Stänga och återköpa IPS- / tjänstepensionskonton med lite pengar på?

Funderar på om det kan finnas nån fördel med att återköpa en privat pension? Och istället investera dem privat? Tänker om det finns tex nån skattemässig fördel eller nåt annat?

1 gillning

Vilken typ av pension gäller det? Om det är IPS så ja. Annars vågar jag inte svara riktigt.

Ja, precis, det är IPS. Ganska lågt värde typ 25 tkr.

1 gillning

Ja, det hade jag gjort.

1 gillning

Vad är vinsten med att göra så?

1 gillning

Jag TROR det har något med skatten att göra… @janbolmeson ?

1 gillning

Ja, det var ett förmånligt sparande förr av skatteskäl. Men jag vet inte hur det är vid själva återköpet. @Monica - kan du ge oss facit? :see_no_evil:

En till fundering. Har också en privat pensionsförsäkring på 25tkr som jag först tänkte göra återköp på. Men, det var tydligen förmånligare att flytta den först till tex Avanza där jag har allt annat. Men undrar om jag även där borde göra återköp när jag väl fått den inflyttad? (Och sen investera pengarna privat)

1 gillning

Här hittade jag mer info!

1 gillning

Hej @Annaso , det kan finnas några skäl att man vill förtidslösa:

• Man har många försäkringar med småslattar och vill få en bättre överblick
  • Försäkringen är dyr eller har låg avkastning
  • Man behöver ha ut pengarna

Om du vill ta ut den för att investera så se till att du inte hamnar över gränsen för statlig skatt. Avkastningskatten på en IPS är lägre än ISK så ur den synvinkeln är det bättre att ha den kvar. Skatten när du blir äldre är också lägre än den du har nu så det är också ett skäl att spara den.

Om du inte gillar stället där den är idag eller urvalet hade jag istället flyttat den till något annat ställe där du tror är bättre (större utbud och/eller lägre avgifter).

4 gillningar

@Monica tack så mycket för info!

1 gillning

Jag funderar om det skulle vara bättre att ta ut pengarna, istället för att ta ut lön från mitt företag nån månad eller två (för att komma under statlig skatt)? Då ökar vinsten i företaget tänker jag.

Jag har slutat att betala in till TJP och investerar företagets pengar istället. Kan det ge nån skattelättnad på uttaget eftersom jag har avslutat insättningar till TJP?

Vad tror du är smartast? (har både lite pengar i IPS och i privat penssionsspar)

1 gillning

Låter som ett himla bra alternativ! Så gjorde jag med en skvätt jag hade hos SEB.

2 gillningar

Tack! Jag kör på det. :blush:

2 gillningar