Om nu Space X kommer till börsen med en hög värdering så hoppas jag verkligen att indexfonder köper i enlighet med marknadsvikt. Precis som med alla andra bolag. Annars ifrågasätter jag idén om marknadsviktade globalfonder starkt.
Skulle lätt kunna tänka mig att allokera en del av ”lekhinken” eller vad man väljer att kalla den långsiktigt. Ingen annan lyckas kontrollerat landa och återanvända så mycket av sina rymdraketer som SpaceX. Skulle kunna bli helt revolutionerande för hur mänskligheten fraktar sig från punkt A till punkt B.
Har dessutom svårare att motivera kinesiska bolag än vilket amerikanskt bolag som helst i min fond p.g.a uppenbara skäl.
Vad är affärsmodellen?
Att sälja uppskjutningar kan såklart generera några hundra miljarder i takt med att Starlink och andra satellitbaserade komsystem kräver allt mer resurser (man pratar om att kanske ha 20-50 000 satelliter i omloppsbana)
AI i rymden, kanske kräver en del. Trumps gulleprojekt Golden Dome kan kräva runt 500 000 satelliter.
Dessa behöver esättas , det ger några tusen starter per år på längre sikt.
Varje handlar om enstaka ton satellit. Säg 10 000 ton skjuts upp varje år.
Dagens kostnad på ca 50 000SEK/kg ger en omsättning på runt 500 miljarder, men prognoserna är betydligt lägre, i storleken 10000kr/kg eller 100 miljarder per år.
Marakolonier , månbaser , space mining mm konkurrerar om statliga pengar, från bla Golden Dome (estimat ca 10000 miljarder SEK) , det finns inget kommersiellt värde i dessa i överskådlig tid. Teknikerna är ockaå otillräckliga.
Jag har väldigt svårt att se en så hög värdering i något som både är konkurrensutsatt och på sikt blir commodity.
Det är min analys….
Sedan öppnas många intressanta dörrar ifall rymden blir commodity…
Men space colonisation är inte troligt i närtid, vi saknar de tekniska hjälpmedlen.
(kemiska raketer är otillräckligt)
Den finns på nordnet med ticker DEGC.
Nordnet lämnar ju en del att önska i detta hänseende, för om man söker med deras ETF-lista så dyker inte fonden upp. Det går inte ens om man fritextsöker på exakt namn. Men om man använder det allmänna söket uppe i högra hörnet, så dyker 4 Dimensional-ETFer upp. Varav en inte är godkänd för handel ännu, den som är developed ex USA.
Om Starship upplever en Rapid unscheduled disassembly ikväll… undrar hur det påverkar IPOn. Och tvärtom…om den lyckas göra ett helt varv första gången.
Den här IPO: n kommer vara världens största scam IPO … alla siffror internt är uppblåsta och vi kommer åka på världens smäll.
Ja. Hur är det ens lagligt. Och varför ändras reglerna som gör det möjligt (eller förpliktade) för indexfonder att köpa in på denna nivå?
Jag är personligen väldigt fundersam över deras IPO. Musk fick massa frågor om det runt ~2017.
Då var svaret något i stil med:
Börsen är för kortsiktig och när man väl är offentlig handlar det om kvartal, vi behlvöver längre horisont än så. Vi kan inte göra ipo innan vi har regelbundna resor till mars, så om ca 20 år sker nog en ipo.
Då tyckte jag det lät tråkigt, men kanske rimligt, nu blir jag snarare orolig.
… På motsvarande ~1% av innnehavet om man äger en respektabel, global indexfond som free float-justerar bolaget till $50 miljarder eller så.
Det låter mycket, men som referens har Apple ~4% global marknadsvikt och har en värdering på $4500 miljarder.
Ja, Musken hatar ju indeksfonder och tycker det skapar dålig dynamik på aktiemarknaden.
IPO:n är nog en del av hans stora plan. Skulle inte förvåna mig om han använder SpaceX IPO pengarna för att köpa tillbaka Tesla så han får tillräckligt kontroll igen att han inte behöver svara till aktieägare som bryr som om kvartal. Den som lever får se.
Pratar om oss som kollektiv. Vilken andel som hamnar hos en indexfond i procent är inte det viktigaste. Varje dollar som går till SpaceX räknas.
Sen är inte SpaceX ett rent rymdbolag utan xAI ingår också och där är det enorma förluster varje kvartal just nu. xAI bränner uppåt 8 miljarder dollar per kvartal just nu.
Hela SpaceX värderas till nästan 100ggr omsättningen. Nvidia har jag för mig värderas runt 20 ggr omsättningen.
SpaceX har angett att marknaden (TAM) inom rymdsatsningar har storleken 28,5 biljoner dollar och att just detta ska ligga till grund för deras egen värdering. Ren BS.
En annan punkt de angett är att affären med Anthropic är jätteviktig och jag anser att den inte ens täcker de riktiga kostnaderna samt att avtalet kan sägas upp utan några konsekvenser. Ger intrycket att avtalet mest är en del av spelet att lura alla andra.
Sen har de tryckt in X och Grok och X ska stå för merparten av deras träningsdata. Dvs deras viktigaste AI system ska fortsätta träna på skräpdata.
Sen ska Musk styra allt själv. Han har total kontroll, kommer inte finnas några andra ägare som har något att säga till om. Sättet han skyfflar pengar, resurser och liknande mellan bolagen gör det extremt svårt att granska och förstå vad som händer… till exempel när SpaceX och hans andra bolag stödköpte Cybertrucks för att rädda Teslas försäljningssiffror…
Finns så många röda flaggor att jag skulle behöva lägga timmar för att skriva ner allt.
Hela grejen med att index plockar in ett bolag som SpaceX känns som ett skämt. Helt orimlig med PE 100 på ett bolag som inte går med vinst på någon annan del än en enskild gren. En gren som dessutom subventioneras av raketdelen.
Tvärtom är det väl just för företag där stora delar av verksamheten ännu ej går med vinst som det är rimligt med sådana höga PE-kvoter?
Hela pängen med ”index” är väl att det normalt inte ska tänkas/värderas/exkluderas. ALLT i den aktuella höstacken ska med oavsett hur de olika nålarna ser ut, hur stora de är eller hur galet övervärderat de känns.
Jag håller till stort med. Tycker nog inte så mycket om indexuppbyggnaden eller SpaceX inkluderingen på det stora hela, utan primärt att den härliga förändringen i index-hanteringen.
Problematiken är hur/när fonder och pensionsbolag köper in sig i nyintroducerade bolag samt när reglerna ändras för hur man säkerställer att det rör sig om bra bolag.
Vid introduktionen är det inte marknaden som satt priset och Free Floaten som man valt kan göra att priset pressas uppåt ännu mer …
Så som bolaget sköts har den inte att göra på börsen. Den skulle fortsatt vara onoterad.
Jag är av alla de rationella skälen som framförts i här i tråden skeptisk till att SPCX blir någon kursraket men det spelar ingen roll för mig. Ett bolag som står för den absoluta majoriteten av värdens samlade uppskjutningspotential? Detta är äntligen det 2000-tal jag fick utlovat som barn. Kommer köpa aktien som den enda individuella aktie jag äger. Det är helt enkelt ett för ballt bolag för att sitta på på bänken och sura över p/s-tal eller huvudägarens personliga tillkortakommanden. The final frontier market awaits!
Nyfiken på om du har någon aning/tanke hur det går till att teckna sig för tilldelning som svensk i Sverige eller menar du att köpa efter den gått publik i så fall?
Ett rent SpaceX med Starlink och vettig värdering hade jag inte klagat på.
Men att stoppa in xAI, X etc och sätta löjlig värdering gör att jag är kritisk. Du har dock tur, jag har inget att säga till om IPO:n… den lär ske oavsett vad jag säger eller tycker.
Kanske jag som är för korkad - men hur kommer t.ex innehavet i Lysa påverkas t.ex? Eller beror det på om det exkluderas om man kör t.ex hållbar eller vad nu inriktiningen hos Lysa heter.
Är det nån karenstid innan indexfonderna plockar in space x i höstacken?