Spiltan Aktiefond Investmentbolag & IBIndex

Ett sidospår : Spiltanfonden avviker rejält mot IBindex. Fyra innehav står för sjuttio procent av fondens innehav. Onekligen är skillnaden stor mellan fondens innehav och “verkligheten”.

Tittar man på investmentbolagen så är Investor den stora bjässen med ett värde som motsvarar halva “investmentbolagsmarknaden”. Sedan följer Industrivärlden, Kinnevik och Latour på cirka 12 procent. Lundbergs har cirka 7 procent av marknaden och resten är pygmeer.

Spiltans fond är därmed knappast någon indexfond. Är den enkla sanningen den att Spiltan inte kan köpa eller sälja de små investmentbolagen eftersom detta skulle påverka kurserna för mycket? Spiltans fondinnehav ligger väl runt 10 miljarder. Ett plötsligt köp i ett av de mindre bolagen skulle påverka kursen för bolaget oerhört mycket.

1 gillning

(bröt ut det här till en egen tråd).

Tack för inspelet (som vanligt) @Nestor. Det har faktiskt inte slagit mig att jämföra Spiltan Aktiefond Investmentbolag mot SIXRX FIIF-indexet. Nu vet jag inte om det stämmer, men jag vill minnas att de förut hade just SIXRX FIIF (=SIXRX Financials) som jämförelseindex. Men nu är det SIXPRX-indexet. Undrar om det är jag som minns fel eller om de har bytt. :thinking:

Innehav Spiltan SIXRX FIIF Skillnad
Investor 27,30% 39,47% -12,17%
Industrivärden 24,50% 11,70% 12,80%
Kinnevik 11,60% 10,10% 1,50%
Lundbergsföretagen 9,80% 11,09% -1,29%
XACT OMXS30 4,40% 0,00% 4,40%
ICA Gruppen 4,30% 0,00% 4,30%
Latour Investment 3,70% 9,26% -5,56%
Indutrade 3,40% 0,00% 3,40%
Lifco 3,40% 0,00% 3,40%
Ratos 1,80% 2,44% -0,64%
Övriga 5,80% 15,94% -10,14%

Jag själv tilltalas ganska mycket av IBIndex viktning för att slippa så stora exponeringar mot enskilda bolag.

Bolag♠ Marknadsvikt♣ Indexvikt
Bure Equity 2.22% 6.59%
Creades 0.79% 3.29%
Havsfrun Investment 0.02% 3.20%
Industrivärden 12.89% 9.24%
Investor 49.99% 10.11%
Kinnevik 11.96% 8.64%
Latour 12.38% 5.92%
Lundbergföretagen 7.33% 8.48%
NAXS 0.06% 10.68%
Svolder 0.48% 8.35%
Traction 0.28% 9.06%
VNV Global 1.01% 7.64%
Öresund 0.60% 8.81%

Sedan uppskattar jag faktiskt några av bolagen som Spiltan har och andra man hade kunnat komplettera med:

• ICA Gruppen
  • LIFCO
  • Indutrade
  • EQT
  • Svolder

Eventuellt kan man ju komplettera även med några utländska favoriter:

• Berkshire Hathaway
  • Sampo
  • Alphabet
  • Novo Nordisk
  • Brookfield
  • Fairfax
  • Lowe
  • m.fl.

Problemet är väl att då börjar man närma sig en global indexfond igen… :man_facepalming::joy:

Källor:

2 gillningar

Är det inte så att ibindex viktar sitt index utifrån nuvarande rabatt/premie? Eller har jag missuppfattat detta? Snygg lista på kompletterande bolag :+1:

En annan intressant fond på ämnet, om än något något dyrare, är ju Kvartils investmentbolagsfond https://kvartil.se/kvartil-investmentbolag-plus-calculus/ vilken dels har lite annan balans mellan innehaven än Spiltans, men också en metod där de varvar mellan att köpa investmentbolagen vs deras innehav beroende på rabatt och premie.

Jag tycker instinktivt att det känns väldigt jobbigt att vissa aktier med låg marknadsvikt (Havsfrun Investment exempelvis) har en så pass hög indexvikt i IBIndex…

LIFCO i sig var ju nästan som en liten globalfond med 164 små/medelstora bolag i 30 länder, haha! :smiley:

1 gillning

För ett par år sedan ringde jag Spiltan och hörde mig för hur deras investmenbolagsfond var uppbyggd.

Detta är min minnesbild, långt efter.

Spiltans innehav och deras proportioner i portföljen skapades 2011 med avsikten att investmentbolagen ägande skulle motsvara ägarstrukturen på stockholmsbörsen (omx 30 tror jag).

Sedan höll man proponerna fixa och hade inte ändrat dem under åren.

Så minns jag samtalet.

Om ägarstrukturen ändrats för Stockholms börsens stora bolag de senaste 10 åren och om Spiltan inte justerat sina vikter, då följer fonden så klart inte index.

Jag gillar att Spiltan Investmentbolag har en högre volatilitet än Stockholms börsen och att den inte rör sig exakt som index eller andra fonder. Det gör den mer användbar till volatilitetspumpning och mer användning till risk spridning.