här caset är att jag inte hittat någon regelrätt hyresfastighet med samma avkastning och förutsättningar gällande geografi och byggnad på ca 2 år.
Kanske lite luddigt första inlägg. Ha överseende 
Mvh,
Niklas