Hej soldater Pepparkungen här! Jag efterfrågar hjälp angående utgifter i bolaget innan det startades.
Jag bedriver export av exklusiva livsmedel från Asien. Jag jobbar med en lord som äger världen bästa pepparplantage.
Innan företaget registrerades hade jag en stor del utgifter rörande denna blivande verksamhet i Sverige.
Jag befann mig i Asien i 93 dagar och gjorde en grundlig undersökning av peppar-produktionen i Vietnam samt Kambodja och raggade kontakter information om olika kvalité export sanitets tester prisbilder allt!
Innan jag reste hade jag fått klartecken från Lorden om eventuellt samarbete så jag tog chansen och packade en ryggsäck och stack iväg!
Resan kunde inte gått bättre affärsmässigt och resulterade i samarbete med dom 2 personerna som kontrollerar all försäljning av den bästa batchen peppar i världen. Idag är vi 5 företag som har denna vara till försäljning.
Vi gör affärer idag och jag förvaltar även deras varumärken i hela Europa samt att jag innehar rätten att ompaketera deras peppar till mitt varumärke.
Dom uppskattade kostarna jag har haft är.
resor/flyg 25.000kr
Visum 1000kr
93 hotellnätter (kvitto finns på 35 nätter) snittpris 250-300kr per natt
kostnad för mopeden samt bränsle 5000kr
privat reseförsäkring 4500kr
Mat inga kvitton
taxiresor 2000kr
Inköp av peppar som privat importerades för att göra svenska sanitets tester på produkten. 10.000kr
Denna resa ägde rum 2023-12 till 2024-03 bolaget va ej bildat vid denna tidpunkt! bolaget bildades 2024-06.
Jag har 250 email som bevis att detta är en 100% företags-resa! Satt på julafton och prata med en vietnamesisk peppar-exportör samt på nyårsafton marknadsförningsmaterial 1000 gig
Jag är helt ny på bokföring har inte skrivit en faktura ännu och jag har ca 20-40 st inköp av varor som jag betalat med egna pengar från när bolaget bildades. jag har sparat alla kvitton under denna period i en pärm och har nu köpt ett digitalt bokförings program och ska föra in alla dokument och kvitton.
Mvh Pepparkungen