Spara ihop till ett hus

Hej!Jag och min sambo har börjat fundera på hur vi ska ha råd att spara ihop till ett hus. Vi bor för närvarande i andra hand med en hyra på 11000 kr. Vi är nyutexaminerade från universitetet och vi tjänar 56700 kr tillsammans efter skatt. Vi har ca 90000 kr tillsammans i sparande. Vårt boende i nuläget är dyrt, men då bostadssituationen är som den är i GTB har vi nästan givit upp med att hitta ett förstahandskontrakt, och funderar istället på att försöka spara ihop till ett hus. Vi vet ingenting om ekonomi och sparande, och kostnaderna för hus i området (ca 4-7 mkr) verkar helt monstruösa. När vi ser över våra inkomster och utgifter verkar det som att vi eventuellt skulle kunna spara 10000 kr var till kontantinsatsen, och 8700 kr till annat sparande. Sätter vi in sparandet i fonder med 3 % ränta kan vi efter 3 år eventuellt vara uppe i en kontantinsats som är stor nog för lånet. Är detta rimligt? Är det vettigt att köpa hus i nuläget?MvhAndrea

Så är det ju att bo nära stan. Gissa varför det finns trängselskatter och motorvägar? :slight_smile:

Jag tycker inte att ni ska ta på er någon risk på så kort tid av flera anledningar. Den största är att uppsidan, vinsten, inte är så stor jämfört med nedsidan ifall aktiemarknaden störtdyker.

Om ni sparar 20t kr i månaden i tre år så får ni ihop 720t kr på tre år helt utan ränta. Då får ni råd att köpa en bostad för 4,8 miljoner.

Tre år är kort tid för att ta risk med pengarna. För att uppnå 3% avkastning per år behöver ni ändå ligga med en fördelning kring 40/60 aktier/räntor. Då kan ni landa på ca 750t om tre år och kan köpa en lägenhet för 5 miljoner. Jag brukar räkna med nedgångar på aktiemarknaden på 50% och då kan ni i värsta fall landa på 600t istället ifall börsen dyker mot slutet av ert sparande. Klart att det går att minska risken över tid, men då får ni också lägre avkastning och det är frågan om det blir värt det jämfört med ett sparkonto?

Om ni istället sätter pengarna hos en nischbank med insättningsgaranti så tar ni ingen risk alls och kan ändå få lite ränta. Komplett Bank ger just nu 1% ränta. Då landar ni på 730t på tre år, riskfritt.

Kika också närmre på hur mycket ni klarar att spara. Kan ni gå upp till 22000 kr i månaden så blir slutsumman med 1% ränta hela 800t kr.

Siffrorna har jag hämtat från ränta-på-ränta-kalkylatorn och de inkluderar skatt:

https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/

När ni köper hus så ska ni också betala lagfartsavgift och eventuellt kanske ni behöver ta ut nya pantbrev. Dessa två skatter kan bli dyra så glöm inte att ta med det i beräkningarna! Ni kan läsa mer här:

https://www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/lagfart-och-pantbrev

Om det är vettigt att köpa hus kan bara ni svara på. Det finns två stora parametrar som avgör förutom själva ekonomin: Är hus något ni vill ha? Alltså att det är ert mål. Och är det i Göteborg ni vill bo? Om svaret är ja på båda frågorna så verkar det vara ett vettigt livsbeslut. Ni ska nog kunna se er själva i samma hus i 5-10 år åtminstone.

Jag har haft hus och hatade att ta hand om det så jag sålde och skaffade bostadsrätt istället, men där är vi ju alla olika. Hus är ett levnadssätt och en hobby. Spendera de kommande tre åren åt att gå på några visningar, prata med andra husägare och hitta lämpliga områden där ni vill bo. Jag kan också rekommendera den här artikeln som kan få er att börja tänka på vad underhåll och sånt kostar:

https://cornucopia.cornubot.se/2016/02/hur-mycket-kostar-det-egentligen-att-bo.html

Bra svar som vanligt, Emil! Mvh Fabian