Jag gillar att laga saker! Dels är det kul att se hur något fungerar, bra för miljön och plånboken och tillfredsställande när man lyckas.
T ex lagade jag tvättmaskinen med en ny packning för 200kr för ett år sen, fungerar än. Byta däck och serva/laga bilen, sy kläder, enklare renoveringar och massa annat. Man lär dig ofta en jäkla massa! Förra året putsade jag om en vägg i källaren t ex. Min far och farfar har alltid varit intresserade av teknik och fix så har säkert fått det därifrån.
Jag är imponerad av (OCH lite avundsjuk på ) er alla som kan/vågar fixa själva.
Bodde i hus i nästan 20 år, det enda jag gjorde under de här åren med huset var att jag tapetserade ett rum och målade väggarna i ett annat rum. Till allt annat tog vi in hjälp, panelbyte, fönsterbyte, installation av braskamin, byggande av uteplats och allt annat vi gjorde. Den enda gång jag/vi försökte göra något själva, var när jag/vi fick för mig/oss att frugan och jag skulle hjälpas åt med att sätta taklist i vårt vardagsrum…så osams som vi blev den gången, jag stoppade henne vid ytterdörren när hon skulle gå ifrån mig, så osams har vi aldrig varit, varken före eller efter detta försök till “kan själv”.
Efter detta bestämde jag mig för att aldrig någonsin mer försöka fixa något själv med huset. Husfix får andra syssla med, bättre jag håller på med det jag kan på mitt jobb, och jag VET att jag gör mitt jobb väldigt bra. Denna fullständiga okunnighet/ointresse (vilket kommer först, hönan eller ägget??) ledde till att vi 2016 sålde huset och satte oss i bostadsrätt, det bästa beslut vi tagit, frugan och jag
Jag vill förtydliga att jag är sjukt imponerad av er alla som fixar själva
Gissar på att jag årligen sparar minst 25000-30000 på att bygga, renovera, serva, laga och fixa själv.
Har tyvärr inget vidare förtroende för hantverkare osv har sett allt för många bli blåsta och förda bakom ljuset.
Att laga “mindre” saker lönar sig tyvärr sällan om man ska lämna iväg det vilket är helt sjukt med tanken all fokus på miljön. Ser det som personlig utveckling att ta mig ann problem som jag inte varit med om tidigare.
Det jag nog är mest nöjd med i år är när jag lagade bergvärmepumpen för 50kr, genom att byta några kondensatorer istället för att byta hela styrkortet vilket skulle gå på 10000 enligt rörmokaren
Jag är också en sådan person som gillar att renovera, reparera, snickra och fixa grejer själv hemma. Att göra det ger mig otroligt energi (framförallt psykiskt) och alla saker jag gör själv har även en känslomässigt betydelse. Det finns dock vissa område jag aldrig lägger mig i (bilen, fasta elinstallationer, rördragningar). Jag har inte räknat hur mycket jag sparar på att göra själv jobbet istället för att anlita hantverkare eller dylikt men det lär blir flera tussen kronor per år.
Jag sparar/investerar pengar för att klara mig själv vad än händer, för att bli oberoende. Självklart vill jag också klara mig själv om det finns ingen att fixa diskmaskinen på julafton. Eller att snickra precis vad jag vill. Jag har mycket att lära mig men jag trivs med processen.
Jag är normalhändig skulle jag säga, kanske lite mer teknisk dock. Sysslar gärna med tekniska saker, bygger datorer åt vänner och löder ock sånt. Däremot har jag tappat lite när det kommer till bilen. Tidigare i livet så bytte jag tex bromsskivor själv, nu lämnar jag in bilen för däckskifte…
Renovera är också kul, har byggt en altan på 50m2, vet inte vad det hade kostat om en hantverkare gjort det men nu kostade det bara material.
Med det lärde jag mig också att det är ett perfekt tillfälle att lära känna sina grannar, om man nu inte gör det. Börja bygga ute och dom kommer och vill fråga, erbjuder sig att hjälpa till eller låna ut verktyg.
Dessa diskussioner bruka vara ganska roliga, har själv varit delaktig i några av dom, där blandanat en person från elsäkerhetsverket gav sin åsikt och jag visa hur man kan runda elsäkerhetsverket.
Men har hjälpt två vänner få råd att köpa ett hus, dvs att bygga själva och få byggkostnaden att räknas som kontantinsats, där byggkostnaden ligger på drygt 1,5 miljon utöver materialpris.
Om vi tar el installationer som läkaren beskriver så har jag en enklare modell, kanske man vill satsa på KNX(smarthus) där man bara ber elektriker räkna på ett minimalt utbud, dvs en spott i olika rum, samt 1 uttag, spottar så vill du ha bättre drivdon som elektriker monterar och programmera, men detta drivdon har kapacitet för fler spottar med 12 v , där man helt enkelt själv drar klart innan man lägger igen taket, dessa extra spot är då enkla att borra fram sedan ansluta själva. samma med uttag, man gör liknande där, man får intyg vem som dragit elen, men dessa intyg specificerar sällan antal(spot eller uttag) man har gjort jobbet med samma material som elektriker och dragit på samma sätt samt allt är av samma årgång och kan på så sätt inte urskiljas om detta är draget av elektriker eller utfört själv.
Sedan totala byggkostnad , har man pengar men inte nog för att det utgör kontantinsats så får man räkna eget arbete som kontantinsats, dvs man tar ledigt 7-8 månader där man lever på sina sparade pengar. där man kan anställa själv en utbildad snickare(lärling) betala bara själv kostnads pris 25 tusen månad, 38k inkl allt .
Samt man kan ta lärling direkt från ex yrkesgymnasiet, då får man 16250 kr termin där man kan använda dessa som bärhjälp monteringshjälp osv.
Vinsten brukar hamna på ca 800-1 milj som man då har lagt som kontant insats via eget arbete.
Bara ge ett enkelt ex på tomten till gräsmatta, lejd ca 90-100 tusen, eget arbete 40 tusen till samma resultat. Dvs 1000-1200 kvm.
Har man bara någorlunda kunskaper inom bygg, eller en vän som jag som hjälper hur allt ska göras i rätt ordning så har personen haft en egen lön motsvarande + 100 k månad efter skatt för denna tid.
Bägge vänner har fått en värdeökning nu sista åren på ca 3 milj på sina egenbyggda hus. dvs ena sålde nyligen sitt hus, fick + 3milj, totalt ägde dom huset 4 år.
Höll på glömma att detta handlar om vardags och privatekonomi, dvs hur kan jag maximera detta med självbyggande?
Ena vännen vill maximera där jag gav rådet se till att du klarar kraven på starta egetbidrag, dvs motsvarande a-kassa i 6 månader , ut över detta anställer du via introduktionsjobb och får då mer bidrag dvs en fullfjädrad snickare under 23 år, lön 32 tusen månad arbetsgivaravgift 6314 kr totalt 38314 kr efter bidrag - 19157 kr du betalar personen 19157 kr sedan minus ditt starta eget bidrag ca 13 tusen netto månad i 6 månader = 6157 kr kostar denna månad, finns fler system som nyanlända osv man kan använda sig av. Lagen att en anställd jobbar åt en själv finns inte vid enskiltbolag, man kan utföra mindre jobb åt en granne eller liknande när man liksom har anställt en snickare, på så sätt rätt till alla bidrag.
Men som sagt detta är lite överkurs för gemene man om man inte har kunskaper på rätt nivå.
Här kan man även tillägga storytelling , dvs säga man kan göra en jämförelse mot ex en film, där jag lär upp min lärling att bli snickare, liknelse till en film. Luke Skywalker har ett problem (Imperiet och funderingen om han har vad som krävs för att bli en jedi). Luke möter Yoda, som tränar honom, ger honom en plan och kallar honom till handling (krossa Imperiet). Det görs tydligt för Luke att om han inte lyckas kommer det sluta i en tragedi. Handlingen resulterar dock i att de spränger Dödsstjärnan.
Dvs jag tog på mig rollen att vara Yoda.
Liknande gör Ikea, där man uppskattar det man byggt ihop själv mer än att köpa något färdigmonterat, sålde en gång en ikea soffa och fick nästan samma jag betalade för den, många år efter, vilket visar hur starkt varumärket är.
Gör man själv så kan man göra lite extra som annars den anställda snickaren kanske inte klarar av, man kanske vill ha ett tak utan taklist, eller integrera golvsockel i väggen så man inte får en ytligare en skarv att torka rent, eller bara göra kuvertläggning i duschen där vanliga plattsättaren annars växlar ner till mindre storlek på klinker osv, kostar lite tid men man får ett helt annat resultat = Storytelling.
Pengarna man tjänat på denna tid kan användas till en långresa, eller bara möblera upp den nya bostaden. Man behöver bara göra det man klarar av, dvs du ger inte frun större uppgift än vad hon själv vill, kan vara så enkelt att det räcker att måla en vägg, fixa trädgård eller annat, bara sköta pappersjobb, men viktigt man gör inte detta till ett krav.
Jag är händig men lejer ibland bort saker för att spara tid. Tyvärr är det ibland både billigast och mest tidsbesparande att göra det själv. Har idag lagt tre timmar på att ta bort silikonfog efter en trevlig snickare som enligt mig inte borde gå i närheten av en fogspruta…
Saker jag gärna gör själv är t.ex ytskikt inklusive underarbete, mindre byggarbeten, trädgårdsanläggning, möbelrenovering, enklare el- och rörarbeten.
Saker jag inte rör är fast el och vattenledningar. Jag lejde också bort merparten av en badrumsrenovering och lät ett proffs laga och slipa ett trasigt, vattenskadat parkettgolv. (Obs ej drabbat av mitt fixande )
Jag förstår de som lejer bort för att spara tid, men känns som att en del gör det för att de tror att det är för svårt. Ha respekt för el och vatten, annars är det bara att experimentera. Tänk bara på att ta asbestprover innan du börja riva ut golvmattor och knacka ner kakel i äldre bostäder.
Har aldrig räknat på vad jag sparat på att fixa själv, men det är nog ett antal 100k. Billigast hade det såklart varit att lära sig leva med saker i befintligt skick.
En nackdel med fixarmentaliteten är jag ofta får impulser att bygga/gräva/laga när jag egentligen borde göra annat. Jag tänker att ”jag ska bara …” och plötsligt är jag mitt i något som ”måste” slutföras nu när jag skaffat virket/rivit ner det här osv. Eftersom jag känner mig produktiv när jag fixar har det ibland fått ta tid från sådant jag tycker är viktigare men som inte ger samma snabba, synliga resultat.