Jag fick en större summa summa pengar från vinsten när jag sålde min lägenhet men vill inte sätta in allt på börsen direkt då jag är för känslostyrd om det går ner direkt. Planen är därför att sätta in lite i taget. Men i och med att jag står utanför börsen så tänkte jag sätta in pengarna på ett sparkonto med ränta tills de ska in på börsen.
Har tidigare haft Lunar men blir förbannat trött på att hålla på med utlandsöverföringar så tänkte kanske gå över till Coop som jag hade innan Lunar. Det som får mig att tvivla är för att räntan delas ut på årsbasis.
Hur fungerar det med ett sparkonto som ger ränta på helårsbasis om man tar ut pengarna snabbare än så?
Det är mer förmånligt när räntan betalas ut månadsvis än årsvis. Vid samma nominella ränta. Den effektiva räntan tar hänsyn till utbetalningsfrekvensen och gör räntorna jämförbara.
Bara det att de som erbjuder månadsränta anger den effektiva räntan. Den nominella räntan blir ngt lägre och självklart skyltar de med det som ser bäst ut. Så jag skulle säga att enda förmånen med månadsränta är att en kan ta ut det insatta beloppet plus det mesta av utfallen ränta innan året gått till ända. Avslutar du kontot får du ut allt direkt både när du har konto med månadsränta och dito med årlig utbet av räntan.
Med tanke på 30% skatt på räntan och att lysas avgift inte är avdragsgill så skulle jag räkna upp lysas avgift till 0,345% när jag jämför sparkonton. Så räntan är egentligen bara 0,605%.
Alt jämföra allt efter skatt.
Edit: Nu blev jag osäker. Lysas bankkonto ligger utanför ISK och avgiften kanske är separerad från den i ISK. Är den då avdragsgill? Någon som vet?
Har själv ett sparkonto med rörlig ränta, om du har mycket pengar så rekommenderar jag att du sprider ut dem på flera olika banker med ränta förstås, innan du bestämmer dig för hur du ska placera ett visst kapital.