ISK pension swedbank

Hej!

Jag har nyligen börjat intressera mig för den ekonomiska sfären. Min första tanke är ska jag flytta mina pengar pensionpengar jag sparat i ett ISK swedbank robour transfer 80 till ett vanligt sparkonto? Kanske ta ut hälften iallafall eller ska jag bara låta den vara? Tanken är ha den som ett långsiktigt sparande.

1 gillning

Hej och välkommen till forumet! :slightly_smiling_face:

Varför ska du placera på sparkonto om det är långsiktigt sparande? Sparkonto är för buffert eller kortsiktigt sparande (0-3 år typ).

Jag hade snarare bara bytt ut den fonden du har nu till en billigare global indexfond :slightly_smiling_face:

1 gillning

Hej,
Är det ett långsiktigt sparande så är fonden Swedbank Robur Access Global ett tips.
Sparkonto med ränta för långsiktigt sparande är inget som rekommenderas.

2 gillningar

Jag tänker ett långsiktigt sparande därför öppnade jag den från start. Har även robour acces Global index med vid sidan av.
Jag ska vara ärlig, jag är en rädd och försiktig person, blir nervös att jg förlorar mitt sparande på ISK därför tänkte jag flytta över lite för att minimera risk.

1 gillning

Tyvärr innebär sparkonto nästan garanterat en förlust realt (efter inflation). Men det visas inte som röda minussiffror på sparkontot, utan du märker det genom att du får mindre för pengarna när du använder dom.

Indexfonder för långsiktigt sparande är en säkrare metod än vad man kan tro på lång sikt. Majoriteten av alla 10års-perioder eller längre har gett positiv avkastning.

Så försök vänja dig vid tanken att de kortsiktiga rörelserna inte spelar någon roll, att börsen kan ge allt mellan -50% och +50% enskilda år, och att på 10-15 år är det fullt rimligt med ett par rejäla nedgångar.

2 gillningar

Du ska göra det som känns rätt för dig. Känns det säkrare med en del på räntekonto så kör på det. Bra nattsömn är viktigt :slightly_smiling_face::+1:

1 gillning

Om 100% aktiefonder känns som för hög risk så kan det snarare vars ett tecken på att din buffert är för liten.

Kolla in den här tråden som ger bra tips på enkelhet och ett tryggt och säkert sparande :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag fick rådet att öppna ISK swedbanks transfer 80 för min pension och gjort regelbundna sparande och bara låtit det vara. Sen så via ISK köpt Swedbank acces global A indexfond och sparar där regelbundet. Sen ha ett vanligt spara konto.

Vill öppna något för barnen som de kan ha när de flyttat ut men inte vetat vad riktigt, för jag pallar inte följa börsen så.

1 gillning

Då är ISK med global indexfond (t.ex access global som du redan har på annat isk) väldigt smidigt. Du behöver inte följa börsen nånting. Bara låta vara. :slightly_smiling_face:

Ska jag öppna ett liknande för barnen,
En sån global index på Avanza?

Låter min vanliga transfer 80 vara, generationsfonden.

Utan att veta något om dig som person så får jag iaf vibbar att du är väldigt ung (jag är +50 år)?

Jag sabbade HELA min investeringskarriär på att vara en rädd hare som undvek börsen som pesten (sparade majoriteten på sparkonton med alla mina pengar) och i slutänden sitter jag här nu som en gammal bitter person som inser att om bara NÅGON hade talat om för mig att i alla fall placerat åtminstone hälften av mina pengar via billiga globala index fonder när jag var i 20-års åldern så hade jag varit FIRE runt 40 (yup, minst 10 år av mitt liv “är borta” på grund av detta) .

Jag vet inte ens vad jag vill ha sagt med mitt inlägg här faktiskt mer än att är du ung så har du tiden på din sida, börsen kommer att “krascha” typ minst 3 gånger innan du verkligen behöver pengarna, så bara se till att investera dina pengar i en billig (kolla forumet för referens, men inte mer än 0,4% i avgift) global index fond och jag tror att du kommer att ha bättre utveckling än majoriteten av dina bekanta.

1 gillning

Ja det är nog smidigast. Finns egentligen ingen anledning att byta till Avanza om du inte redan har konto där. Går lika bra på Swedbank också om du vill hålla det enkelt och smidigt.

Är Swedbanks access Global A bättre än deras ISK generationsfond?

Förstår, du har rätt man måste våga därför har jag börjat nu sakta men säkert. Jag vill ge mina barn en smartare plan än mig själv därför ska jag öppna ett Global Index till dem

4 gillningar

Mycket bra, men precis som på planet med syrgasmasken vid en nödsituation, se till att du själv är säker först så du verkligen kan hjälpa dina barn sedan att få på sina.