”Snabbfynda” vid tillfällig kris

Vi tänker oss att den så kallade skuldkrisen i USA utvecklas till något riktigt. Dollarn faller rejält och börserna också. Det framstår som ett bra köpläge, helt enkelt.

Om jag i ett sådant läge vill ”fynda” så tänker jag mig att jag behöver agera snabbt. Inom några få dagar kan ju situationen (sannolikt) lösa sig och så går börserna upp lika fort som de gick ner.

Som jag uppfattar det är många fonder rätt tröga. Om jag stoppar in en summa i ett krisläge finns en uppenbar risk att köpet i slutänden blir till ”helt fel kurs”. Att välja ECT:er vore sannolikt det logiska sättet att säkerställa rätt kurs. Är den här bilden korrekt eller finns det några ”snabbfotade” fonder som ändå skulle funka?

Att köpa enskilda aktier behöver inte vara helt fel men tänket bygger här på att det är bråttom. En indexfond vore lätt att köpa. Att reda ut vilka aktier som är särskilt köpvärda skulle förutsätta mer tid.

1 gillning

Tror du tänker på ETC när du skriver ECT vilket är en “Exchange Traded Commodity”, dvs börshandlade fonder som följer alternativa tillgångar så som råvaror, guld etc. ETF, “Exchange Traded Fund”, är typen av fond du letar efter där priset generellt följer underliggande värdepappers utveckling i realtid. I övrigt har du rätt, vanliga fonder vet man inte exakt pris förens timmar eller upp till en dag senare efter beslut om köp. Så vanliga fonder är inte att rekommendera för denna typ av spekulation.

3 gillningar

Aj, det gick visst för fort här. Jag är med på det.

Om de inte kan betala sina skulder är det inte säkert de ”löser” sig inom ett par dagar. Det kan bli en kris som varar i flera år då förtroendet för usas obligationer riskerar att fallera. Även om de löser betalningarna efter ett par dagar är förtroendet skadat.

Så är det helt klart. Dock är det en generell notering att när det går ner så går allt ner, både de bolag eller sektorer som mer konkret drabbas och allt annat.

Att använda en kris som ”köptillfälle” för tillgångar som har en svag koppling till krisen framstår allmänt som vettigt. Det förutsätter förstås hygglig koll så att det inte finns några kopplingar som man missat. Ofta är marknaden förstås bra på sådant. Det som går ner med 20% när ”krisbranschen” går ner 60-70% är ofta bra köp.

1 gillning