Hitta tillbaka till rätt bana i livet?

Dessa två går inte ihop. Gör er av med leasingbilen.

Ett tips när man arbetar mycket är att inte tänka på hur mycket man jobbat innan och hur mycket man kommer jobba framöver, fokusera enbart på den aktuella dagen och lägg den sedan bakom dig.

Chilla utan FOMO under din lediga tid, strunta i allt du ”borde” vilja göra eller ”ta vara på”. Vill du sitta och slötitta på en gammal TV-serie trots att det är strålande sol ute så gör du det.

1 gillning

Kollade med leasingavtal igår o det skulle kosta oss 60 000kr att lösa in det så det blir till att behålla den.

Absolut! Utemat osv har blivit groteskt dyrt!

Vi kan båda jobba heltid men vill inte att barnen ska behöva va heltid på förskolan.( tänker att de är så små o då ska man passa på när de vill umgås :sweat_smile:)

Fullt förståeligt.

Jag och sambon gick båda (i omgångar) ner i tid när barnen var som minst. Ändå kändes det påfallande ofta som man var den som både lämnade först och hämtade i princip sist på förskolan.

Det som hjälpte oss var att verkligen försöka tänka på att barnen troligtvis har det minst lika bra någon timme extra på förskolan än de har med en stressad förälder som försöker bolla med vardagsbestyren hemma och samtidigt vara den där supernärvarande föräldern de flesta av oss drömmer om. Det är naturligtvis inget direkt fel i att gå ner i tid (och under den allra första perioden på förskola kan det vara ofrånkomligt), men frågan är om det görs för att det mer eller mindre förväntas av en som modern förälder eller om det är för barnets skull.

Sedan vill jag poängtera det som flera redan varit inne på; småbarnsåren är en mycket speciell period och den går definitivt fortare än vad det känns som när man är mitt inne i den. Plötsligt står man där med barn som exempelvis tar sig till och från skolan själva och när det kommer till VAB är den som absolut värst fram till skolstart. Redan här underlättas vardagen betydligt och ekonomin tenderar att stabiliseras och bli mer förutsägbar.

1 gillning

Sett på blocket att folk överlåter sin leasing till andra. Kanske kan vara något?

Håller med

Citat

1. Spara ihop till en gemensam buffert på 100.000 kronor, sälj eventuella aktier.
  2. Köp inget mer till hus och trädgård innan ni fått ner era utgifter. 3. Investera inte i någonting innan ni fått ner era utgifter.
  3. Gör er av med leasingbilen.
  4. Om ni absolut mảste ha två bilar så fär det bli något äldre småbilar, annars en.
  5. Sälj av allt onödigt och betala bort eventuella småskulder.
  6. Amortera ner skulden på huset till 70%.
  7. Nu kommer ni att må mycket bättre.

Citat

Lite Dave Ramsey känsla här vilket jag gillar. Om du vill ha lite inspiration så skulle jag rekommendera att kolla lite av daves innehåll

Lycka till!

Jag skulle nog säga som andra angående 80%, det handlar om några tim men du får mindre lön, mindre total pension och barnen brukar ändå aldrig vilja gå hem när man hämtar🤣.

Så fundera på 100% jobb och 100% lön.

Som en chef till mig en gång så: du får 80% av lönen men jobbar 100% av tiden, absolut säkert annorlunda på lagerjobb vs kontor.

Lycka till!

Att jobba deltid när barnen var små var det bästa jag gjort! Ångrar att jag gick upp från 75-80 % för att kompensera för vabbandet. 75% var en sweet spot för mig.

När barnen var små sparade vi så gott som ingenting.

Nu när de är i skolåldern sparar vi ca 15 000 kr/mån.

3 gillningar

Renovera ett hus tar inte 20 år. En hyfsat händig person fixar det på 1-2 år på fritiden.

Det kan det absolut göra. Om den som gör det är händig, energisk och lägger sin fritid på detta.
Jag har sett bekanta som både renoverat och byggt ut på ett par år. Tyvärr är det inte det vanligaste sceenariet jag sett. Det är halvhändiga personer som tänker att hantverkare är överskattade. De ska göra allt jobb själva, hur svårt kan det va. Allt tar dubbelt så lång tid som de tänkt, det ska använda hela semestern och hela semesterkassan till det. Men vill också gör annat på kvällar och helger.

1 gillning