Sparbuffert med 4,0% ränta! Morrow Bank

Hej! Vad tycker ni om Morrow Bank? Är det säkert och bra att spara sin sparbuffert där? Jag har sparat i Borgo via Avanza, men räntan är bara cirka 2,55%, medan Morrow erbjuder 4,0%. Vet ni om de betalar ränta varje månad eller i slutet av kvartalet?

Morrow bank betalar ut varje månad. Dock så drar de ingen skatt så du får själv uppge det i deklarationen. Jag har haft dem länge och de fungerar bra. De hette Komplett bank tidigare.

2 gillningar

Kontrolluppgift om räntan kommer förtryckt i deklarationen, är inget man behöver uppge.

De drar dock inte 30 % skatt på räntan, så man bör räkna med detta genom att det då påverkar hur mycket skatt man blir skyldig/har att erhålla.

1 gillning

Jag kan bara instämma med @Thompa.th . Jag har haft Morrow Bank i drygt två år. Har fungerat felfritt hela tiden. Senast i fredags tog jag ut pengar, de var inne på kontot på SEB på måndagen (nästa bankdag) kl 15. Ränta har betalats ut varje månad. Norsk insättningsgaranti gäller.

1 gillning

Jag har själv använt Morrow bank tidgare utan några problem.
Det jag inte tyckte om var för att dom inte drog någon skatt på pengarna.
Vissa tycker det är bra men jag gillade inte det tyvärr.
Låter kanske konstigt men jag vill ha bättre koll då jag även gör avdrag för resor varje år.

1 gillning

Jag använder Morrow som sparkonto bank. Fungerar jätte bra, inga konstigheter. Som de andra säger drar de ingen skatt på utbetalningen så man får räkna med att man kommer betala mer vid deklarationen.

Om man har koll på det så ser jag det som en fördel. Blir lite mer ränta på ränta. Väldigt minimalt men aa.

1 gillning

vet du nått om dom har utgifter?, om jag skulle lägga in pengar sen ta ut behöver jag betala nått? vissa banker har 2%

Rörligt sparkonto har inga avgifter.
Morrow bank har inget bundet.
Bundet konto kan ha avgift eller att man förlorar upplupna räntan.
Vilket konto och bank undrar du över?

Från och med den 2 januari ändras räntan på ditt Morrow Bank sparkonto.
Den effektiva räntan justeras från 4,00 % till 3,75 %.

1 gillning

Som uppföljning kan nämnas att det sänkts 2 gånger i år

17e januari blev det 3.5%

Nu, 10 februari, blev det 3.0%

5 gillningar

3 sänkningar i år
2 januari sänkte dom räntan från 4,00 till 3,75
1 februari till 3,50
10 februari till 3,00

Snart ger det mer ränta att spara i madrassen…

3 gillningar

Vad menar ni att Morrow inte tar ut skatt? Det står på deras hemsidan att de gör det:

1 gillning

Morrow betalar inte in någon skatt på räntan till Skatteverket utan hela beloppet hamnar på sparkontot. De skickar dock kontrolluppgift till Skatteverket så räntan beskattas i slutändan precis som för andra sparkonton.

7 gillningar

Så hur som helst behöver man inte betala och räkna ut hur mycket skatt man måste betala själv, utan det görs via skattedeklaration “automatiskt”.

1 gillning

Man behöver väl inte räkna ut det, men det är i många fall stor risk att det medför kvarskatt så det är väl en bra ide att ha koll på det.

2 gillningar

Ännu en “justering” av räntan (det heter så då dom sänker inlåningsränta eller höjer utlåningsräntan, när det är positivt för kunden använder dom “höjer” och “sänker”)

Från 25 feb sänks räntan till 2,60%

3 gillningar

Japp. Faktisk verkar Leabank ha högre ränta nu

1 gillning

Fast Lea har skitdålig banksida… Dom kanske har förbättrat den nu (jag har inte avslutat den), men dom ville inte släppa in mig nyss…

===
Tyvärr,

Du kan inte hittas just nu.

Om du har upprättat ett konto eller sökt lån så kan det dröjas någon dag innan du får tillgång. Om du har frågor kan du ta kontakt med vår kundtjänst på telefon: 08 509 285 00 eller epost: kundservice@leabank.se

===

Dom har också varit flitiga på att sänka räntan, och dåliga på att meddela om det (en dag i förväg)
2024-09-17 Sänkning från 4,20 till 4,00
2024-10-11 Sänkning till 3,60
2025-02-04 Sänkning till 3,30
2025-02-06 Sänkning till 2,75

Så på måndag lär det komma ett meddelnde om att dom sänker till 2,25 eller 2,50

Skit … jag gjorde inte texten enorm… tog bort svaret och gjorde om det…

Såklart… Jag hann precis välja att stoppa in några kronor på Lea Bank (efter ett Savelend-projekt som blev klart i för nån vecka sen)… 2.75% var ju bra så “länge” det varade. Fick precis ett meddelande i deras kassa UI-bank…

Från och med 2025-04-14 sänker Lea Bank räntan på Sparkonto. Räntan ändras på grund av det allmänna ränteläget, men vi fortsätter att erbjuda mycket konkurrenskraftiga villkor

2,75% sänks till 2,50% … Det verkar ju nästan som om bankerna har en på bevakning… direkt man sätter in nåt till nåt som är lite mindre dålig ränta än ett annat ställe, så sänker dom till lite sämre än det andra stället…

Så nu har Morrow bättre ränta, men att flytta från Lea till Morrow äter upp skilladen på bägge bankernas låga räntor. Dessutom en nyhet på ICA-banken som jag har som slaskbank (efter att ha blivit utkastad av sparbanken) är att dom håller 3 dagar på överföring från ens eget “sparkonto” (med hela 1% ränta), så gör man en internflytt efter 1 april kommer ränta (på annat ställe) gå förlorad i runt en vecka…

Kommer inte flytta nåt från Lea, för om jag gör det kommer Morrow sänka räntan…

Kan du tänka dig att avvara pengarna 3 mån är annars Hoistspar ett alternativ med 3,2% och utan ränteförändringar under perioden.

1 gillning

Att ha det bundet på 3 månader är nog inget problem… bara det inte kommer nåt spännande projekt på Savelend som man vill vara med och sponsra med lån… Det senaste dom hade ute var med 9% ränta ganska ointressant. Jag var med på växthuset (Stenmarks växthusrestaurang).
Jag använder annars “Savelend fast” och har nu ett konto med start/avslut varje månad på året (dvs årsbundet) på 5,5-6% ränta (ingen bankgaranti)