Spelet emot slumpen. Du vs Apan

Jag förstår tanken, men det låter som svinmycket jobb för att aldrig få ett resultat. Tror isåfall att det är bättre att hitta en modell för att simulera på historiska data.

1. Apan (roboten) väljer på slump en aktie i månaden från säg 1970 till idag
  2. Du väljer en aktie i månaden på samma sätt men se till att bolagsnamnen är borttagna och att du bara väljer på ett antal variabler. Det borde ge samma sak.
  3. Index är ju redan klart.

Kanske en idé till ett nytt sällskapsspel. Blir ju lite som att lajva finansvalp :joy: Då kan man ju dricka nåt gott också medans man spelar.

Tror inte man kan likställa företag och fonder i detta avseende. Företag kan alltid dela ut utdelning till aktieägarna när de inte har bra användning för pengarna själva för att utveckla företaget. En fond har det omvända problemet när pengar flödar in från investerare. De måste ta sämre investeringar än innan.

Stora bolag generellt har ju både styrkor och svagheter som värderas kontinuerligt i aktiekursen. Rusar aktien på ett bolag (i förhållande till substansvärde/omsättning) så påverkar det inte bolaget nämnvärt i förhållande till en fond som måste hantera kapitalet direkt.

Ooooh gillar hur du tänker!
Tack för ditt svar!

Syftet med spelet är ju egentligen att sätta investeraren emot slumpen sedan hur utformningen av det ska se ut är inte helt klart :sweat_smile:

Nej kanske inte i detta avseende men jag tror stark på en teori att ju större ett företag är desto mer människor, ansvar står på spel. Man kanske inte vågar riskera allt som ett mindre företag kanske vågar. Eller ens har möjlighet att explodera i utveckling som sedan resulterar i en kursrusning som gynnar investeraren.

Desto större en fond/företag blir så ökar ju reglerna, ansvaren.
Finns ju studier som tyder på att småbolag är bättre för avkastning, men det är inte naturlag.

Menar bara på att Apan kommer att lyckas pricka in småbolag som den normal investerar har missat. Finns ju bolag på avanza som knappt har några ägare alls.

Men det är som du antyder också, vad lönar det till?
Oddsen är faktiskt emot Apan och mig själv :sweat_smile: