Som rubriken lyder så är det ang. att starta ett aktiebolag som nybörjare, helt utan förkunskaper.
Här kommer en liten för-story.
Jag är en man i åldern 30-40. Jag är fastanställd och arbetar heltid.
Min vän jag ska starta bolag med är i samma sits.
Vi började spåna på en idé om en app som just nu kodas, som kommer bli abonnemangs-baserad.
Nu till mina frågor utav erfarna.
1* Vad kostar det att driva aktiebolag per år även om det inte har någon aktiv tjänst att erbjuda än?
2* Som nystartat bolag med ingen/liten omsättning i start, rekommenderas det att anställa en som bokför åt en? Eller är det enkelt att göra/lära sig på sin fritid?
3* När man är aktiebolag, vad är man skyldig till att göra varje år? Bokslut, deklaration, årsredovisning? Hur ofta eller när gör man det på året, får man någon “påminnelse” ifrån skatteverket?
4* Är det värt att prova starta ett AB och släppa sin idé fast än man inte vet om det kommer generera några intäkter?
Här var lite frågor ifrån en novis, som aldrig haft tanken förr på starta något eget.
Men efter många avlyssnade avsnitt av Jan och Caroline så har man ändå blivit lite intresserad utav att testa.
Mest för erfarenhetens skull, men också skoj om man slapp gå minus och ha ett “tomt” AB liggandes och tickade pengar var år.
Hoppas på lite tips och klarhet ifrån er andra, så man vågar ta steget och starta!
Som sagt väldigt novis, hoppas ni förstår mina frågor och va snälla mot mig i kommentarerna, tack! // Ralfen
Årlig kostnad beror på vad du ska göra. Jag hade åtminstone kört en redovisningskonsult.
se svar 1.
Momsdeklaration, Arbetsgivaredeklaration och årsredovisning/bokslut.
Tveksamt, du måste ju gå in med kapital och att inte ha några inkomster kommer äta upp kapitalet tillslut om du inte kan utföra all redovisning själv också. Om ni är 2, kanske ett handelsbolag skulle kunna vara aktuellt?
Behöver ni ett bolag för att lansera en app?Spontant känns det vettigare att validera sin idé först, innan man börjar med bolagsbiten. Blir appen ingen hit och således inga intäkter känns det dumt att sitta med en tomt bolag.
Ja de är det vi inte visste, kan man lanserade som privat person, och om man börjar få kunder som abonnerar på tjänsten, hur löser man det med skatter osv. (Sorry för dålig kunskap här men därav alla frågor)
Handelsbolag är kanske mycket enklare och billigare. Gå in med kapital är annars inget problem. Tanken med AB var utav min vän pga rädsla att om vi råkat “kopiera” någons idé (vilket vi sökt o letat om och inte hittat). Så rädd för att bli stämd o personligen ansvariga att betala en stor summa pengar. Kanske löjligt?
Enligt chatgpt går det bra att lansera app som individ där en persons namn är kopplad till appen. När ni väl fått användare går det att flytta ägandet till ett företagskonto i app store och google play store.
Det finns många appar som mer eller mindre gör samma sak, så hade inte brytt mig, såvida man inte kopierar saker rakt av.
Det är otroligt svårt att tjäna pengar på en app, miljontals appar har nästan inga användare, och med månadsabonbemang tar det lång tid tills det går leva på. Dubbelt så länge för två personer. Det kommer troligen krävas stora insatser i marknadsföring; när appen är klar är minst halva jobbet kvar.
Har ni räknat på vilka inkomsterna blir om ni får en ny betalande användare i veckan (vilket kan vara orealistiskt om det inte är något mycket innovativt, unikt och behövt)
Med det sagt mitigerar man juridiska risker med ett AB vilket kan vara lämpligt
Tomas88
(Tomas)
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
8