Sökordsoptimering! När, var, hur?

Hej igen!
Jag har som sagt startat ett litet miniföretag (en psykologmottagning) som jag driver bredvid mitt “riktiga” psykologjobb. Jag har börjat helt från scratch företagskunskapsmässigt, så det finns tusen frågor, men jag försöker ta en sak i taget.

Jag hade precis snickrat ihop min hemsida och då hörde jag direkt talas om ett nytt kul ord: sökordsoptimering.

Nu undrar jag om man kan fixa det själv eller måste man anlita ett företag för att göra det?

Tack på förhand!

Jag tycker absolut inte att du behöver anlita ett företag för SEO (search engine optimization). Finns miljontals gratis guider på Google och Youtube :+1: Bara för dig att börja söka SEO Guide etc och lära dig :muscle:

2 gillningar

Det bästa sättet att idag sökmotorsoptimera är att ha en riktigt bra hemsida med bra struktur och innehåll. Sen finns det så klart alltid mer man kan göra för att optimera det hela men risken är att du bli patient snarare än terapeut innan du tagit dig igenom det :slight_smile:

5 gillningar

Haha…höll definitivt på att bli patient under mitt hemside-skapande …

Vad menar du med “riktigt bra hemsida med bra struktur”? Hur vet jag om jag har det?

Jag har en hemsida via loopia.

Sökmotoroptimering är en sån grej som är “egentligen lätt” men också klurigt. Det är i skärningspunkten mellan marknadsföring och teknik.

  • Marknadsföring: Hemsidan ska vara “rätt” för kunden. Den ska ge kunden den information de behöver, på ett sätt som de förstår, och samtidigt ska allt fokus ligga på att locka till köp. Det här är ju en hel yrkeskår i sig men jag antar att du själv har en del idéer? Sökmotoroptimering i det här benet handlar om att skriva texter där du får sökmotorn att förstå vad din sida handlar om. Se till att du har med orden “psykolog”, “mottagning”, din specialisering, vilka sorters fall du jobbar med, och framförallt vilken ort du finns på (jag har sett en konferensanläggning som bara hade orten i en bild, inte i någon text, och så undrade de varför Google aldrig visade deras sajt…). Använd gärna synonymer. Ha gärna en egen sida för “Kontakta oss” (med den rubriken) och en för “Boka” (också med den rubriken). Med lite tur kan sökmotorn plocka upp detta och visa snabblänkar direkt i sökresultatet.
  • Teknik: Sidan bör så gott det går vara tekniskt “bra”. Här snackar vi mått som att den ska ladda snabbt, att bildfiler inte är onödigt stora, att den fungerar på mobiltelefoner (detta är helt sjukt att man ska behöva påpeka i en tidsålder där nästan ingen surfar på dator), och gärna att den fungerar bra för synskadade som använder skärmläsare.

Det går att fördjupa sig i båda de här “benen” om man vill. Just SEO-experter brukar vara jättesvåra att upphandla eftersom du köper grisen i säcken. I många fall betalar man väldigt mycket pengar bara för att få ett “protokoll” som man sen förväntas lämna över till sin webbyrå. Utvecklarna på webbyrån kanske gör de viktigaste grejerna, men sen stönar de över att hälften är helt meningslöst (eller så gnuggar de händerna över att du betalar deras tid medan de gör något som är helt meningslöst). Kom ihåg att ditt mål antagligen är att ha kalendern full, inte nödvändigtvis att ha böst SEO på alla punkter.

Börja med att definiera några viktiga sökningar. Jag skulle börjat med “psykolog [ort]”, “kbt [ort]”, “terapeut [grannort]” etc. Kanske “ledig tid”? Brainstorma lite. Sen tänker du som en marknadsföringsavdelning på hur du kan få sökmotorn att förstå att just du är rätt webbplats för den som söker.

Jag är övertygad om att “marknadsföringsbenet” är det viktigaste, speciellt i branscher där SEO kanske inte är så vanligt hos konkurrenterna. Då främst marknadsföring baserad på text (inte nödvändigtvis mycket text, men hur texten presenteras). Teknik blir viktigare ju hårdare SEO-konkurrensen är, och spexiellt viktigt att man inte gör “uppenbara fel”.

Sen är det viktigt att du inte glömmer bort andra sätt att bygga varumärke och att nå ut. Sökmotorer är otroligt viktiga men de är inte din enda kanal för att ragga kunder. SEO blir i viss mån förstärkt av annan marknadsföring! Det blir fler som gör mer exakta sökningar efter just din mottagning, då fattar sökmotorn att folk aktivt vill hitta dig. Om du dessutom kan få länkar in till din sajt från andra ställen så är det guld värt!

2 gillningar

Kanske @Caspian har några bra inspel som hjälp här?

Ett tips från coachen: skapa en företagsprofil på Google så att du kan dyka upp på Google Maps och vid sökningar där geografi är viktigt. Som mottagningar. Se även till att fylla i alla fält, exempelvis adress, öppettider, bransch. Ladda upp bra bilder. Bevaka om det kommer betyg och kommentarer på ditt företag. Bra att svara i de flesta fall för dialog och för att visa för andra att du tar till dig av kritik.

Här skapar du en företagsprofil:

2 gillningar

Jo, om du kör WordPress är det bara att slå på Yoast SEO-tillägget, och följa alla steg och råd som finns i den. Det räcker gott för ditt syfte.

Att anlita SEO-konsulter är enbart relevant för större och komplexa sajter. Det en ljusskygg byrå kommer göra är att sälja på dig länkar för att öka på din trovärdighet. Det är emot Googles regler och inte särskilt hållbart. Däremot är länkar viktigt så försök få andra att länka till din hemsida.

2 gillningar

Jag har en sajt med mycket och ihållande trafik som huvudsakligen kommer via Google-sökningar. Jag har följt Googles råd om SEO till punkt och pricka. Jag har undvikit alla andra trick, optimeringar och trender.

För att det ska fungera så krävs dock ytterligare två saker: ett ämne som intresserar en stor publik och mycket tid. Min sajt var klar efter ungefär ett års arbete, men det tog nästan 3 år innan den stora strömmen av besökare hittade dit. Det är den normala tiden för en medelstor sajt att etablera sig.

1 gillning

Just det! Jag hade glömt att Google faktiskt har väldigt bra guider. “På min tid” så var det ett enkelt PDF-dokument som de släppte men såklart att det är snyggare strukturerat nu.

Det Google beskriver i sina guider är sånt som spelar roll för besökarnas upplevelse och för att Googles egna robotar ska kunna kategorisera din sida så bra som möjligt. Googles mål är precision: de vill visa din sida för så många relevanta besökare som möjligt, men för så få irrelevanta besökare som möjligt. Och det är nog i stort sett ditt mål också. :slight_smile: Sen finns det såklart steg man kan ta “utöver” Googles guider och en del av det kan man få hjälp av en SEO-konsult ifall man tycker att det är värt pengarna. Är man däremot nöjd med Paretoprincipen “80% av vinsten för 20% av insatsen” så räcker guiderna gott och väl, och man behöver oftast inte stirra sig blind på att lyckas göra exakt allt de skriver heller.

1 gillning

Mycket bra svar Emil.

Jag jobbar själv med sökmotoroptimering och man kommer mycket långt med “sunt förnuft”.
Det handlar om att vara tydlig mot Google vad ens hemsida handlar om.

Förutom det basic, att inkludera sina viktiga sökord på samtliga sidor i titlar och rubriker, gör nedan så kommer du långt med din SEO själv.

  1. Starta ett Google business profile konto och fyll i den samt samla recensioner.
  2. Starta upp Google Search Console och koppla din hemsida mot Google där.
  3. Starta en blogg och skriv om hur du löser dina kunders problem.

Glöm ej Google analytics för att spåra din hemsidas utveckling.

1 gillning

GIvetvis då på ett sätt så man är compliant med GDPR osv :slight_smile:

Absolut.
GA4 tillsammans med ett cookie consent verktyg så är man hyfsat på den säkra sidan GDPR-mässigt.
Ska man prata komplett GDPR-säker är vi inne på en lååång diskussion som ingen blir glad av. Förutom juristerna.

Njaa…
Majoriteten av mina kunder är mindre tjänsteföretagare som har relativt små sidor.
Att påstå att det enbart är större och komplexa sajter som behöver hjälp av en SEO-konsult är en sanning med modifikation.
Lite som att säga att det bara är stora koncerner som behöver hjälp av advokater. Ibland behöver man en punktinsats, (äktenskapsförord, enklare avtal) eller en knuff i rätt riktning så att man vet att det man gör är rätt.

Dessutom är vi SEO-konsulter ofta bättre på att skriva och formulera oss i textform än “gemene man” som driver ett företag och har en hemsida. Är det något Google älskar så är det text. Grammatiskt korrekt och fullt med relevanta sökord.

2 gillningar

Sant. Men jag tror större sajter har mer att vinna på att göra mer SEO-insatser. För mindre företag finns det annan typ av marknadsföring som är viktigare. Exempelvis synlighet i Google Maps, annonsering och varumärkesbyggande aktiviteter.

2 gillningar

Heeej! Jag kan en del om SEO. Skriv om du är intresserad!