Hej är ny här men läst lite på forumet.
Har ett mål att spara mig till att gå i pension tidigare, Inte så bra på aktier så jag kör bara fonder.
Jag är 49 år och har placerat mina pengar så här.
Lysa 465 000 kr 100 %aktier
Lf global indexnära 445 000 kr.
Lf Sverige indexnära 140 000 kr.
Nordiska 610 000 kr ränta 0,95 %.
Månads sparar 5000 kr på lysa, 2500 kr global indexnära Lf, 2500 kr indexnära Sverige Lf.
Är detta helt tokigt har bara gått på låga avgifter.
Vill bara att det ska sköta sig själv på bästa sätt.
Tar gärna emot tips.
Jag hade inte låtit andelen Sverige utgöra mer än max 20% av exponeringen mot aktieindex (resten globalt), i övrigt ser det mycket vettigt ut.
Hur stor räntedelen bör utgöra beror lite på när du planerar pension, en vanlig tumregel är att exponering mot aktier/aktiefonder bör vara 10% per år kvar till pension.
Tumregeln är snarare 10% år per tills pengarna skall användas. Eftersom du inte använder alla pengar samma dag du går i pension bör du inte heller ha endast ränteplaceringar den dagen. Däremot är det kanske lämpligt med mer räntor än endast tumregeln säger vid pensionstillfället. Många brukar räkna med 40-50 procent räntor när det är dags.
Det var detta jag avsåg, men formulerade mig nog ganska otydligt. Jag tackar för rättelsen!
Tjänar du över brytpunkten för statlig skatt så skall du löneväxla istället för att spara med skattade pengar.
ok tack då har jag lärt mig något nytt