Starta aktiebolag, hur bör jag göra?

Hej jag är på gång att starta mitt allra första Aktiebolag och har en liten fundering. Jag har en samling av jackor med högt samlar värde på cirka 150 000 kr. Jackorna är köpta privat men jag skulle vilja sälja dem i bolaget som ett medel att få in kapital för att driva grundverksamheten.

Hur gör jag detta på det billigaste / minst krångliga sätt

All hjälp uppskattas

Mvh Tim

Sälj jackorna privat och kör vilkorat tillskott till bolaget istället.

Gjorde det under en period men skatten blev väldigt hög

du har 30% i skatt på vinsten som privatperson.
20,6% i bolaget.

Om du lyfter in det som apportegendom (måste vara företaget till nytta) så blir det företagets egendom och du får inte ta ut pengar för det.
Så det är att sälja till bolaget som gäller, vilket ger dig samma situation med 30% vinstskatt som privatperson. + att företaget då måste betala 20.6% på eventuell vinst.

Därav är det som jag tolkar det bättre att du säljer av det privat och istället lånar ut det till ditt bolag, då kan du dessutom ta några % i ränta på beloppet.

Tack för svar uppskattas verkligen , så det finns ingen möjlighet att donera dem till bolaget eller liknande ?

Osäker, prata med en redovisningskonsult. Dem bör kunna hjälpa dig med ett bra uplägg.

Vet inte om ditt AB’s primära område är att sälja kläder osv, men som företag är det andra förhållningsregler vid reklamation, garanti osv.

Slutmålet är att få skattade privata pengar på sikt antar jag. Då flytta in jackorna gör bara att du får skatta ännu mer så skulle avråda det.

2 gillningar

Hur mycket är de inköpta för?
Har du kvitton/betalningsunderlag eller liknande på jackorna?
På inköpskostnaden behöver du såklart inte skatta.

Jag skulle sälja dem privat och sedan föra över kapitalet som ett lån till ditt bolag.
Detta för att minimera skatteeffekten.

Vad har du köpt jackorna för? Säljer du med stor vinst? Annars är det ju ingen skatt på att sälja saker man äger.