Hej på er
Har relativt nyss hittat till er och börjat engagera mig i min ekonomi på ett annat sätt (livsomvälvande händelser uppnar upp andra aspekter, dörrar, insikter). Jag är 48 år och igår hade jag ett pensionsmöte med min bank som var bestämt här i våras. Under sommaren har jag försökt konsumerat en del av RT:s videos, poddar mm. Riktåldern för pension är i dagsläget 68 år. så isf har jag 20 år kvar men vill nog föröska gå lite tidigare så säg en sparhorisont på 15 år.
Hade en rätt bra plan tänkt jag:
skaffat ISK på nordnet
laddat ner Lysa
Avvara så mycket jag kan per månad (buffert för oförutsedda grejer och sköta norma ruljans med mat å annat såklart) och ha en stående insättning dels till Nordnet där jag tänkte försöka ha en 8-10 aktier/fonder, riskspridda mot olika marknader och % mer mot typ indexfoder/banker och mindre mot typ Microsoft
stående instättning till lysa med en 100/0 eller 80/20 aktie/fond fördelning första 10 åren iaf å dra ner risken sista 5åren. Tänkter att man vid löning skickar iväg den där slanten man kan avvara men att har ett X antal datum under månaden som lysa tar från dom och gör sin grej. Så man inte bara kör på löningsdagen varje månad och kanske råkar pricka månadens nergång varje månad;) Lite osäker men tror att det ska gå å göra så i Lysa?
Jag inser i mina begränsningar och skulle då sätta in kanske 15-20% av det jag kan avvara på nordnet och resten på lysa då jag tror Roboten har bättre koll än vad jag har men samtidigt skulle jag tycka det vore kul å se vad man själv kan åstakomma med totalt “noll” i kunskap typ.
Först vad tycks om planen? bra eller -nu-s?
Nu till mitt dilemma. Hade ju som sagt ett möte med min bank (Swedbank) igår och han var en bra säljare. Han visade nån graf där som visade den hstoriska procentuellla ökningen (jag vet historisk avkastning är inga garantier för framtida avkastning). Fördelningen var så här och på dom här tre med eventuellt lite omfördelning på % första 10 åren då med lite mer risk:
Carnegie Sverigefond A 15 %
Swedbank Robur Globalfond A 60 %
Swedbank Robur Selection Ränta A 25 %
avgifterna var han tydlig med var högre än om man skulle göra det själv men historiskt så hade avkastningen varit bra mycket högre än index och det skulle då inte spela så stor roll att avgifterna var högre det skulle ändå vara bättre.
Ni som är fullfjädrade experter, har ni några tips på vad jag ska göra, gå på?
- Gå på min plan beskriven ovan och skippa swedbank
- skippa min egen del å lägga in swedbank istället för nordnet/mig själv i planen ovan och bara somna om

- gå på alla tre kanske? fördela om % ovan nämnt eller blir det varken hackat eller malet? dålig ränta på ränta?
- 4e alternativ?
Sorry blev rätt långt men ville ge er en hehetsbild av dilemmat och min okunskap;)