Spara företagets utdelningsutrymme?

Nästa år är uppräkningsräntan för sparat utdelningsutrymme 4,95% (samma för 2022 är 3,23%). Kommer ni spara det i era bolag istället för att ta ut det?

• Nej, jag behöver pengarna till löpande kostnader i mitt privatliv
  • Nej, jag investerar pengarna privat istället
  • Absolut
  • Inte bestämt mig än…

0 röster

Kommentera gärna!

Ingen vinst i år, allt flyttas till 2023.
Får hoppas på ett bra år och vinst under 2023 så att det blir utdelning 2024.

Jag har ett sparat utrymme på ca 60 tusen. Årets utdelning får bli enligt förenklingsregeln då jag inte tar ut så mkt i lön. Planen är att ligga på 200-210 tusen i årlig utdelning. Pengarna används till att betala av skatten på förra årets utdelning och resten in på ett ISK för att användas någon gg i framtiden.

1 gillning

Utdelningsutrymme får du oavsett om du gör vinst eller inte, men gör du aldrig vinst kommer du aldrig att kunna ta ut dom!

1 gillning

Inte något jag reflekterat över, men så kan man ju också göra :sweat_smile:
Får göra likadant 2024 och framåt

1 gillning

Startade mitt företag för ca ett år sedan så det är första gången jag får ta utdelning. Jag kommer maxa utdelningen för att jag kan. Jag ser fram emot att få en sån klumpsumma på det privata kontot. Då blir det firande! :partying_face:

1 gillning

Att få räkna upp den med nästan 5% garanterad avkastning är inte helt fel heller! Om företaget nu kommer fortsätta göra vinst så du någon gång kan ta ut pengarna…

3 gillningar

Så länge börsens förväntade avkastning är högre över tid är det enligt min mening bättre att investera pengarna privat än att hålla inne utdelningen. Sedan finns det politiska risker kring nuvarande 3:12-regler med.

1 gillning

Hur tänker du då kring avkastning?
Är det inte så att om jag sparar 100 000 kvar i företaget istället för att ta utdelning på dem så får jag nästa år ta 105 000? Jag får ta ut 5000 kr extra från företaget men det är fortfarande pengar som ska vara vinst från företaget, inte att jag får extra pengar från någon annanstans? Vad är avkastningen?

1 gillning

…och politikerna håller klåfingrarna borta från 3:12 reglerna. :wink:

Du kan ju investera pengarna i bolaget också… då blir det två flugor i en smäll! Måste skilja på utdelningsutrymme och företagets pengar, det ena är företagets, det andra är privatpersonens…

Nja, avkastning va ju lite att ta i, men att får plocka ut 5% mer efter ett år till låg beskattning är inte fy skam… Pengarna i bolaget kan du ändå investera precis på samma sätt som du skulle gjort privat.

1 gillning

Problemet är inlåsningseffekten du skapar i bolaget. Om börsen stiger med snitt 8% om året och ditt utdelningsutrymme växer med 4,95% låser du ett större och större belopp i bolaget kontra att plocka ut det och investera direkt.

Även om man bortser från inlåsningseffekten så blir det lite av ett nollsummespel att behålla och investera via bolaget pga den större utdelningsskatten.

1 gillning

Absolut, jag tänker att det kan va en poäng om man inte är i direkt behov av pengarna och vill kunna både plocka ut en större utdelning och längre lön från bolaget (främst gynnsamt ju närmare pensionsålder man är) än om du tar ut dom direkt…Optionsvärdet av att ha pengar man kan plocka ut vid en gigantisk möjlighet eller kris ska man heller inte förringa, även om man kan göra det med privata medel med…

Jag funderar på att spara utdelningsutrymmet på mitt bolag med schablonutdelning och ta ut utdelning enligt huvudregeln i mitt lönebolag…