Hjälper min pappa med omplaceringar - era tankar?

Hej på er,

Jag håller på att hjälpa min pappa med struktur av sparande och omplaceringar av fonder från en gammelbank. Efter att ha läst timvis i era artiklar och på forumet tycker mig kommit fram till bra portföljer. Behöver er input/tankar/råd innan jag slår slag i saken.

Bakgrund: 60 år, pension förmodligen vid 65-67 år, mycket bra TJP, sparhorisont för dessa ISK placeringar ca 5-7 år (eventuellt längre).

Hans nuvarande sparande:
ISK Gammelbank - fördelning 70/30 utifrån privatrådgivning. Placerat i 11 olika fonder. Snittavgift 1,34%. Avkastning ca 6,5% totalt sedan start 2021, det har månadssparats kontinuerligt.

ISK Avanza - Jag fick placera för 10 år sedan och det har inte pillats något sen dess. Placerat i 12 olika fonder. De har gått bra, 70% total avkastning, utan månadsspar senaste 8 åren. Dock på tok för många fonder och med höga avgifter (det var min dåvarande kunskap som satte portföljen).

Mitt nya förslag:
ISK gammelbank säljs av, flyttas till Avanza, 60/40 portfölj, sparhorisont 5-7 år, placeras i följande:
50% DNB Global Indeks
10% Plus Allabolag Sverige
15% Avanza Ränta Kort
15% Captor Iris Bond A
10% Captor Iris High Yield

ISK Avanza, fortsätt 100/0 fördelning, 12 fonder blir 3, sparhoristont 10år, placeras i följande:
70% DNB Global Indeks
20% Plus Allabolag Sverige
10% Spiltan Globalfond Investmentbolag

I paritet till hans totala tillgångar (enbart spar, inte inkluderat fastigheter) kommer ovan två ISK utgöra 53% av det totala sparandet. Övriga 47% fördelas i buffert och i Sparkonton+ på Avanza. Månadssparande kommer fortsätta, tänker 50/50 till båda ISK.

Vad tror ni om detta? Tacksam för era kloka råd.

1 gillning

Va bra att du hjälper din pappa…

1 gillning

Fint att du hjälper till!

Vad gäller portföljerna har jag egentligen inget att anmärka. Fonderna du har valt är bra, breda och billiga samt populära här på forumet.

Sedan vad som är rätt balans mellan aktier och räntor för just din pappa är svårt för oss att svara på. Viktigast är väl att han är med i besluten och förstår varför man t.ex väljer dessa billiga fonder framför dyra aktiva fonder och så vidare :slight_smile:

3 gillningar

Vilken bank har han? Att flytta till Avanza för sakens skull är helt onödig. I stort sett alla banker har billiga indexfonder.

Räntefonder hade jag skippat helt om man ska laborera med det själv, särskilt om man ska välja åt någon annan. Bankkonto med bindningstid är attraktivt med tanke på ränteläget.

Förslag:
Aktiefonder kvar på gammelbanken (byt fonder) och Avanza för pengar som han inte anser sig behöva på 10 år eller mer. Bankkonto med resten av pengarna.

Välkommen hit😀

Om hans TJP är förmånsbestämd (typ ITP2 eller liknande) vilket det brukar vara för de i den åldern, så tycker jag det kanske är väl försiktigt placerat sett på totala kapitalet men det beror ju på hans riskaptit.

Förmånsbestämda pensioner har i princip noll risk för pensionären. Han får ut en procent av sin slutlön och detta inflationsjusteras vanligen. Om det fattas pengar så är det arbetsgivaren som får betala in mer till pensionsbolaget. Guld!

Om resten av pengarna är nästan 50% på sparkonto och 50% är dels i en 60/40 och dels i en 100/0 portfölj så skulle jag tippa på att totala aktieandelen på detta kapitalet är cirka 40% + en stensäker pension. Ganska låg risk men det är kanske by design?

Man brukar säga att 50/50 är en stay rich portfölj för att försvara sig mot inflationen så personligen hade jag nog ökat aktieexponeringen något.

Sen när det gäller räntedelen för 60/40 portföljen så hade jag personligen inte tagit med HY obligationer men det är en smaksak. Jag upplever det som att man inte får så mycket högre avkastning på HY jämfört med obligationer men hög kreditvärdighet (HY har låg kreditvärdighet) i nuläget åtminstone. Jag ser heller inte riktigt poängen med en jättekort (Aza Kort) och en riktigt lång men dyr obligationsfond (Iris) utan man skulle kunna få detta med liknande duration och exponering med 20% AMF Lång och 20% Storebrand Obligation till lägre avgift. Men det är också en smaksak. Är ni överens om portföljen så kör på.

1 gillning

Tack för ditt svar @MattiasA90

Han är med i beslutet och den största anledningen till omplacering är just att pengarna är placerade i dyra aktiva fonder just nu. Jag som har förklarat och lobbat för denna förändring :slight_smile:

1 gillning

@Daniel80 Handelsbanken. Håller med om att det kan kännas onödigt. Anledningen är för att jag tror ett gammelbanksbyte är på G och då känns det omständigt med ISK flytt om inte samma fonder finns på den nya banken.

Tack för ditt förslag!

1 gillning

Tack @JFB :slight_smile: Är flitig läsare (dagligen) men inte varit aktiv i forumet.

Har sämre koll på hans TJP. Ska kolla upp detta.

Räknade på aktieandelen av totalt sparande och den hamnar faktiskt bara på ca 30%. Så låg risk i förhållande till totala sparandet, får ta diskussionen om att detta bör ökas upp.

Tack för input kring räntedelen. Tar det med mig inför kvällens diskussion med pappa.

1 gillning

Ja jag tänkte det också. Kan ju vara smidigt att ha kvar ISK på gammelbanken. Även trevligt för din pappa att se kontot som han gjort tidigare. :+1:

Kolla om alla fonder finns på gammelbanken.

Sen gällande räntefonderna så hade jag kört en mix av följande:

AMF räntefond kort
AMF räntefond mix
Storebrand Obligation A

1 gillning