Hej,
Nyfiken på var er smärtgräns är för hyra om ni valt en hyresrätt. Procentuellt av er nettolön dvs. ![]()
Hej,
Nyfiken på var er smärtgräns är för hyra om ni valt en hyresrätt. Procentuellt av er nettolön dvs. ![]()
Udda med procent, men säger 15%.
Vi är två, jag tjänar 46500 brutto så får ut ca 35000 netto, tjejen pluggar och tar bara ut 80% av CSN just nu (ca9000) för att det ska räcka hela vägen till examen.
Jag står för 60% av alla fasta utgifter, som landar på ca 12000 i månaden, plus allt som rör bilen. Hyran ink allt utom el och internet går på ca 10500. Jag tycker 10500 för en nyrenoverad, central 3 rumslägenhet på 99kvm i en medelstor stad är väldigt rimligt och skulle nog kunna tänka mig betala upp till typ 15k/månad för den (~40%). Men då skulle vi få ändra på hur vi delar på våra fasta utgifter så jag står för mer än 60%.
Vi har inga barn än och vi lever typ studentliv båda två bortsätt från bil och boende så jag kan spara ganska rejält med pengar varje månad. Tror inte riktigt vi representerar den stora allmänheten.
Just nu betalar jag strax under 30% av min nettolön i hyra och då ingår elen, min smärtgräns går nog också vid 40%.
Jag blev uppsagd en gång precis efter att jag flyttat. Jag hade kommit ut i arbetslivet ganska nyligen så fick inte så mycket pengar från A-kassan. Minns att 90-95% av min inkomst gick till hyran.
Det var mycket ris och havregrynsgröt då ett tag, och sparkontot var nästan helt länsat tills dess att jag hade skaffat nytt jobb igen. Men visst klarade man det några månader… Huvva!!!
Räknar man på boendekostnaden på huset å ska jämföra mot hyra så finns de inte så billiga hyresrätter…
Vi har under 5% å de är inte att vi har hög inkomst utan väldigt låga kostnader… Smärtgränsen för hyra skulle vara 25% å även de är svårt å få tag i en hyresrätt för…
Smärtgräns å kostnader är tillsammans dvs 2 st…
Betalar ungefär 15% nu, inklusive garage, och min smärtgräns är nog ungefär 25% av min lön men om min halva av hyran blir 25% blir det totalt för mycket eftersom min hustru tjänar mindre än mig.
Baserat på vad? Subjektivt tyckande från en statstjänsteman?
Oerhört meningslöst med såna rekommendationer, särskilt som procent av bruttolön, av alla trubbiga mått man nu kunde valt.
Det är ju såklart en tumregel, men kanske ganska meningslöst att hitta på en. Men när 30+ procent av nettolönen försvinner bara för att bo tror jag de flesta börjar känna att det inte är försumbart längre iaf. Så nivån är ju inte helt tagen ur luften.
Ligger nära nu, lägger cirka 45% på hyran. Sen tillkommer obligatorisk el och försäkring, men vatten och uppvärmning ingår i hyran.
Men jag har svårt att hitta billigare då jag har vissa behov, som hiss och tyst område.
Ungefär 7.69%
Säljer du huset och sätter in pengarna på banken, om vi säger att du har ett hus värt 5Mkr, så får du 12 500kr/månaden om man räknar med 3% ränta.
Nog borde du kunna hitta någon hyresrätt för 12 500kr/månaden (och då är inte ens underhåll av huset inräknat)?
Så tänker jag också. För drift, underhåll och fastighetsavgift räknar med ca 7000 kr/mån (4000+2000+1000) för en villa.
Tillsammans med eventuellt låst kapital i huset kan det bli en fin hyresrätt.
Att sälja finns inte på kartan… Den dagen man blir så gammal att man ska in på hemmet så får de bli då…
Finns inge billigare sätt å bo än i hus som har låga driftkostnader… Å framför allt så är de klart inte så enkelt å få dom utrymmerna i ett hyreslägenhet… Bostaden är på 175 kvm å sidobyggnader på 185 kvm som är garage, verkstad, bastu å carport för 3 bilar…
Det förstår jag, men det har ju inte med den rent ekonomiska delen att göra.
Jag planerar inte flytta från vårt hus heller även fast det kommer vara på tok för stort för mig och min fru när barnen flyttat ut.
Åjo, nog finns det billigare alternativ som passar två personer. Som sagt, du har för närvarande en kapitalkostnad på minst 12500 kr/månaden (förutsatt att huset är värt 5Mkr, det är ju bara en gissning från min sida).
Sen att det finns massa andra fördelar med att bo i ett hus motsäger jag inte, speciellt om man har utrymmeskrävande hobbies.
Kapitalkostnaden bryr jag mig inte om, räknar bara vad utgifterna är…
Inga lån eller fastihetsavgift för de är hyfsat nytt…
Driftkostnaden är under 2.000 kr i månaden å då ingår tv, internet, hem å husförsäkring samt två mobiler…
Beror helt på läge och standard.
200kvm Penthouse på Manhattan = 150% av inkomst
20 kvm jordkällare i slummen = 0%
Nu var det länge sen jag hyrde min första lägenhet, men jag tror hyresvärden gjorde en beräkning om hur stor del av min inkomst som skulle läggas på hyra. Så gissar att de nekar nya hyresgäster om marginalen blir för smal. För att slippa hyresgäster som hamnar hos kronofogden. De frågade bara vid första lägenheten dock.
Troligen skulle jag ha oerhört svårt att byta hyresvärd idag på grund av detta, då jag har låg inkomst. Även om jag aldrig missat en räkning. Men jag kanske har fel?
Du får givetvis bry dig om vad du vill, men det gör ju inte att det faktiskt är billigt bara för att du ignorerar den.
Annars kan du ju räkna bort utgifterna med, så länge du har tillräckligt undanlagt för att betala dem, och sen påstå att det är helt gratis att bo så länge man har tillräckligt undanlagt.
Att man som hyresvärd vill att hyresgästen ska ha goda marginaler är dock vettigt, och något helt annat än en statlig myndighet ska hitta på tumregler som är helt skilda från verkligheten.
Jag ser inge problem med att de är kapital bundet i fastigheten, ser de som en investering i trivsel…
Skulle må mycke sämre me att bo i en hyresrätt me massa folk i samma hus…