Du har tagit en examen där jag misstänker att du ganska lätt och snabbt kan få jobb senare. Mitt råd är helt klart att nyttja tidsfönstret. Visar det sig sedan med facit i hand att det har varit “bortkastad tid” så kommer det ändå kunna användas som en motivation för att fokusera på ekonomiska karriären “för att komma ikapp”. Det fokuset kommer säkert kunna fortsätta så du inte bara kommer ikapp utan även förbi var du ekonomiskt varit om du varit flitig och börjat arbeta direkt. Att inte ha tagit chansen kan med stor risk längre fram tynga ditt fokus.
Jag brukar försöka undvika sådana antingen eller val. Har du funderat på om det finns något som ger dig både och? ”Power of the And”
En annan aspekt är att det kommer ut nya nyexaminerade lärare varje år. Att slå sig in på arbetsmarknaden som nyexaminerad utan erfarenhet senare kanske inte alltid är så lätt. Beror såklart på hur läget på arbetsmarknaden ser ut.
Nu vet jag inte om du har andra mer kreativa idéer för att göra både och men kanske jag hade försökt något som nedan
-
Tagit jobb som lärare och plugga/jobba med musiken på fritiden. Man har mer fritid, plus semestrar som anställd än student, speciellt ambitiösa sådana som du verkar ha varit
-
Om du fortfarande känner att musiken inte får tillräckligt med plats så kanske du kan jobba deltid som lärare och plugga musik på deltid
-
Eller kör på ett tag som lärare och begär sedan tjänstledigt för studier. Har för mig att arbetsgivare måste ge 6 månader tjänstledighet. Då får du prova på musik plugg på heltid men har samtligt ett jobb kvar om det inte var vad du trodde
Hoppas det gav lite alternativ input. Lycka till ![]()
Jag håller med @JFB, försök hitta ett sätt att göra både och. Du är ung och verkar ha ambitioner, go for it!
Du har precis slutat investera en lång tid i att få fram en lärare certifikat. Varför inte använda det för att få fram en stark finansiellt grund till resten av livet. 24 och tjänar 42000 per månad är mycket säkrare än studera musik. Plus musik kan du göra vid sidan om. För att få någon pengar i den ämne måste du vara bland de bästa i världen och om du inte är säker du är jag skulle nog ta det som en hobby.
Generellt, kör på det du känner mest sug efter, så länge du har en denna backup & sits utan stora inkomstkrav! Men nu framgår det inte vad det är för musikutbildning och vad du hoppas få ut av det.
Vill du kombinera utbildningen med läraryrket? Ja, då är det ju vettigt givetvis. Vill du fokusera på klassisk musik eller jazz? Ja, då är utbildningar inriktade på musikteori fantastiskt användbara. Musikutbildningar kan råka leda till fina kontakter och öppna nya vägar.
Mitt musikskapande (tillika barndomshobby) tog mig till FIRE.
Jag upplever dock att musikutbildningar är extremt sällan en nyckel om syftet är att kunna livnära sig på egen musik eller ditt instrument. Utbildningar tänder inte den lågan som krävs, om inte den lågan brinner i hela din själ redan innan. Oron för det växer när jag läser att du skriver:
“Jag har inte haft speciellt mycket ork för bl.a. musik p.g.a…”
Utbildningen kan förstås ha en förmåga att ge tillbaka ork. inspiration och öppna nya tankegångar. Men det samma kanske du kan få genom att plöja YouTube på ämnet samtidigt som du jobbar deltid som lärare?
Under mina decennier i branschen har jag noterat att de som lyckats livnära sig på sitt instrument, produktion, eller på skrivande, är de som har spenderat tiotusentals timmar på sin grej. De har orken oavsett vad som sker i deras liv, för att nöta dag för dag, bli bättre och bättre på det de gör, drivna av oändlig nyfikenhet. Dagar utan musicerande tenderar att leda till en outhärdlig abstinens.
Vill du bara ha KUL och se vad det kan leda till? Kör!
Jag förstår inte från frågan om du ska bli musiklärare?
Jag skulle inte satsa på artistbiten iaf.
Jag upptäckte att när barnen bad om musik här om dagen så var deras nuvarande favoritlåtar AI genererade.
Jag upptäckte det för att jag gjort AI generade låtar till olika evenemang.
Jag valde teknik istället för musik som karriär för länge sedan och det är jag glad för. Tror jag inte orkat med musiklivet eller lönen jag lyckats skrapa ihop och komponerar gärna lite på fritiden ibland istället, både AI och jag själv.
Om jag skulle göra ett musikår skulle jag göra det för att det var kul för mig, inte för att jag skulle tjäna några pengar på det.
Jo… men sade inte Nick Maggiulli något om att det man sparar tidigt gör mycket större skillnad på sikt? Och att lönen ofta har störst betydelse för privatekonomin?
Att avstå bra lön (och därmed sparande) tidigt i livet låter svindyrt. Inte bara ekonomiskt, det lär ju också påverka livskvaliteten och möjligheterna för resten av livet.
Att kicka igång ekonomin och sparandet tidigt är ju också ett slags “livsfönster”. När man bränt 10 år på annat än att gå från nivå 1-3, hur goda är chanserna för andra saker folk gärna gör i 30-40-årsåldern? Skaffa partner, egen bostad, bil och familj m.m. Även om det kanske går begränsas ju valmöjligheterna, riskerna m.m. när man inte kommit ur startgroparna ens.
(Nu kanske ts redan är på nivå 4-6 men om inget annat skrivs får man väl utgå ifrån nivå ett med tanke på ålder och sysselsättning?)
Går det inte hitta lärarjobb på deltid?
Nu blev det många fler svar än jag var beredd på! Roligt!
Här är den preliminära planen för kommande halvår:
Jag kommer studera musikteori på högskolenivå och gå musikproduktion på en folkhögskola i Stockholm. Jag kommer även eventuellt vikariera ett par dagar i månaden i skola.
Jag har som barn spelat trombon i lite större ensembler och i samband med detta började jag arrangera (göra om) olika låtar jag gillade till noter så att jag och mina vänner kunde spela tillsammans. Försökte även starta ensembler och började komponera musik i notprogram för skojs skull i gymnasiet. Sedan dess har jag snöat in på fler musiker som komponerar musik för orkestrar men som skapar sin musik och producerar den framförallt i olika program. Så jag har lärt mig en del på egen hand men ser fram emot att få stöd i att utvecklas,
Ja det har jag! Men jag vill pröva att faktiskt ge det allt mitt fokus ett tag, se hur det hade kunnat kännas att verkligen satsa på detta mer hejhjärtat än tidigare.
Dock blir jag fundersam när jag läser exempelvis detta
När man fått höra att “musik är något man gör vid sidan om” eller som hobby, har det nog bidragit till att jag bortprioriterat detta länge.
Jag kommer pröva utbildningen jag ska gå, och passar det inte så passar det inte. Jag vet inte hur mycket plats jag vill att musik ska ta i mitt liv, men jag måste ju pröva! Oavsett så kommer jag fortsätta skriva och spela musik, för det är något jag verkligen saknar. Som Jan sa
Håller helt med!
Jag hoppas att dessa studier ger klarhet i vad som känns som ett bra nästa steg för mig, och det är också därför jag var nyfiken kring vad folk här tycker.
Jag har ändrat detta inlägg och tagit bort ev överflödiga personliga reflektioner
Jag tillhör minoriteten som är på nivå 1 i kommunityn, jag började faktiskt kolla på hur man skulle kunna nå FIRE och få mer möjlighet att bli generös till andra och få mer tid för bl.a. musikskapande. Insåg dock efter att ha lärt mig massor och lyssnat på några hundra avsnitt att ett rikt liv för mig kanske hade varit att följa mina intressen och se vart det tar mig.
Om man gillar att bada så lär man sig att simma, men av ren rädsla låg min plan närmare att bygga en flotte och ha flytväst på sig bara för att våga doppa tårna ![]()
Absolut, men det är svårt om man har två flytande scheman bredvid varandra som ibland krockar, och det är obligatorisk närvaro på samtliga kurstillfällen.
Nä, det är därför jag är skeptisk till just en kurs. Visst - det kanske ger något slags gemenskap att ha fysiska möten och schema, men det blir ju oerhört mycket svårare att pussla ihop livet.
När det gäller musik är det väl ingen som någonsin kommer bry sig om eventuella betyg? Det är väl inte meriterande i något sammanhang? Spelar det roll om man låser fast sig i tid och rum, eller räcker det med att förbättra sitt spelande med hjälp av tutorials på youtube och lite dialog med någon AI - precis när och var du vill?
Lägg en-två timmar om dagen på att spela utan kurs. Det hinner man väl oavsett om man jobbar hel- eller halvtid förresten?
Jag får känslan att hela idén att gå en kurs för att spela ett instrument är ett resultat av just detta tankesätt. Det måste finnas så oerhört mycket enklare sätt att lära sig något sådant här.
Behöver man ett community finns väl facebookgrupper eller något annat sätt att hitta likasinnade?
Detta väcker lite tankar. Flera av de musiker jag följer har inte gått någon musikutbildning utan har experimenterat och kollat upp saker vartefter. Jag tänkte att det skulle vara bra att gå en kurs ändå… men jag tror att du kan ha rätt i mycket av det du skrivit.
Precis så. Ska man bli proffsmusiker kan det vara annorlunda, men det är inte applicerbart på mig.
(Enda gången som man behöver betyg inom musik för ett yrke, vad jag känner till, är om man vill bli behörig som musiklärare).
Jag diskuterade detta nyss med någon som är mig nära, och jag tror att du kan ha rätt. Jag tror att det är mycket möjligt att t.ex. det är någon form av perfektionism-tänk som gör att jag känner att jag behöver gå en kurs.
Å andra sidan är det också så att jag klarar mig på pengarna jag får i studiebidrag osv, och nu kan jag plugga musik på heltid utan att något annat ska ta energi. Dock har denna tråd (t.ex. det som @AALG82 @Passiv och @Carl-Fredrik nämnt) gett mig fler perspektiv kring detta. Jag vet inte vad som är “rätt”, men är glad att jag har mer i bagaget nu!
nu har kag inte läst allt härn men…
Som hobbymusiker, och barn till musiklärare med spröt rätt in i musikervärlden från diverse orkestrar/körer/band/scener/studios etc…
- Utbildning är en fast track. Oftast lär du dig rätt från början, istället för att ha felaktigt grepp/handposition i 14 år som hindrar dig. Och lär dig rätt teori snabbare osv. Att ha en lärare, mentor whatever lär dig saker snabbt som satan (om du inte har en dödstråkig lärare, ja jag tänker på dig Ronny. Tyvärr."
- Du får kontakter, det är fan allt om man vill bli artist/studiomusiker/producent
- Jag ångrar det lagomt att jag inte valde artistlivet utan körde säkert kort och pluggade & få bra lön. Plugga & få lön kan man görs senare - men hittar du familj osv och rotar dig är artistlivet svårare att börja med. Beroende på såklart
- Eh, säkert mer. Fråga på.
- Nej, absolut gehör är lätt att träna upp och inte mer än ett partytrick samt en plåga när man kollar på mello/liveframträdanden.
Kul, ska vi starta band?
Tycker du har en bra sammanfattning här. Testa och märker du att detta nog går göra lika bra eller bättre utan att knyta upp dig på ett kursschema och försaka jobbinkomst så kan du ju ändra ditt beslut helt enkelt.
Uppdatering för alla
Jag gick musikutbildningen som jag var sugen på på halvtid, och ska börja jobba i januari på en skola! ![]()
Såhär i efterhand hade det å ena sidan varit väldigt trevligt att kunna jobba mer senaste månaderna, men jag har haft så oerhört kunniga lärare och kursen har verkligen varit fantastisk.
Jag upplever att det var rätt beslut att delta i kursen, i och med den glädje som jag redan har av kunskapen från den. Jag har även fått lära mig mer om hur proffs arbetar när man skapar låtar för och med andra, och det har varit oerhört intressant och jag märker själv hur mycket jag utvecklats i och med olika uppgifter och inlämningar.
Nu gäller det att jag fortsätter omsätta det jag lärt mig på egen hand och fortsätter med att utvecklas.
Att kontinuerligt öva/skapa/skriva är något jag kommer brottas med, men det ska gå! Så taggad på våren!
GRATTIS! och tack för att du delar med dig. ![]()
Sedan är det som jag och @MoaD brukar säga, man ångrar nästan aldrig när man gör något i linje med sina värderingar. På samma sätt - pengar använda i linje med sina värderingar ger ofta en hög emotionell avkastning.
Kul med uppdateringen, låter som du hittat en val som låter dig både jobba och studera vad du gillar men tar lite mer av din tid. Jaggillar det personligt. Jag var inte alls så proaktiv när jag var 24. ![]()