Sparar till barnbarnet i sparkonto, ISK istället?

Hej!

Min pappa månadssparar till min son i ett sparkonto som ligger som underkonto till mitt konto hos SEB. Själv har jag ett ISK hos Avanza som har bra avkastning på fonderna jag valt, samt ett ISK för sonen (i mitt namn).

Räntorna på sparkonton har ju gått upp lite grann senaste året men ligger jämfört med ett ISK väldigt lågt. Därför funderar jag på om det är bättre att skjutsa vidare pengarna som sätts in på sonens sparkonto till hans ISK, men har ingen aning om det 1. Är tillåtet och 2. Är en bra idé? Vill dessutom inte på något sätt trampa min pappa på tårna som har satt upp sparkontot till min son.

Försökt googla runt på detta men inte hittat några råd angående detta. Är det någon som har erfarenhet av detta eller något liknande?

MvH / Rådvill förälder

1 gillning

Välkommen till forumet @Taz!

Jag hänger inte riktigt med, men om jag gissar så skulle jag säga att börja med att prata med din pappa och fråga om det är OK att du flyttar pengarna till ISK:t med fonder för sonen. Ofta vill ju vi människor bli inkluderade.

Ett annat sätt - som vi har gjort, är att farmor har ett konto (i vårt fall på LYSA) i sitt namn som vi har kommit överens om är till barnbarnen. Det kan man sedan också “dela” så att andra har insyn i hur mycket pengar det är och hur det går för dem.

Så jag ser det egentligen som tre frågor:

1. Prata med pappa så att det är OK med honom att ändra strategi - dvs. från sparkonto till fond.

2. Struktur - dvs. var ska ISK-kontot finnas, i vems namn och hur kan man pratiskt komma åt det och månadsspara i det.

Hoppas det blev lite tydligare. :slight_smile:

2 gillningar

Det kan ju vara så att fadern inte är så insatt i fonder och sparande. Förseslå annars en 50/50 lösning, dvs häften sparkonto och hälften en index globalfond alt lysa om han känner sig trygg i det? Problemet är dessutom som vi sett att storbankerna gärna rekommenderar sina egna dyra fonder, så kanske kan det vara en ide att han läser vad småspararguiden skriver om fondspar innan han ev konsulterar sin bankman, och naturligtvis rekommendera lyssna på utmärkta valda avsnitt från rikatillsammans. Lycka till!

Hej, och tack!

Ja, har definitivt tänkt att diskutera detta med honom. Minns att han sade att det var rätt mycket jobb och strul med banken att sätta upp sparkontot så vill inte att han ska känna att allt jobb var förgäves.

Jag är osäker på hur hans eget sparade ser ut, och om han själv fondsparar. Vill heller inte komma med massa krav om att han ska behöva sätta upp ett ISK om det är någonting han känner sig obekant med då han är “den gamla skolan” när det kommer till sådana här saker. Detta var anledningen till att jag tänkte att sparkontot i sig kunde vara kvar med att jag kunde fixa allt jobb med att skjutsa pengarna vidare till ett ISK, men det inser jag kanske var en naiv idé :sweat_smile:

Många bra frågor om struktur, ska ta detta med mig när jag diskuterar detta med honom för att komma fram till en bra lösning :slightly_smiling_face: tack för feedback!

1 gillning

Det kan ju också vara som så att gör det enkelt för honom:

• Är det OK att jag sätter in pengarna i en fondrobot i linje med forskningen?

Om han säger ja, då är det ju bara att skapa ett konto och sedan kan du ju göra en automatisk överföring och visa honom en gång om året hur det går.

Detta är väl lite så jag känner, att han inte är så insatt och därför valt sparkonto för att det är “så man gör”. Håller med om bankerna främst vill göra bra business, så det är en aspekt i det hela.

Jag ska vidarebefordra guiden till honom och försöka ha en diskussion om att möjligtvis i alla fall gå över till 50/50 om det är möjligt, t.ex att han kan styra så att varannan insättning går till ett ISK och varannan till sparkontot.

Hade du rekommenderat att ISK:et skulle vara ett annat än det jag redan har satt upp till sonen, eller föreslå att det går att använda det som redan finns? Är lite halvt beredd på att pappa ej kommer att orka ändra upplägget om han behöver fixa med konton och grejer…

Bra sätt att lägga upp det på! Min far föredrar raka rör :smile: Är ju i slutändan han som ska känna sig bekväm med upplägget så blir det ett nej på det så får det vara så.

1 gillning

Ja kör på det du själv valt då du verkar insatt, så förseslå om han tycker det är ok att avsätta en summa till ditt isk för barnet.

Vidare, vad är målet. Har ni pratat om det? Om det är ett körkort ja då är det väl 10-20 000 kr men tänker vi insats till lgh eller studier då är det helt andra summor såklart där indexfonden kommer vara ett bättre medel för att uppnå det målet. Kanske kan det vara ett sätt att föra diskussionen?

Men i slutändan det är hans pengar och säger han nej först så kanske han behöver tid att fundera och själv göra efterforskningar i ämnet.

Global indexfond på ISK är bra för då försöker man inte vara smart. Mindre risk att man är mindre smart än man tror än om man skulle välja andra typer av fonder eller aktier.