Sponsra idrottsklubb - mervärde?

En nära vän till mig funderar på att sponsra barnets idrottsklubb via sin firma. Klubben har mejlat alla utövare och bett dem undersöka om potentiella sponsorer. Företaget är rätt nischat och lokalt (men en del av en kedja som finns på andra platser i landet) så det kommer garanterat finnas ett gäng som ser loggan som inte faller in i målgruppen.

Som jag förstått det betalar man en årsavgift på alltifrån ett par tusenlappar till 10 000 kronor och får i utbyte synas med loggan i olika sammanhang + hemsidan.

Om vi bortser från att man hjälper en klubb ekonomiskt med pengar, vilket mervärde får själva firman av sponsringen? Hur påverkar det potentiella kunder att loggan syns? Kan det påverka att tex släktingar till potentiella kunder ser loggan i exempelvis en cup som föreningen ordnar? Hur funkar det egentligen med reklam - är det dumt att ibland inte rikta in sig på en specifik målgrupp utan enbart synas i en ungdomsturnering?

Rent krasst är det fråga om en god gärning.
Man skall nog inte förvänta sig annat än mycket marginellt ökad omsättning från den typen av reklamexponering.
Den stora vinsten finns på ett annat plan, precis som när man skänker pengar till hjärnforskning.

5 gillningar

Jag vet att bolag som ville öka sin trafik via Google gjorde detta för 2-3 år sedan, jag har inte koll hur det ser ut idag men kan tänka mig att detta fortfarande stärker ens chans att synas på Google.

1 gillning

I alla sponsoralternativ på prislistan ingår det att synas på hemsidan. Det billigaste alternativet är enbart hemsidan medan det dyraste innebär att man får namnet utropat på tävlingar och får synas med logga på läktaren och i hallen.

Ger det mer för pengarna att enbart verka med logga på hemsidan, eller ska man köpa hela paketet? Att man hjälper föreningslivet ser min vän som en trevlig bonus.

Jag tror att den största vinsten är att företaget syns lokalt och får lokala kunder på grund av det. Ex att engagerade människor i föreningen och föräldrar till barn i föreningen upptäcker att firman finns och köper därifrån.

2 gillningar

Ett alternativ till sponsring dök upp - en idrottsklubb önskade profilprodukter att dela ut som priser i en tävling. Min vän, som har egen firma, var snabb med att erbjuda sina produkter (rätt användbara), där företagets logga syns. Tror ni att det är en effektfull metod att locka nya kunder på lång sikt (företagets logga får ju synas i olika sammanhang) eller hade det varit mer smart att rikta in sig på befintliga kunder?