Snabba råd om att förhandla ränta för en rookie som tar huslån?

väldigt bra. tack

hur visste ni att valet skulle landa på er?

Jag hade snackat en del med mäklaren och luskat ut vilken typ av människor vi stod mot. Hade koll på säljarna(äldre par som inte orkade ta hand om huset, barn som flyttat till andra delar av landet) och deras historik med gården(byggt det själva på avstyckad del av ena säljarens familjegård). Som grädde på moset är min fru uppvuxen 10min bort i nästa by där hennes familj bor kvar och känner alla i trakten.
Jag gjorde det också klart för mäklaren att vi kunde ta och röja/fixa med lösöret på gården så de slapp ta in en firma. Och även att vi förstod vad vi köpte och inte skulle jaga eller vara besvärliga köpare.
Sen kände mäklaren oss från tidigare visningar och vi hade haft dialog med de som var aktiva i området som vi letade i och berättat om vilka vi var(ekonomiskt och som människor). Varit trevliga och ödmjuka när vi tittat på objekt, många går runt och klankar ner på saker. Vi sa bara att det var fint men för mycket jobb för oss och liknande när något var för dyrt eller krävde för mycket jobb/renoveringar.

Så säljarna hade 2 val.

1. Ett par som ville bilda familj och hålla gården/bygden levande
  2. Äldre par bosatt utomlands som ville ha en “sommarstuga” att besöka när de var hemma i Sverige på sommaren.

Vi har även haft säljarna över fika några gånger för visa vad vi gjort och hur vi, som dom sa att de såg fram emot att se, satt vår prägel på gården.

Inget var säkert till 100%, men när pengarna är samma eller nära nog lika så vill man göra det rätt för säljaren att välja. Jag gjorde det lätt för dem på ett känslomässigt plan när jag sagt till dem att här tar min pengar slut, vänligen välj den som ni vill ha som förvaltare av ert hem.

1 gillning

Wow vilket bra jobb! Vi har en något liknande situation faktiskt.

1 gillning