SpaceX börsnotering: hur kommer indexfonder att agera

Jag såg en rad med satelliter när jag tittade upp häromkvällen. Förmodligen SpaceX Starlink.

Är det inte som att äga himlen? Inte juridiskt, men praktiskt taget.

2 gillningar

Därför att det @janbolmeson implicerade var att det var en dålig ekonomiskt investering för en själv. Har ingenting med andra värderingar att göra.

Ställer man sig till indexfilosofin så menar jag att man gör avsteg från den om man börjar pilla i ägandet av specifika bolag. Specifikt om man börjar titta på rent ekonomiska parameterar.

Så kastar man filosofin om att marknaden tar bättre beslut än man själv, då får man också ta ställning ordentligt. Rent ekonomiskt. Fegar man, då förlorar man garanterat pengar i slutändan.

Återigen detta har ingenting med andra värderingar än strikt ekonomiska.

5 gillningar

Hur stor andel av mänskligt skapade satelliter är starlink?

65-70%? Av runt 14-15000 satelliter har de kanske 10000.

Uppskjutningskapaciteten talar för herravälde över himlavalvet även framgent, dessutom.

1 gillning

Senaste siffran jag såg var runt 60%. Borde vara lite mer nu. Jag tycker inte man kan kalla det varken herravälde eller att äga himlen.

Det tas upp i det här avsnittet. Jag konsumerade med stor behållning.

3 gillningar

Skulle RT kunna ta detta till nästa steg när IPO:n närmar sig? Dvs skicka ut samma fråga till de som förvaltar globala indexfonder och fråga hur deras fonder kommer agera?

I dagsläget tror jag inte man skulle få något svar mer än att de följer deras index.

4 gillningar

Absolut. Låt oss vänta till S-2 kommer ut i sommar. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

De allra flesta indexfonder är väl free-float-justerade? Vet att tex Vanguard VWCE ETF:en som jag investerar i för marknadsviktade innehav är det.

I så fall blir ju 1,75 biljoner = 175 miljarder i det här fallet om free float är ca 10%, vilket inte är så överdrivet mycket i en global indexfond.

Inte ens en procent.

2 gillningar

Jag har börjat gå över i (DEGC) Dimensional Global Core Equity UCITS ETF. Det jag förstått av deras approach är att de är index men med “aktiv” implementering. D.v.s. de försöker inte minimera tracking error utan implementera fonden på ett smart sätt (utifrån forskning). En sådan smart implementering är just att inte hoppa på IPO omedelbart.

1 gillning

Vad säger ni om det jag läste idag angående Space Xs börsintroduktion, Nasdaq o regler för indexfonders börsintroduktion.

Regler som ev förändras och minskar skyddet för spararna och öppnar upp för exploatörer.

Hur går detta ihop med 5% free float?

Hur investerar du i denna?

Det här kan vara droppen för mitt förtroende för globalt index.

3 gillningar

Ska bli intressant att se hur mycket extra aktier kommer ut på marknaden när alla anställda och före detta anställda får möjlighet att realisera sina vinster. Det är många som sitter på rätt ansenliga mängder aktier, de källor jag sett verkar indikera att 30% av aktierna kommer från ISOs eller RSUs.

Jag har inte tänkt på sånt här en sekund tidigare, men när jag såg rubriken slog det mig att det borde vara problem varje gång ett nytt bolag ska in i index. Enormt köptryck.

Men det ser alltså free float till att undvika?

Även ut ur index är ett problem, åtminstone för kvarvarande.

1 gillning

Om anställda sitter på 30% av aktierna i ett bolag där man fantiserar om en IPO som motsvarar sisådär 2-3% av den globala BNP och 3-4% av NYSE (som är ca 50% av den globala börsmarknadsvärdet) så kan det nog få viss påverkan om de säljer allt.

Men inte en börskrash.

När oljan går upp 10 dollar går NYSE ner med lika mycket som SpaceX tilltänkta marknadsvärde, give or take.

Vi kan såklart få en börskrash om oljan går upp lika fort som en SpaceX raket.

3 gillningar

Ja.

MSCI Free Float Data Methodology:

Och Norges Centralbank skrev en artikel om det: Free Float Adjustments in
Global Equity Portfolios

Dom noterar dock också att mindre likvida bolag kan ses som mer riskabla och bör därför ha högre riskpremie:

3 gillningar

Så DNB Global Indeks är free float. Liksom Länsförsäkringar Global Index och Plus Global Index.

Slagit upp indexnamnen via faktabladet och sedan frågat AI om de är free float, misstänker viss hallucinationsrisk.

1 gillning

Troligt är att det dröjer längre innan fonder/index med ESG-filtrering tar in SpaceX eftersom alla krav för en fond/index utan ESG filtrering måste vara uppfylld + ESG klassning. Även om SpaceX uppfyller alla krav för att få ESG-klassning så kommer det ta tid att få den klassad som det. Tesla passerar Avanza Global ESG-filtret men vissa ESG filter filtrerar bort den. Då är Tesla räknad som ett väldigt miljövänligt bolagt till skillnad från SpaceX som används militärt. Utöver det så är det tveksamheter kring Musk och hans politiska ställning samt motståndet till facket.

Tror inte vi kommer se SpaceX i någon svensk indexfond det närmaste året, och inte i någon svensk ESG fond de närmasta 2 åren, men allt kan ju hända…

2 gillningar