Spontana tankar om mitt sparande

Det känns konstigt och ovant att kunna prata om pengar även om man är anonym o_O

Därför är jag väldigt glad för detta forum där man FÅR och KAN prata om pengar. :grinning:

Jag är rätt jag blivit lite hemmablind. Uppenbara svaga punkter här? Tankar? Varningar?

Här är mitt sparande. Det bygger på modellportföljerna och 4 hinkar principen. Jag har även ca 300 k investerat i alternativ investering men det är inte pengar jag kan få ut på direkten så pengarna på bilden är dom jag kan laborera med.

Barnspar: 100 kr i månaden till framtida barn. Global indexfond.

Discohinken är lekportfölj.

Har nyligen sålt av 80% då enskild aktie (Crunchfish) steg som bara den. Tack vare ni kloka på forumet var jag klok och sålde av med 500% vinst. Min bästa affär någonsin. Nu efter jag sålt är aktien lite skruttig och har gått ner så det är skönt känna man gjorde rätt. :innocent:

Passionportföljen är passiva hinken. Realiserade vinsten från discoportföljen skyfflades in här.

Hem ljuva hem portföljen: Mellanriskhinken:

Jag planerar att köpa boende om 5-6 år. Jag kommer få ett arv om några år på ~250k lågt räknat, bättre räkna med mindre så man blir positivt överraskad.

Stadig grund hinken är permanentportföljen.

Jag saknade en sådan här i Coronakrisen så är glad jag har en så jag har mitt på det torra och kan hålla huvudet kallt i en framtida finanskris.

Just nu sparar jag kontanter för att fylla på kontantdelen i passiva hinken som ska var 10%

I slutet av året bör jag ha 100 k i kontanter på passion kontanter och i Januari var planen att börja spara i Hemljuvahemportföljen(mellanriskhinken) på 50% aktier och 50% kontanter.

Jag investerar ca 7750 kr i månaden i aktiespar.

Tack på förhand! :pray:

4 gillningar

Hur skulle du känna om alla blå siffrorna istället var röda med ett minustecken framför?

Hur skulle du känna om hink A-D halverades i värde på ett år?

2 gillningar

Varför har du så mycket kontanter? Och konton…?

1 gillning

Rörigt. Sen minst 20 tecken

1 gillning

Det fick jag delvis svar på i coronakrisen. Förlorade 200 000 kr på några veckor. :scream:

Jag hängde kvar tack och lov. Det enda jag gjorde var att sälja 50% av lekhinken som i samma veva gått upp med ~100% och köpte en permanentportfölj för den kände jag att jag saknade då.

Så till nästa (oundvikliga?) kris ska jag ha permanentportföljen och mycket kontanter.

Oj! Den frågan förväntade jag mig inte. :smile:

Jag som trodde folk skulle säga:

”Herregud människa! Du har alldeles för mycket i passiva hinken!”

Målsättningen är att jag ska ha 10% kontanter av passiva hinken så jag har lite handlingsutrymme när, inte om, finanskrisen kommer.

Mellanriskhinken som ska påbörjas Januari 2022 ska bli en 60/40 portfölj.

Hur mycket kontanter ska man ha enligt dig? :slight_smile:

Jag tycker också det är lite mycket kontanter som jag har och planerar att spara.

Min uppgift som pengarnas herre är att hålla dom i arbete men om kontanter hjälper mig att inte freaka ur vid finanskris så gör dom ändå ett bra jobb.

Tack för feedbacken. Jag som tyckte jag var så pedagogisk. :sweat_smile:

Pengarna är det tänkt ska ”rinna” ovanifrån. Vid slutet av året kommer en del rinna över i hemljuvahemportföljen. :slight_smile:

1 gillning

Svårt att svara på hur mycket kontanter ”man skall ha”.

Det beror på väldigt många omständigheter.

Själv har jag valt 0% kontanter. Hade jag haft barn, bil, husdjur, villa, hade det säkert sett annorlunda ut.

Jag har aktiefonder och guld att balansera mellan när det ena blir billigare än det andra.

1 gillning

Jag har varken barn, bil, husdjur eller villa fast ändå planerar jag ha minst 250 000 kr i kontanter… :thinking:

Jag tänkte dock köpa ett boende längre fram.

1 gillning

Ja, om du behöver pengarna till kontantinsats inom en inte alltför avlägsen framtid är det nog klokt att ha större delen av den tilltänkta kontantinsatsen i kontanter.

Men inte ens det är en självklarhet, beroende på hur du ser på risk.

2 gillningar

Det var så lite. Det viktiga är att du är trygg i den och följer den även när allt dimper ner. Men dessa namn och förklaringar gör mig sjösjuk. :slight_smile:
Nej. Buffert och portfölj räcker.
(Ps jag har aldrig fattat meningen med en mellanrisk, bara extra kludd. Är glaset halvtomt eller halvfullt…skit samma du kan bara dricka mängden vatten som finns.)

4 gillningar

Av aktier är pengarna komna och av aktier skall dom åter varda. :innocent:

Kronologiskt hade jag kört

A) buffert (permanent portfölj?)
B) mellan
C) passiva
D) hem ljuva hem
E) lek och disko.

Känns som du har ett omvänt vattenfall :angry:

2 gillningar
  1. Lek och disco
  2. Passiva
  3. ??

Man lever bara en gång! :sunglasses:

2 gillningar

Fast pengarna rinner ju uppifrån? Förhoppningsvis.

Det känns mest logiskt för mig ha grundstenarna nederst.

Mellanriskhinken kallar jag bara hemljuvahem. Det är enda skillnaden. :]

Jag brukar intala mig att jag ärvt passionsportföljen med aktier i. Hade jag sålt av den då? :thinking:

För att göra vadå med pengarna? ^^ bränna dom på några år?

1 gillning

Hehe jaa jag skoja lite med dig men om de rinner uppefrån och de ska rinna vidare behöver ju de första hinkarna fyllas först vilket för mig indikerar en viss prioritering - rent teoretiskt / pedagogikskt.

Förutom det tycker jag det ser bra ut. Jag har ännu fler konton - någon här innan sa att det va många - men jag tycker det är najs att öronmärkta vissa saker. Har tex ett fordonskonto där jag sparar specifikt för en bil och motorcykel tex.

2 gillningar

Kanske är vattenkanne principen du kör när jag tänker efter? :sweat_smile::stuck_out_tongue_winking_eye:

• tråkigt på jobbet * :laughing:
1 gillning

Om min huvudräkning inte är helt off så blir den totala portföljen en 90/10. Om en utgår från att det endast är aktier i alla ISK.
Jag tycker inte att det är för mycket kontanter. :slightly_smiling_face:

1 gillning