Hej på er,
Jag håller på att hjälpa min pappa med struktur av sparande och omplaceringar av fonder från en gammelbank. Efter att ha läst timvis i era artiklar och på forumet tycker mig kommit fram till bra portföljer. Behöver er input/tankar/råd innan jag slår slag i saken.
Bakgrund: 60 år, pension förmodligen vid 65-67 år, mycket bra TJP, sparhorisont för dessa ISK placeringar ca 5-7 år (eventuellt längre).
Hans nuvarande sparande:
ISK Gammelbank - fördelning 70/30 utifrån privatrådgivning. Placerat i 11 olika fonder. Snittavgift 1,34%. Avkastning ca 6,5% totalt sedan start 2021, det har månadssparats kontinuerligt.
ISK Avanza - Jag fick placera för 10 år sedan och det har inte pillats något sen dess. Placerat i 12 olika fonder. De har gått bra, 70% total avkastning, utan månadsspar senaste 8 åren. Dock på tok för många fonder och med höga avgifter (det var min dåvarande kunskap som satte portföljen).
Mitt nya förslag:
ISK gammelbank säljs av, flyttas till Avanza, 60/40 portfölj, sparhorisont 5-7 år, placeras i följande:
50% DNB Global Indeks
10% Plus Allabolag Sverige
15% Avanza Ränta Kort
15% Captor Iris Bond A
10% Captor Iris High Yield
ISK Avanza, fortsätt 100/0 fördelning, 12 fonder blir 3, sparhoristont 10år, placeras i följande:
70% DNB Global Indeks
20% Plus Allabolag Sverige
10% Spiltan Globalfond Investmentbolag
I paritet till hans totala tillgångar (enbart spar, inte inkluderat fastigheter) kommer ovan två ISK utgöra 53% av det totala sparandet. Övriga 47% fördelas i buffert och i Sparkonton+ på Avanza. Månadssparande kommer fortsätta, tänker 50/50 till båda ISK.
Vad tror ni om detta? Tacksam för era kloka råd.