Mitt sparande på Avanza skulle behöva en rejäl nyårsstädning igen. Nu är det fördelat på ungefär 15 olika fonder med stor övervikt mot Sverige och teknik vilket jag inte tror är vettigt i längden.
Historiskt sett har jag haft en ganska bra avkastning och haft tur ett par gånger med att pricka rätt aktier. Det innebar att vi kunde ta ut ungefär 400k under 2021 för att renovera huset. Sån tur tror jag inte att jag kommer att ha igen utan borde tänka mer långsiktigt istället.
Just nu tillförs inga pengar till kontot regelbundet utan det är sporadiska insättningar när det råkar finnas pengar över, detta bör dock kunna ändras på under 2024 men framförallt under senare delen av 2025 om inga större förändringar sker i vardagen. Månadssparande finns dock i annan bank, 6000kr per månad i mestadels global indexfond…
I början av 2022 gjorde jag en första uppstädning men den blev inte helt lyckad vilket förmodligen beror på att den inte var helt genomtänkt. Tanken nu är att fördela om pengarna som finns där, någonstans runt 400k till så låg avgift som möjligt men ändå med lite spridning utanför 100% global index.
Det jag tror vill fördela om till (mot bättre vetande) är något som liknar detta:
10% sverige index (Avanza sverige? Avanza Zero?)
10% teknik
10% investmentbolag
70% global index (avanza global elller LF global?)
När det finns utrymme i ekonomin för att månadsspara mer är min plan nu att den ska läggas in på global index och eventuella pengar som blir över fördelas på övriga poster eller möjligen i nån enskild aktie som jag tror på.
Varsågoda att förkasta denna ide och säga 100% global index istället
Buffert finns och månadssparande finns i annan bank, så tänk inte på den biten i det här sammanhanget.
Ser bra ut tycker jag, likt min egen fördelning förutom att jag gjort det ännu enklare : ). Men ditt upplägg kan man helt klart sova gott om natten med, det viktiga är ju egentligen att du inte går in och börjat städa o pilla igen om ett par år .
I Plus allabolag finns ju investmentbolagen inkluderade, men vissa gillar att övervikta mot dem och ha en separat investmentbolagfond som dig. Lär inte spela så stor roll sålänge du känner sig säker med din fördelning.
10% Teknik tycker jag är överflödigt och för långsiktigt sparande hade jag haft bättre magkänsla med tillväxtmarknader.
Jag tycker ditt nya portföljförslag ser väldigt bra ut. Brett och billigt. Ser absolut inget fel med 10-20% lek/spekulation i portföljen med investmentbolag och teknik.
Jag gjorde en spontan och fullständigt ovetenskaplig upprensning nu under veckan. När alla fondbyten och sammanslagningar är klara så återkommer jag med vad procenten landade på.
Nästa steg blir att under året sätta upp ett månadssparande mot Avanza.