Först och främst, stort tack för det fantastiska forumet (och podden)! Jag älskar att lyssna på varje avsnitt och har varit en aktiv läsare här på forumet, även om jag inte tidigare tagit mig tid att skapa ett inlägg.
Just nu har jag en position av något högre rang inom ett internationellt läkemedelsbolag, men under flera års tid har jag känt en stark dragning att utforska möjligheten att starta något eget. Ett område som verkligen engagerat mig är att förbättra utbyten, att minimera waste och därmed sänka cost of goods. Att använda ökade utbyten som en affärsmodell för ett eget företag lockar verkligen. Både för att jag verkligen känner att jag kan göra stor nytta här men också för att det är lätt att räkna ut vilket värde det skulle kunna skapa för mina potentiella kunder.
Jag har under många år bidragit till betydande besparingar, ofta på många tiotals miljoner dollar. Men det är ju i grunden det jag är anställd för att göra. Tanken är dock alltid, tänk om jag kunde ta en del av dessa besparingar själv, snarare än att enbart få betalt per timme…? Jag har reflekterat över att min kompetens är något speciell/ovanlig, trots att vi har verksamhet på varje kontinent känner jag sällan att någon kan jämföra sig med min erfarenhet/expertis inom området.
Så, nu vänder jag mig till er för råd. Jag tänker på talesättet som Jan nämner ibland “sälja skinnet innan man skjuter björnen”, vad betyder det i mitt fall? Jag behöver också förstå om min nuvarande arbetsgivare ser ett problem med detta men jag tror inte det då vi inte konkurrerar med tillverkningskostnad som främsta medel utan snarare på medicinforskningsfronten men också förstå hur fasen jag ska börja? Tanken är inte att säga upp mig utan att göra detta som en bisyssla.
Är jag naiv i min tanke om att i stort sett erbjuda gratis konsultationer för att förbättra utbyten och sedan som affärsmodell ta betalt som en procentandel av de uppnådda besparingarna över 1-2 eller X år?
Just sustainability och utbyte är väldigt tätt sammankopplade särskilt inom läkemedelsbranchen då den aktiva substansen är väldigt krävande ur ett sustainabilityperspektiv och som i de flesta branscher är detta väldigt högt på agendan för tillfället, kanske en våg man kan rida på?