Hitta tillbaka till rätt bana i livet?

Hej kära medlemmar!

Jag är mitt i livet med småbarn , VAB, heltidsjobb plus extrajobb.

Vi har 2 löner varav en är 100% och den andra 80 %. Vi båda är lagerarbetare med ca 60 000kr brutto tillsammans.

Jag jobbar sedan en tid tillbaka extra o får in runt 3000kr netto extra. So far so good.

Jag är konstant stressad och har mycket problem med min mage. Mkt panikångest osv för att jag pressar mig för hårt. Jag har tyvärr puschat mig för hårt i många år o nångång tar det väl stop.

Anledningen till att jag jobbar extra är att jag tycker att vi förlorar för mkt på vab osv så vi knappt kan spara. Det skapar oxå en stress.

Vi har hus med 84% belåning. Två bilar varav en leasing på 4500kr i mån.
Det känns som att utgifterna kväver mig. Vi har runt 40 000 kr netto och utgifter på 28 000kr med lån och alla andra utgifter DOCK ej mat. Så det blir inga mängder över. Ev 4000-5000kr. Beroende på hur mkt vab osv. Lönerna är ju sällan samma!

Känns som att jag hamnat av banan. Vill gärna spara mkt men älskar att lägga pengar på tex hus o hem, trädgård osv. Det känns som man slåss mot sin egen vilja .

Hur ska man få ihop balansen? Ska jag strunta i att jobba extra o försöka leva snålare? Eller hur gör ni andra för att bli till freds med era liv?

Ursäkta för långt inlägg men känner mig uppgiven med magsår och stress. Och om 1,5 timme ska jag jobba extra🤦‍♀️

8 gillningar

Börja med att kika på utgifterna. Kanske räcker det att ha en nyare bil och sen en andra bil som är lite äldre. Åk inte dyrare bilar än ni har råd med - köp dom cash om möjligt.

Det är väldigt lätt att man hela tiden skaffar sig utgifter som matchar det man drar in. Det gör att många jobbar tills dom blir sjuka tror jag.

11 gillningar

Vilket otroligt bra inlägg! Och ett ödmjukt rop på hjälp.

Det låter som att du är på god väg att bli utbränd, åtminstone om du fortsätter på samma bana. Har du tillgång till företagshälsovård? De brukar kunna hjälpa till med kontakt med arbetsterapeut. Jag har annars fått arbetsterapi från vårdcentralen faktiskt (Capio). Otroligt bra stöd med enkla, smarta knep.

Fundera på vad som ger just dig mening med livet. Du kanske behöver tid att göra något eget eller med egna vänner? Eller så behöver du och din partner tid för varandra utan barnen? Osv.

Hoppas att du får många smarta tips och ta hand om dig!

12 gillningar

Det låter som att du behöver hjälp av företagshälsovård - här och nu. När det sedan gäller sakfrågorna så vore det bra att förstå lite mer vilken typ av plats ni bor på. Det styr mycket hur möjligheterna ser ut generellt.

3 gillningar

Du är i den kanske mest krävande perioden i livet. Både energimässigt och ekonomiskt.

Fokusera på din hälsa och dina barn.

10 gillningar

Din hälsa är också en tillgång.
Sparande på bekostnad av välbefinnande är ingen bra kombination.
VAB är en realitet under en begränsad tid.
När barnen växer upp och flyttar hemifrån ökar sparutrymmet igen.

7 gillningar

Jag var i precis samma sits som dig ett drygt år sedan.
Jag kom till slut till freds med att det ej fanns någon framtid i Sverige för mig och drog. Jag mår nu mycket bättre även om jag arbetar mer eller mindre samma timmar som förut men nu har jag pengar över och kan skapa planer för framtiden som inte bara bygger på fantasier om minskade räntor och billigare el.

3 gillningar

Hej igen!

Jag gick till mitt extrajobb och sa upp mig direkt…
Det var en väldigt skön känsla efteråt trots otrevligt bemötande!

Tack för alla svar! Nu ska jag läka mitt magsår och har lärt mig att det räcker med ett heltidsjobb och försöka få ihop livspusslet :blush:

Tack för ett underbart forum där vi kan dela högt och lågt🤗

21 gillningar

Oj, otrevligt bemötande? Då tror jag vi vet var magsåret kom ifrån.

1 gillning

Dum fundering fr min sida men skulle det funka med en bil? Eller skulle det funka med 2 bilar i åldern 4-10 år gamla? En korkad fråga till; Äter ni ute eller kör ni matlåda(dvs har ni orkat att kolla vilka utgifter kan ni spara på)?

2 gillningar

Sänk dina krav. Både vad gäller ditt sparande och er konsumtion.

Du är på gränsen till att bli utbränd. Det är därför du känner som du gör.

Sänk därför kraven på dig.

Måste du spara så mycket nu när du har småbarn? Det är en av de mest krävande perioderna i ditt liv. Om du skippar sparandet så är inte det hela världen.

Se om ni kan sänka konsumtionen så att du slipper jobba extra.

Småbarnsåren är korta. Försök att sänka kraven så att du kan njuta av de små liven, nu när de är små. :pray:

Eller som min irländska kompis säger ”Chill tha fuck riiiight out!” :ok_hand:

8 gillningar

Ni sitter fast i Svensson fällan som många andra och det är ekonomin som stressar dig, du behöver inte jobba mer men era utgifter måste ner:

1. Spara ihop till en gemensam buffert på 100.000 kronor, sälj eventuella aktier.
  2. Köp inget mer till hus och trädgård innan ni fått ner era utgifter.
  3. Investera inte i någonting innan ni fått ner era utgifter.
  4. Gör er av med leasingbilen.
  5. Om ni absolut måste ha två bilar så får det bli något äldre småbilar, annars en.
  6. Sälj av allt onödigt och betala bort eventuella småskulder.
  7. Amortera ner skulden på huset till 70%.
  8. Nu kommer ni att må mycket bättre.
7 gillningar

Gör en budget svart på vitt så du faktiskt ser exakt vart pengarna går. Spontant låter 84% belåning extremt högt det säger ju inte mycket, lättare att skriva ut exakt hur höga lån ni har.

Leasing är väl ett bra kortsiktigt alternativ om man t ex behöver bil max ett år men att hitta en bil som kostar mindre än 4500 kr i månaden över ett längre perspektiv borde inte vara särskilt svårt.

Äter ute ibland o även matlådor! Den ena bilen är 11 år gammal den andra leasing. Kan tydligen inte avbryta leasing, Santander!

Kommer inte ur leasing tyvärr. Santander.

Bolån 1974 000kr högt pga nybyggt dubbel garage och solceller .

Allt runt omkring med försäkringar , barnomsorg, bränsle, el, lån osv är dyrt.

Skriver ner varje månad och har dragit in allt vi kan.

Kan sälja en bil men vi bor på landet o har behov av 2.

Skaffa billigare bilar av bra kvalitet. Som jag/vi…
Den jag kör mest och helst gav jag 30.000 för. haft den snart 10 år.
Ex Äldre välskötta Toyota är oftast hyfsat problemfria i väldigt många år och mil om man håller koll på rosten.
Jag försäkrar dessutom mina två bilar för <2000 per år per bil ( ingen vagnskada etc) och värdeminskningen är extremt liten. Bensin kostar pengar men alla andra bilkostnader är oftast klart högre.
Man behöver inte bry sig om små rostfläckar eller repor heller om man redan har ett antal :smirk:…Bara bättra lite.
Mycket lite som gått sönder över tid på mina. Helt ok även om man lämnar in reparationer/service på säg en liten verkstad. Jag lagar och servar allt själv med delar från Tyskland oftast. Bra och billigt.

2 gillningar

Många kloka råd!

Rent spontant låter det som att ni får låga löner? 60 000 brutto är det före eller efter avdrag för VAB?

Jag jobbar själv på lager som är anslutit till IF Metall kollektivavtalet. Jag är 21 år gammal och har jobbat här i 9 månader med en bruttolön på 28 400kr. Ni kanske har möjlighet att få upp era löner?

Kanske gå upp så båda jobbar 100%, möjligt?

Försök att kolla om det går att lösa ut leasingbilen, blocket tex någon kanske kan ta över avtalet?

Spara inget just under dessa år, tuffa år! Försök att helt enkelt skippa ute lunch/restaurant mm i något år (är ju sjukt dyrt). Handla mat på Lidl eller Willy’s, har själv svårt att förstå folk som Tex endast handlar på ICA (dyrt!!)

Ta det lugnt och försök njuta av barnen, går så j—a fort sen är de stora…

Löneförhandla, ta mer ansvar på jobbet(inte fler tim).

Om ni kan få hjälp med barnvakt/hämtning av barn.

Gå igenom saker hemma, ni har säkert som många andra sjukt mycket saker som ni kan fixa huset med redan hemma.

Lycka till!

1 gillning

Försök komma till insikten att ni nu har 100% höga kostnader med barn, höga lån behov av 2 bilar etc.
Snabbspola i huvudet 20år till när ni amorterat ner lånet till småpengar. Barnen står på egna ben och det räcker med 1 bil. Ni har kanske 60% av kostnaderna kvar eller dylikt. Hjälper mig “leva med” att sparandet är lite lägre i dessa år.

1 gillning

En sak att fundera på är ju hur mycket pengar du egentligen behöver lägga på hus hem och trädgård. Klart det är kul. Men vad måste egentligen göras?

Just att renovera hela huset på en gång, samtidigt som man har småbarn verkar va ett återkommande tema som nästan alla jag känner som skaffat hus gett sig på. Barnens hela uppväxt sker i en byggarbetsplats. Det går åt mer pengar och mer arbete hemma att göra jobb själv. Det leder ofta till ekonomisk kris, separation och utbrändhet. Sen lyckas en del vända det, hålla ihop, få ordning på ekonomin igen och bli klara med bygget lagom tills barnen flyttar ut.

Fokusera på att se om ni kan lösa dyrare problem på arbetstid så ni blir värda högre lön. Prioritera vad som är viktigast att göra med huset och gör det i den takt ni har råd och energi. Starta inte 100 projekt som ligger och pressar på dig att de måste bli gjorda. Gör en sak i taget och gör den klar.

1 gillning