Vi vill starta ett sparande till de barnbarn vi nu har och de som är på väg.Har tänkt öppna ett sparande på Nordnet
Globala barnportföljen.
Både min make och jag vill stå som innehavare av kontot och alla barnbarn som förmånstagare.
Har försökt hitta på både Avanza och Nordnet men det verkar som vi inte kan stå båda som innehavare?
Tanken är att om någon av oss skulle gå bort kan det skötas (sätta in/ta ut) av den som är kvar och får dela ut pengarna till barnbarnen när de är i lämplig ålder.
På avanza kan man ha sin make/maka/sambo som förmånstagare. Men det är som du säger. En kan bara stå på kontot men om den som står på kontot så är ju du förmånstagare. Hur det fungerar rent praktiskt vid ev bortgång är jag osäker på. Men antingen får väl förmånstagaren fonderna eller så säljs de och man får pengarna, då är det ju bara att köpa fonder igen.
däremot om man vill skriva barnbarnen som förmånstagare tror jag det är bäst om du kontaktar dem
Tyvärr så går det inte att stå två stycken som ägare på en KF eller ett ISK, något man skulle kunna göra är att ni kör i ett ISK i ditt namn, skriver i testamentet att dessa pengar ska fortsätta förvaltas av din make tills det är dags för barnbarnen att ta över dessa pengar, borde funka.
Men kolla gärna med en jurist hur man kan skriva det!
Annars är det en KF per barnbarn med den som förmånstagare som gäller om du vill att pengarna ska gå till barnet vid dödsfall.