Spara till pensionen

Hej på er

Har relativt nyss hittat till er och börjat engagera mig i min ekonomi på ett annat sätt (livsomvälvande händelser uppnar upp andra aspekter, dörrar, insikter). Jag är 48 år och igår hade jag ett pensionsmöte med min bank som var bestämt här i våras. Under sommaren har jag försökt konsumerat en del av RT:s videos, poddar mm. Riktåldern för pension är i dagsläget 68 år. så isf har jag 20 år kvar men vill nog föröska gå lite tidigare så säg en sparhorisont på 15 år.

Hade en rätt bra plan tänkt jag:

skaffat ISK på nordnet

laddat ner Lysa

Avvara så mycket jag kan per månad (buffert för oförutsedda grejer och sköta norma ruljans med mat å annat såklart) och ha en stående insättning dels till Nordnet där jag tänkte försöka ha en 8-10 aktier/fonder, riskspridda mot olika marknader och % mer mot typ indexfoder/banker och mindre mot typ Microsoft

stående instättning till lysa med en 100/0 eller 80/20 aktie/fond fördelning första 10 åren iaf å dra ner risken sista 5åren. Tänkter att man vid löning skickar iväg den där slanten man kan avvara men att har ett X antal datum under månaden som lysa tar från dom och gör sin grej. Så man inte bara kör på löningsdagen varje månad och kanske råkar pricka månadens nergång varje månad;) Lite osäker men tror att det ska gå å göra så i Lysa?

Jag inser i mina begränsningar och skulle då sätta in kanske 15-20% av det jag kan avvara på nordnet och resten på lysa då jag tror Roboten har bättre koll än vad jag har men samtidigt skulle jag tycka det vore kul å se vad man själv kan åstakomma med totalt “noll” i kunskap typ.

Först vad tycks om planen? bra eller -nu-s?

Nu till mitt dilemma. Hade ju som sagt ett möte med min bank (Swedbank) igår och han var en bra säljare. Han visade nån graf där som visade den hstoriska procentuellla ökningen (jag vet historisk avkastning är inga garantier för framtida avkastning). Fördelningen var så här och på dom här tre med eventuellt lite omfördelning på % första 10 åren då med lite mer risk:

Carnegie Sverigefond A 15 %

Swedbank Robur Globalfond A 60 %

Swedbank Robur Selection Ränta A 25 %

avgifterna var han tydlig med var högre än om man skulle göra det själv men historiskt så hade avkastningen varit bra mycket högre än index och det skulle då inte spela så stor roll att avgifterna var högre det skulle ändå vara bättre.

Ni som är fullfjädrade experter, har ni några tips på vad jag ska göra, gå på?

• Gå på min plan beskriven ovan och skippa swedbank
  • skippa min egen del å lägga in swedbank istället för nordnet/mig själv i planen ovan och bara somna om :wink:
  • gå på alla tre kanske? fördela om % ovan nämnt eller blir det varken hackat eller malet? dålig ränta på ränta?
  • 4e alternativ?

Sorry blev rätt långt men ville ge er en hehetsbild av dilemmat och min okunskap;)

1 gillning

Börja med att göra simulering hos minpension.se innan du gör något annat så att du har en bas att utgå ifrån.

1 gillning

Ja har spanat där. Tänkte du på nått speciellt där förutom att det är en jäkla skillnad i pengar på att gå 5 år tidigare än att köra hela vägen in

Det kan vara andra frågor med men det beror ju på hur du vill leva och hur du vill ta ut din pension. Ska du lägga alla din egensparande pension på att gå tidigare eller skall en del av den användas för att öka pension efter 65 eller när du tidigast kan ta ut statlig? Har du tjänstepension och hur ser den ut ? ( kan oftast tas ut redan från 55). Du behöver/bör kanske inte svara oss på detta utan mest frågor för attt hjälpa dig tänka själv.

När det kommer till investeringar så tyckerjag det är helt onödigt att köpa aktier eller branschfonder om man inte har stora investeringar eller mycket erfarenhet (och även om man har det är det troligaste att det går sämre än index).

Det kan räcka med 2 bra globalindexfonder ev en sverige idx fond och så stor räntedel som är nödvändig, eventuellt en tillväxtmarknadsfond med (ex Global 85% SE 10% 5% tllväxtM eller liknade om 0% räntepapper). Mängden du “ska” ha i räntepapper beror på uttagshorizon men även på resten av dina tillgångar (Se nedan)

Exempel A
Dina besparing är bara till att användas innan du tar “riktig pension” = då är inte horisonten så lång och om du inte har stor buffert som du kan leva på, dvs inte bara 1-2 månadslöner utan kanske 1 år eller mer så måste portföljen vara balanserad nog att du faktiskt kan gå i pension även vid börsfall, om du skall kunna vara säker på att gå när du vill. Endera får du nog ha lite räntor i den eller så får du acceptera att sälja även vid börsfall och leva snålare eller så får du ha i planen att om börsen krashar skjuter du på pensionsdatumet

Om du däremot skall använda, säg halva beloppet före pension och resten till att stärka upp pensionen så blir horisonten för den senare delen mycket längre (20-30-40år!) och den kan lätt ligga 100% i aktiefonder. Om din tjänstepension är rättighetsbaserad och inte placerad i aktier så är det ännu tydligare att din egen investering inte behöver räntor alls

så " det beror på" gäller tills alla parametrar är kända

och en grej till: Kolla att din PPM är placerad bra

Om du har sparhorisont 15 år så är mitt förslag (för att hålla det enkelt)

-Lysa 100/0
eller
-Global indexfond hos valfri aktör; typ DNB Indeks, Avanza Global osv. Avgift max 0.22%
eller
-kombination av Lysa / Global Indexfond

5 gillningar

+1 på detta. Gör det inte mer komplicerat än du måste är mina 2 cent :blush: