Spiltan aktiefond investment

Räcker det med en fond spiltan aktiefond investment på 10 års sikt? Den är populärast i avanza. Trött på allt snack om dnb och lf global. Hjärntvätt i forumet. Vad tycker ni om den som långsiktigt investering

5 gillningar

Det är ingen global indexfond men visst har du tur så kommer den att gå bättre än en global indexfond.

Tror du den avkastar 10% per år i snitt? Trump sitter 4 år till . Folk kan keep on buying men det ser inte bra ut med Trump i makten. Hatten av för de som har is i magen. Jag ska köra sten hårt på Spiltan

1 gillning

Tänk på att den bara har 26 aktieinnehav och 3 andra innehav så den är smal.

Jag skulle inte våga ha den som en enda fond. Men visst som ett komplement till global indexfond.

1 gillning

Du gör som du vill. Jag blir mest stressad av allt ditt velande. Om jag var du skulle jag sätta mig ner, plita ner lite tankar på ett papper om horisont, drömmar, mål och så vidare. Smält det några dagar innan du investerar och köp sedan vad du ska, automatisera sparandet och titta inte mer. För som du agerar nu riskerar du att skada ditt sparande väldigt snabbt och allvarligt.

sagt i all välmening.

4 gillningar

Avanza Zero har ju 30 aktier och verkar funka bra

1 gillning

Ja hittills i år har Avanza zero gått bra för Stockholm börsen är på ca 10% plus men det gör inte fonden bra för det. Den är alldeles för smal.

3 gillningar

Köp vilken fond du vill. Men väldigt få här kommer nog tycka att 100% spiltan aktiefond är ett bra val, oavsett hur den gått historiskt. Samma gäller för Avanza Zero.

Såklart kan det gå bra, men kan också gå dåligt (sänre än globalt index). Det är omöjligt att veta förrän i efterhand. Därför blir det en ren och skär spekulation och helt emot vad forskningen säger hur man ska spara.

Därför tycker jag det är ett dåligt val.

1 gillning

Det är många trådar nu från Lejonetnummer1 om hur den fonden kommer gå, om den fonden är bra… Osv osv…

Återigen, bara för den är populärast eller näst populärast säger det ingenting om framtiden. Den kanske går kräftgång kommande 5 år och helt plötsligt var den inte bland de populäraste fonderna längre.

Ingen vet. Historisk avkastning säger ingenting om framtida avkastning men kan i bästa fall ge en hint om möjligheterna.

För 16h sedan skulle du, i en annan tråd, köra samma portfölj som mig. För 9h sedan skulle du köra stenhårt på Spiltan Aktiefond Investmentbolag i denna tråden. Med ditt velande skulle jag läst i forumet om basportfölj och efterliknat den, sedan kryddat 10% med tex Spiltan Globalfond Investmentbolag som jag gör.

Vill du göra det enkelt investerar du efter marknaden och inte på egna beslut i tron om att du vet bättre än marknaden, då det riskerar att bli en förlustaffär över tid.

80% global Index
10% globala småbolag
10% tillväxtmarknader

Alt. 70% global Index och 10% globala investmentbolag som den där kryddan.

4 gillningar

Ja det räcker

1 gillning

Aktieinnehav som i sin tur äger tråsiffrigt antal bolag. Så spridningen är relativt bred.

Vadå hjärntvätt?
Äger du något annat än en global indexfond, så är du talanglös samtliga livets aspekter och äger du krypto så har du inget existensberättigande alls.

Är ju ren logik och empiriska fakta, så vad är problemet?