Några erfarenheter? Ska flytta pengar från stor bank till Svea
Jag sparade på Svea en kort period innan jag bytte till lunar. Det var alldeles för krångligt att sätta in pengar, hemsidan var kass, inget autogiro. Lunar slår Svea på fingrarna vad gäller användarvänlighet.
Jag har bara satt in pengar, med bankgiro + OCR, och det har fungerat utan problem.
Absolut fungerade det, men jämfört med lunar som har Swish så kändes det antikt att fortsätta med OCR
Maxbeloppet för Swish är oftast lägre än för bankgiro.
Bra erfarenhet på rörligt. De har legat rätt konkurrenskraftigt rätt länge. Verkar inte hålla på med lockräntor.
Tycker det fungerar bra. Bankgiro + OCR är
Ok om man inte håller på att sätta in ofta utan mer större belopp.
För fast ränta föredrar jag Collector där man ha automatisk förlängning vilket är smidigt för 3-6 mån fasta. Funkar även för företag om man har sådant.
Även bra erfarenhet av Hoist och Avida Finans.
till Svea härifrån
Kanske inte den bästa UX, men funkar bra för mig.
Vad är UX??
UX är hur lätt det är att förstå sajten/appen. Står för “user experience” som översätts till “användarupplevelse”.
Kört Svea, Collector och Aros kapital ett par år.
Föredrar Aros Kapital eftersom:
Vettiga räntor.
- Löptider på 3, 6, 12 månader vilket ofta passar oss.
- Där kan vi ha både privata pengar och bolagets under samma inloggning.
- Deras “bundna” räntor/konton binds INTE om utan går över till rörligt om man inte gör något. (Så man glömmer aldrig bort och de blir om-bundna av misstag)
- Det går ändå att ta ut pengarna ifrån de bundna kontona mot 1% i uttagsavgift så krisar det är pengarna alltid tillgängliga ändå.
Bara haft Svea några månader. Funkar utan anmärkning. Gillar den simpla hemsidan.
Löste avsaknaden av månadsöverföring genom att lägga in bankgiroinbetalningar för hela året på förhand.
Använt Svea ett kort tag, både in- och utsättning. Funkar bra. Har inte behov av autospar och har gjort inrättningar över swishgränsen så inte saknat den.
Collector för firman.
Låter på Erik som jag borde flytta till Aros. Men är så otroligt lite pengar (räntan) det är frågan om att det inte känns värt lägga jobb på.
Jag funderar också på Svea. Lunar har som jag förstår det bara bra ränta upp till 100 000 kr, i vårt fall gäller det en rejält mycket större summa än så.
Går det att göra månadsvis insättning på Lysa från Svea? Någon som vet?
Edit
Läste igen på Lunar och hittar inte längre texten om 100 000 kr som max. Vet inte om det är ändrat eller jag som läste fel.
en nackdel med Svea rörligt sparkonto verkar bara att de bara betalar ut räntan årligen, kan vara en fördel med månadsvis utbetalningar (såsom Sevendays Bank m.fl.) men det bör vara en “stabil” bank som växer och bygger ut sitt utbud. verkar ej finnas några dolda avgifter heller samt fria insättning/utbet.
månadsvis insättningar verkar de ej stödja, känns lite halvkasst att man bara kan överföra med OCR, som inte ens är ditt personnr.
man kan ju alltid ha fler olika sparkonton och prova, det kostar ju inget mer än administrationen att hålla koll på dem och sen eventuellt stänga dem man inte mer använder.
Kan man öppna endast sparkonto på lunar eller endast hela paketet med konto samt kort ?
samt de är inte anslutna till det svenska banksystemet hur funkar uttagen ?
Du för tillbaka dina pengar på Lunar till din vanliga bank via utlandsöverföring tills vidare, finns trådar om det… Tar någon dag extra…