Spara tillsammans till pension, trots åldersskillnad?

Jag och min man sparar till pension privat på ett gemensam ISK i LYSA. Jag tjänar mellan 76000-86000 kr/mån och han cirka 65000 kr/mån. Löneutvecklingen kommer att vara ganska lika procentuellt alltså följa respektive avtal. Tjänstepension och premiepension har jag redan koll på. Dock har jag lyft frågan att vi kanske ska ha olika konton för privata pensionssparandet då han är 5 år äldre än mig och kommer troligen att gå i pension 5 år före mig. Med privata pensionssparandet menar jag vår “90/10” i LYSA, och tänker att det kommer att bli vårt “lilla extra” den dagen pensionen kommer. Han kommer då börja behöva ta ut från kontot tidigare och vi kanske behöver justera om risknivån vid olika tidpunkter. Vi har i övrigt helt gemensam ekonomi och sparar både till våra två barn och övrigt sparande på LYSA.

Vi äger ett hus med cirka 65% belåningsgrad, värde cirka 5 milj. I övrigt inga lån.

Hur skulle ni tänka? Spelar det någon som helst roll att dela upp i olika konton då vi har total gemensam ekonomi eller ska vi fortsätta i samma bana? Vad jag vet just nu är inte skilsmässa nära.

Blev det en nolla för mycket här ?

Ja haha, hade ju varit en trevlig situation annars. har fixat till, tack!

Om ni har totalt gemensam ekonomi så spelar det väl ingen roll? Då är det väl alla pengar in minus alla utgifter och sen används privat pensionssparande till det ni kommit överens om (underhålla hus, resor, middagar eller vad nu planen är).