Sparbuffert med 4,0% ränta! Morrow Bank

Såklart… Jag hann precis välja att stoppa in några kronor på Lea Bank (efter ett Savelend-projekt som blev klart i för nån vecka sen)… 2.75% var ju bra så “länge” det varade. Fick precis ett meddelande i deras kassa UI-bank…

Från och med 2025-04-14 sänker Lea Bank räntan på Sparkonto. Räntan ändras på grund av det allmänna ränteläget, men vi fortsätter att erbjuda mycket konkurrenskraftiga villkor

2,75% sänks till 2,50% … Det verkar ju nästan som om bankerna har en på bevakning… direkt man sätter in nåt till nåt som är lite mindre dålig ränta än ett annat ställe, så sänker dom till lite sämre än det andra stället…

Så nu har Morrow bättre ränta, men att flytta från Lea till Morrow äter upp skilladen på bägge bankernas låga räntor. Dessutom en nyhet på ICA-banken som jag har som slaskbank (efter att ha blivit utkastad av sparbanken) är att dom håller 3 dagar på överföring från ens eget “sparkonto” (med hela 1% ränta), så gör man en internflytt efter 1 april kommer ränta (på annat ställe) gå förlorad i runt en vecka…

Kommer inte flytta nåt från Lea, för om jag gör det kommer Morrow sänka räntan…