Sparkonto med ränta Avanza

Jag och min sambo ska öppna ett sparkonto på Avanza med ränta och spara tillsammmans, vilket konto ska man öppna? Sparkonto Avanza 2,25% eller konto + med deras samarbetspartners? Vad är skillnaden förutom insättningsgarantin, maxbelopp och eventuell % skillnad?
Vad hade ni kört på? :thinking:

Jag tror att Avanzas egna konto har snabbare överföringar till andra tjänster internt på Avanza. T ex insättning från sparkonto till ISK direkt istället för att vänta en dag. Någon får rätta mig om jag har fel.

Skillnaden är precis det du noterat: Sämre ränta (och kanske 1 transaktionsdag mindre)

Utöver det är det egentligen bara ett val av vems affärsverksamhet du vill finansiera. Vill du finansiera Avanzas utlåningsverksamhet, eller t.ex Resurs bank.

Känns kanske vettigare att ta resursbank då?

Varför inte ta Hoistspar med 4% ränta?

Hm inte tänkt på kändes enkelt med Avanza då båda har det! :smiling_face:

SBAB har bättre funktioner för gemensamma konton.

Det går inte att ha gemensamma konton på Avanza.

Däremot kan ni köra separata egna konton på Avanza med gemensamma sparmål där kontona räknas ihop mot målet.

De flesta ligger/kommer ligga på nästan samma ränta så sak samma i mitt tycke. Dessutom, om maximal ränta är målet så ska man ju inte gå via avanza då man får bättre ränta om man går direkt till leverantören. Och om man verkligen har för avsikt att spara på sparkonto och inte bara har det som ett tillfälligt likvidkonto för sina faktiska investeringar så kan man ju lika gärna ha ett fasträntekonto på 3 månader eller mer och få ännu högre ränta.

Precis! Det vi tänkte med separata konton men gemensamt mål då vi har olika banker annars, Handelsbanken och sparbanken så kändes enkelt med Avanza då och deras lösning. Vi vet inte riktigt vad vi vill spara till om det blir bil, hus eller semester så kan inte sätta på fond när det är väldigt osäkert på hur länge

Ja okej! Tack för svar☺️

Har ni inget övrigt sparande i isk eller kf så kan det vara värt att tänka på att första 150k blir skattefritt vid årsskiftet. Detta gör att ni kan lägga in 150k var i ex amf ränta kort och slippa betala skatten som ni betalar på ett vanligt räntekonto!